مدیر کل ثبت احوال استان مطرح کرد:

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در آذربایجان شرقی

1402/10/06 - 17:16 - کد خبر: 105571 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی از کاهش ازدواج و افزایش طلاق ثبت شده از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش نصر، “رضا ایمانی” امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه هویت همه ما از ثبت احوال شروع می شود، اظهار کرد:سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۲۹۷ دختری به نام فاطمه ایرانی در حوزه یک تهران آغاز به کار کرد.
وی افزود: در ایام قدیم و زمانی که‌ ثبت احوال به رسمیت شکل نگرفته بود، خانواده‌ها اطلاعات فردی خود و خانواده را در شجره نامه خانوادگی و یا پشت قرآن ثبت می‌کردند؛ اما بعد از گذر زمان، برای شناسایی افراد و‌نظم دهی به جامعه در مباحثی چون مالیات و نظامی نیاز به ایجاد تشکیلاتی شد تا اطلاعات افراد در آنجا ثبت گردد.
ایمانی ادامه داد: در سال ۱۳۰۵، اداره کل ثبت احوال آذربایجان شرقی در شهر تبریز تشکیل یافته که در مدت زمان فعالیت خود به بیش از ۷میلیون و ۸۰۰ سند رسمی ثبت و صادر کرده است.
وی به تشکیلات اداره کل ثبت احوال استان خاطرنشان کرد و گفت: ۳۶ واحد اداره‌ای، ۲۲ شهرستان، ۱۱ بخش، با ۲۸۰ نیروی انسانی به ۴ میلیون و ۲۰۰  نفر جمعیت استان خدمات هویتی ارائه می‌دهد. 
 

مدیرکل ثبت احوال استان به سه وظیفه اصلی سازمان ثبت احوال اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه اصلی «ثبت وقایع حیاتی » چهارگانه ولادت، فوت، ازدواج و طلاق است.

میزان تولد جمعیت نسبت به مدت مشابه، ۵ درصد کاهش یافته است
ایمانی به آمار ولادت‌های استان اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه سال جاری، ۳۳ هزار ۵۵۲ نفر بوده که ۷۲ درصد (۲۴ هزار و ۲۹۶ مورد) این تعداد مربوط به ولادت شهری و ۲۸ درصد (۹ هزار و ۲۵۶ مورد ) مربوط به ولادت روستایی است. آمار جنسیت ولادت ۱۷هزار و ۵۹۴ مورد مرد و ۱۵هزار و ۹۵۸ مورد زن است.
وی ابراز کرد: نسبت جنسی ولادت، به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۱۰ مرد متولد می‌شود. درصد تغییر ولادت نسبت به مدت مشابه، ۵ درصد کاهش داشته است. میانگین‌سنی مادران ۲۶ و میانگین سنی پدران ۳۲ می‌باشد.
ایمانی تصریح کرد: میزان عمومی ولادت به ازای هر هزار نفر ۱۱/۵ است. متاسفانه آذربایجان شرقی، رتبه ۲۳ کشوری را در خصوص ولادت دارد و استان سیستان‌و‌بلوچستان بیشترین آمار ولادت را در بین استان‌ها و در بین شهرستان‌ها، بستان‌آباد بیش‌ترین آمار ولادت و شهرستان اسکو کمترین امار ولادت را به خود اختصاص داده است. شهرستان تبریز نیز میزان نوع ولادت ۱۱،۴ است.
وی‌ تاکید کرد: یکی دیگر از وظایف سازمان ثبت اسناد، ثبت وقایع در مهلت قانونی است. هر ولادت و یا فوت باید طی ۱۰ الی ۱۵ روز ثبت شود. بیش از ۹۹ درصد وقایع در استان نیز در طول مهلت قانونی ثبت می‌شود که از این بابت آذربایجان شرقی جزو استان های برتر در کشور محسوب می‌شود.

هیچ مورد فاقد شناسنامه در آذربایجان شرقی وجود ندارد
مدیرکل ثبت احوال استان اذعان کرد: بزرگترین مشکل کشور مخصوصا در مناطق جنوبی کشور، افراد دارای فاقدین شناسنامه است که این موضوع در آذربایجان شرقی تقریبا ۲۰ مورد بود که در طول سال شناسایی و تعیین و تکلیف شده‌اند.مابقی افرادی که فاقد پدر و‌ مادر مشخصی هستند و در بهزیستی زندگی می‌کنند، بعد از رسیدن به سن قانونی و مشخص شدن نماینده از طرف دادستانی، شناسنامه صادر می‌شود.
ایمانی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین وظایف والدین کودک، انتخاب نام نیکو‌ است، تصریح کرد: اولین هدیه پدر مادر به فرزند خود، انتخاب نام نیکو است. در ۹ ماهه سال جاری، ۵ نام در خصوص فراوانی نام در پسرها مربوط به (آیهان، علی، امیرعلی، ابوالفضل، علیسان) در دخترها(زهرا، نفس، فاطمه، ماهلین، آیلین) است. 
وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال استان هیچ محدودیتی در خصوص اسامی ترکی یا قومی ندارد، ابراز کرد: اسامی که والدین برای فرزندان انتخاب می‌کنند، باید بر اساس بارگذاری نامی که در سامانه کمیسیون مشورتی نام سازمان ثبت احوال کشور باشد. برخی اسامی همچون (ایزابل یا توپراق) برای یک فرزند ایرانی مناسب و‌ مجاز نیست.
وی به آمارهای مربوط به میزان مرگ و میر در آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: در سالجاری ۱۸ هزار و ۱۶۳ واقعه فوتی در استان ثبت شده است که ۱۰ هزار و ۷۰ مورد مربوط به آقایان و هشت هزار و ۹۳ مورد نیز به بانوان اختصاص داشت و بر همین اساس ۷۳ درصد فوتی های استان در مراکز شهری اتفاق افتاده است.
ایمانی با بیان اینکه به ازای هر یکصد نفر زن تعداد ۱۰۵ مرد در آذربایجان شرقی فوت می کند، افزود: دلیل اصلی این موضوع مربوط به حوادث کار و تصادفات رانندگی است.
وی وضعیت عمومی واقعه فوتی در آذربایجان شرقی را به ازای هر یک‌هزار نفر ۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این نظر این استان رتبه چهارم کشوری را دارد و این موضوع نشان دهنده پیری جمعیت است به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد.
انتهای پیام/
کاهش ازدواج و افزایش طلاق در آذربایجان شرقی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار