رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی؛

سالانه ۸۵۰ هزار سند در دفاتر اسناد رسمی آذربایجان‌شرقی تنظیم می‌شود

1402/10/06 - 09:42 - کد خبر: 105514 نسخه چاپی

نصر: رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۸۵۰ هزار سند معادل پنج درصد اسناد رسمی کشور در دفاتر رسمی این استان ثبت و تنظیم می شود.

به گزارش نصر، محمود حسن زاده روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز دفاتر اسناد ملی، تعداد این دفاتر در آذربایجان شرقی را ۴۳۵ مورد اعلام و اظهار کرد: از این تعداد شهرستان تبریز با داشتن ۱۹۸ دفتر بیشترین تعداد دفاتر را در استان دارد و شهرهای مراغه، مرند و میانه در رده های بعدی بیشترین تعداد دفاتر قرار دارند که در مجموع این دفاتر در سطح استان حدود سه هزار نفر اشتغال دارند.
وی میانگین روزانه تنظیم سند در آذربایجان شرقی را دو هزار و ۳۵۰ مورد اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد این اسناد در دفاتر شهرستان تبریز ثبت و ضبط می شود.
حسن زاده مجموع دفاتر اسناد رسمی کشور را هشت هزار دفتر اعلام و اضافه کرد: در کل کشور سالانه افزون بر ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سند تنظیم می شود که میانگین روزانه آن ۵۰ هزار سند را شامل می شود.
وی واگذاری صلاحیت تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی در قالب برون سپاری به دفاتر اسناد رسمی، صدور اجرائیه در حوزه مسایل مربوط به چک، گواهی امضاهای الکترونیکی و همچنین تایید اصالت علایم تجاری شرکت ها را از جمله ماموریت های دفاتر اسناد رسمی عنوان کرد.
حسن زاده جلب اعتماد عمومی را مهمترین و بزرگترین سرمایه دفاتر اسناد رسمی بیان و اظهار کرد: این اعتماد طی سال های متمادی فعالیت این دفاتر و نیز بر اثر دقت، قانون مندی و عملکرد حرفه ای دفاتر حاصل شده است، چون آحاد مردم دفاتر اسناد رسمی را ملجاء و مامنی قابل اطمینان برای رسمی کردن اسناد قانونی خود می دانند.
وی سابقه یک قرنی ایجاد دفاتر اسناد رسمی را نشانه ای آشکار از حرفه ای و تخصصی بودن این شغل در کشور دانست و با بیان اینکه اعتماد عمومی به این دفاتر باعث شده است بسیاری از مردم مشاوره های مختلف حتی در خصوص مسایل اقتصادی را از این مراکز اخذ کنند، گفت: این در حالی است که ورود به حوزه های اقتصادی جزو ماموریت ها و شرح وظایف دفاتر اسناد رسمی نیست، اما تخصص گرایی و تجارب سردفتران باعث ایجاد این اعتماد شده است.
حسن زاده تلاش برای تکامل و به روز شدن را یکی از ویژگی های مهم دفاتر اسناد رسمی در ایران عنوان و اضافه کرد: سیر تکاملی این دفاتر از دهه ۱۳۹۰ تاکنون سرعت بیشتری به خود گرفته است و هم اکنون برای تسهیل در امور ثبت و تنظیم اسناد مختلف پلتفرم ها ( زیرساخت ها) ی جدید و بسیار مدرن در دست راه اندازی است که با افتتاح رسمی آن بسیاری از مشکلات کنونی و ایرادات مربوطه رفع می شود.
به گفته وی پلتفرمی با عنوان "کاتب" امنیت، دقت و سرعت را در دفاتر اسناد رسمی بسیار بیشتر و بهتر می کند که اتفاقی بزرگ در حوزه امور اداری کشور محسوب می شود و می تواند تضمین کننده امور مربوط به دفاتر اسناد رسمی شود.
حسن زاده با تاکید بر اینکه منافع ملی بر منافع صنفی دفاتر اسناد ملی ارجحیت دارد، یادآور شد: بر همین اساس دفاتر اسناد رسمی آذربایجان شرقی از نظر کیفی، علمی و دقت نظر در ارایه خدمات عمومی جزو با کیفیت ترین دفاتر کشور هستند که حتی در تنظیم اسناد جدید همچون پیش فروش آپارتمان در سطح کشور پیشرو بوده اند.
وی جایگاه آذربایجان شرقی به لحاظر تعداد دفاتر اسناد رسمی را چهارم در بین استان های مختلف اعلام کرد و ادامه داد: برای نخستین بار در ایران اسناد پیش فروش واحدهای آپارتمانی در دفاتر اسناد رسمی این استان ثبت شد در حالی که هنوز بسیاری از استان ها در این زمینه فعال نشده اند.
رییس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی با تاکید بر اهمیت همکاری و تعامل نزدیک رسانه ها با این کانون، مهمترین و بزرگترین بازوی یاری رسان به کانون را جامعه رسانه ای و خبرنگاران استان عنوان کرد و افزود: برای آگاهی مردم از ماموریت ها و کارکردهای دفاتر اسناد رسمی نیازمند همکاری بیشتر و مستمر رسانه ها هستیم.
 با استناد به آیه ۲۸۲ سوره بقره که درباره کتابت و سنددار کردن تعهدات و عقود اشاره شده است، ۲۸۲ امین روز از سال مصادف با ۶ دی به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی نامگذاری شده است.
انتهای پیام/
سالانه ۸۵۰ هزار سند در دفاتر اسناد رسمی آذربایجان‌شرقی تنظیم می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار