شوتی چیست؟!

1402/10/06 - 08:37 - کد خبر: 105507 نسخه چاپی

نصر: شوتی پدیده‌ای اجتماعی-اقتصادی در ایران است، که در آن افراد به قاچاق کالا، به‌وسیله خودروهای خاصی با سرعت‌های غیرمجاز می‌پردازند. این خودروهای سواری خودروی شوتی نامیده می‌شوند.

به گزارش نصر، شوتی به قاچاقچیانی گفته می‌شود که با ماشین‌های شخصی اقدام به باربری و توزیع انواع مواد مخدر، مشروبات الکلی، اقلام غیرمجاز، سوخت ... می‌کنند این افراد علاوه بر جرم‌های سنگین با حرکات مخاطره آمیز نیز باعث به خطر افتادن جان شهروندان می‌شوند.
شوتی به نوعی از خودرو گفته می‌شود که عمدتا تغییراتی را در آن اعمال می‌کنند، در این خودروها کمک فنر تقویت شده و  در صندلی عقب و اجزای داخلی خودرو نیز تغییراتی اعمال می‌شود، تا بتوان داخل آن را از اجناس قاچاق پر کرده و با سرعت در جاده ها تردد کرد.
این خودروهای شوتی معمولا اجناس قاچاق خود را در انبارهای مختلف و به خصوص انبارهای حاشیه شهرها تخلیه کرده و محل را ترک می‌کنند، تا شناسایی نشوند. 
این خودروها علاوه بر اینکه وسیله ای برای حمل قاچاق هستند، مشکلات ترافیکی را نیز ایجاد کرده و با رانندگی خطرناک سبب وقوع تصادفات رانندگی نیز می شوند.

توقیف ۱۷ خودروی شوتی در جلفا
فرمانده انتظامی جلفا از توقیف ۱۷ دستگاه انواع خودرو در اجرای طرح جمع آوری و توقیف خودروهای شوتی خبر داد.
عادل ولی‌زاده اظهار کرد: مأموران پلیس راهور شهرستان در اجرای طرح جمع آوری و برخورد با خودروهای شوتی موضوع را در دستور کار قرار دادند.
وی بیان داشت: مأموران با اجرای این طرح، تعداد ۱۷ دستگاه انواع خودروی سواری شوتی آلوده کننده صوتی وتغییر وضعیت را شناسایی و آن ها را متوقف کردند.
فرماندهی انتظامی شهرستان جلفا تصریح کرد: پلیس برابر قانون و به منظور نظم بخشی و جلو گیری از هرگونه هنجار شکنی، بی نظمی، مقابله با قاچاق کالا، طرح بر خورد با خودروهای شوتی و دارای تغییر وضعیت و نقص فنی را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده لازم است شهروندان نیز در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه موارد مشکوک از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 به پلیس گزارش کنند.
انتهای پیام/
شوتی چیست؟! خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار