گزارش «نصر» از چالش های تداوم مازوت سوزی در تبریز/

تنگی نفس تبریز به بهای یک فنجان چای دبش!

1402/10/05 - 20:00 - کد خبر: 105496 نسخه چاپی

نصر: با فرارسیدن فصل سرد سال، به سیاق سال های گذشته مجدداً بحث ناترازی انرژی گاز مطرح شده و برخی نیروگاه های کشور از جمله نیروگاه حرارتی تبریز مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده اند.

به گزارش نصر، مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز چندین سال است به معضل زیست محیطی و بلای جان مردم در کنار دیگر منابع آلاینده هوای تبریز تبدیل شده است و هر ساله بحث مازوت سوزی نیروگاه تبریز، فرسودگی آن و ناترازی تولید و توزیع گاز مطرح می شود و ریه های مردم تاوان ناکارآمدی مسئولان امر را به جان می خرند!
نیروگاه حرارتی تبریز تنها نیروگاه کشور نیست که مازوت می سوزاند، اما نزدیک ترین نیروگاه مازوت سوز به یک شهر دو میلیون نفری با آب و هوا و توپوگرافی کوهستانی است. تبریز به حد وافی منابع آلاینده هوا در داخل و اطراف خود دارد و مازوت سوزی نیروگاه دیگر برای مردم این شهر قابل تحمل نیست.
 
آقای سلاجقه، اینجا تبریز است!
علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اما امسال قول داده بود مازوت سوزی در نیروگاه ها اتفاق نیافتد و اگر هم مازوت سوزی باشد در نیروگاه های نزدیک شهرها نباشد! اما بعداً با ناترازی مجدد گاز، داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بر خلاف رئیس خود اعلام کرد که نیروگاه هایی که مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا هستند، می توانند مازوت بسوزانند.
اما نیروگاه حرارتی تبریز برای استفاده از سوخت مازوت هیچ کدام از شرایطی را که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده را ندارد؛ نه مجهز به سیستم کنترل آلودگی هوا است و نه دور از شهر است، اما بیش از یک ماه است که با مازوت ریه های مردم تبریز را می سوزاند!
سلاجقه به درستی بر گازسوزی نیروگاه ها تاکید می کرد و حتی از برخی نیروگاه های مرکزی کشور هم بازدید کرد؛ اما در حالی که در نیروگاه حرارتی چسبیده به تبریز پیش تر از دیگر کلانشهرها مازوت سوزی آغاز شده بود، معاون رئیس جمهور اعلام کرد در کشور مازوت سوزی انجام نمی شود و از مازوت سوزی در نیروگاه یک شهر کوچک مرکز کشور عذرخواهی کرد و با اعلام اینکه در تهران، البرز و اصفهان مازوت سوزی انجام نمی‌شود، افزود: در حال حاضر وزارت نفت در تلاش است تا حد امکان گاز مورد نیاز شازند را تامین کند!
 
تذکر چند ماه پیش امام جمعه تبریز
مازوت سوزی نیروگاه تبریز در حالی است که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تابستان گذشته در جریان ناترازی آب تبریز و نارضایتی مردم از این وضعیت و عملکرد مسئولان امر، به مسئولان وزارت نفت تاکید کرده بود از هم اکنون که تابستان است تذکر می دهم که تدابیر لازم را بیاندیشید تا در فصل سرد گاز طبیعی نیروگاه تبریز تامین شود.
آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم در خطبه‌های هفتم مهر نماز جمعه تبریز اظهار داشت: در رابطه با مازوت سوزی به مسئولان امر تذکراتی دادم که از دفتر ریاست جمهوری تماس گرفتند و اظهار داشتند مساله نیروگاه حرارتی تبریز با دستور ویژه به وزیر نفت منتقل شده است.
وی افزود: در پائیز و زمستان مازوت سوزی نیروگاه تبریز به عامل بزرگ آلایندگی زیست محیطی تبریز تبدیل می‌شود، لذا از مسئولان امر می خواهم اگر قرار است کاری انجام بدهند، باید از همین امروز شروع کنند در هنگامه بحران دنبال پروژه‌های کوتاه مدت و یا میان مدت نباشند و زحمت مضاعف به مردم تحمیل نکنند.
امام جمعه تبریز گفت: دستگاه‌های مختلف در قانون هوای پاک مسئولیت دارند و باید در عمل به این تکلیف تاخیر و یا ترک فعل نداشته باشند.
 
مازوت سوزی در تبریز قابل پذیرش نیست
اما یکی از نمایندگان مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مازوت سوزی در تبریز قابل پذیرش نیست، گفت: وزارت نفت مکلف است همه تلاش خود را برای تامین گاز نیروگاه حرارتی تبریز به انجام برساند.
روح الله متفکر آزاد در واکنش به آغاز مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز، افزود: بحث استفاده نیروگاه حرارتی تبریز از سوخت مازوت در فصل سرما متاسفانه موضوع جدیدی نیست و ما چندین سال است که با این مساله مواجه هستیم و بارها تاکید کرده ایم با توجه به نزدیکی نیروگاه به شهر تبریز استفاده از سوخت مازوت در این واحد نیروگاهی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
وی با اشاره به عدم استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه های سایر کلانشهرهای کشور، تاکید کرد: وزارت نفت مکلف است همه تلاش خود را برای تامین گاز نیروگاه حرارتی تبریز به انجام برساند.
متفکرآزاد ادامه داد: با این حال با توجه به نزدیکی نیروگاه به شهر تبریز و وارونگی دمایی در این فصل از سال مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی تبریز سلامت مردم تبریز را تهدید می کند و استفاده از مازوت در تبریز به هیچ عنوان پذیرفته نیست.
این نماینده مجلس در پایان گفت: طی نامه ای به وزیر نفت هم این موضوع را متذکر شدم و از وزیر نفت خواستم تدابیر لازم برای تامین گاز نیروگاه حرارتی تبریز را بیاندیشد و امیدوارم این موضوع هر چه سریع تر به انجام برسد، چرا که ما تبعیض در تخصیص سهمیه گاز به کلانشهرها را نخواهیم پذیرفت.
 
نیاز فوری کشور به سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی
اما دیگر نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به موضوعی زیرساختی اشاره کرده و در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور، گفت: شاید امسال مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی گاز بتوانند با اعمال محدودیت در بخش صنعت و نیروگاه ها گاز مصرفی کشور را تامین کنند، اما با ادامه این ناترازی در سال های آینده قطعاً با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
احمد علیرضابیگی تاکید کرد: کشور نیازمند سرمایه گذاری فوری در صنعت گاز کشور به میزان چهار میلیارد دلار است تا ناترازی انرژی در کشور برطرف شود، اما به واسطه سوءمدیریت هایی که هست، منابع ارزی کشور به جای هزینه شدن در اولویت ها و زیرساخت های کشور، سر از پرونده های فساد مختلف درمی آورد.
وی ادامه داد: ما در برنامه هفتم توسعه سعی کردیم به دولت امکان دهیم تا از سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز بهره مند شود، اما جذب سرمایه بخش خصوصی نیازمند اعتمادآفرینی و ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری است. متاسفانه سرمایه های کلانی از کشور خارج می شوند که می توانند صرف توسعه زیرساخت ها شوند، اما دولت نمی تواند بسترهای لازم برای جذب این سرمایه ها را فراهم کند، از طرفی هم اعتماد مردم به دولت سلب شده است و این کار ما را سخت تر می کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در تامین منابع مالی هم دچار مشکل است و به تنهایی توان سرمایه گذاری در زیرساخت های انرژی کشور را ندارد و با این وضعیت محدودیت منابع در توسعه کشور شاهد تغییری نخواهیم بود.
بیگی افزود: البته متاسفانه دولت در این زمینه هم دچار تناقض است و از طرفی لایحه دو فوریتی به مجلس می آورد تا از درآمدهای مازاد نفتی برای توسعه بخش نفت و گاز، نیروگاه ها، زیرساخت ها، صندوق های بازنشستگی و خرید هواپیما و هلیکوپتر استفاده کند و از طرفی هم می گوید درآمدهای پیش بینی شده نفتی محقق نشده است و این اسباب سرافکندگی است.
وی ادامه داد: بروز چنین وضعیتی حکایت از آن دارد که برنامه توسعه کشور با سردرگمی مواجه است و ادامه این سردرگمی به عمیق تر شدن بحران خواهد انجامید.
بیگی در پایان تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم منابع کشور را در اولویت های توسعه ای و زیرساخت ها هزینه کنیم، این منابع دستمایه فساد، رانت و سوءاستفاده هایی مانند چای دبش و مش قربانعلی ها قرار خواهند گرفت. من فکر می کنم باید در اداره کشور تجدیدنظر جدی کنیم، چرا که مشکلات زیرساختی رفته رفته بیشتر خود را نشان خواهند داد.
 
آرزویی که بر دل ماند!
بحث آلودگی همه ساله هوای تبریز یک داستان تکراری برای مردم بوده و این مشکل معلول ناترازی انرژی در کشور است که ظاهراً هر سال جدی تر هم می شود. دعوت مردم به صرفه جویی و سهمیه بندی برق و گاز در بخش صنعت تا حد کمی می تواند به رفع این مشکل کمک کند و دولت برای حل ریشه ای این مشکل، باید هم خود آستین همت برای سرمایه گذاری در بخش انرژی را بالا بزند و هم با جلب اعتماد بخش خصوصی زمینه را برای جذب سرمایه گذاری در انرژی های نو و رفع مشکل ناترازی انرژی در کشور فراهم کند.
ظاهراً توسعه نیروگاه های با سوخت پاک با این اوضاع آرزویی است که به دل مردم تبریز مانده است؛ سال هاست که از فرسودگی و آلودگی نیروگاه تبریز می گوییم و امروز زمان آن است که شاهد یک تغییر جدی در این زمینه و سرمایه گذاری برای تولید انرژی پاک در تبریز باشیم، چرا که باید دانست سرمایه گذاری برای توسعه انرژی های پاک بسیار به صرفه تر از هزینه های تامین سلامت مردم ناشی از آلودگی هوا در دراز مدت خواهد بود.
 
گزارش از محمد سهرابی
انتهای پیام/
تنگی نفس تبریز به بهای یک فنجان چای دبش! محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار