در نشست تحلیلی ترافیک تبریز مطرح شد؛

کنترل هوشمند ترافیک در تبریز

1402/10/05 - 11:16 - کد خبر: 105444 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با تاکید بر کنترل هوشمند ترافیک در تبریز از تحقق این امر تا خرداد ماه سال آتی وعده داد.

به گزارش نصر، محبوب عبدلله پور در نشست تخصصی و تحلیلی کالبدشکافی ترافیک این روزهای کلانشهر تبریز با سردبیر نصر و‌ خبرنگاران این رسانه در مرکز کنترل ترافیک تبریز برگزار شد؛ تاکید کرد: تغییر کاربری ها بدون عارضه سنجی ترافیکی؛ بلای جان کلانشهر تبریز شده اند. 
وی ادامه داد: در نقاط حساس شهر تبریز، اقدام به تغییر کاربری های مسکونی به مطب های پزشکی، احداث چندین مدرسه در یک خیابان و تغییر کاربری یک بنا به ساختمان بیمه از تحرکات سفرزا هستند و این عامل ایجاد ترافیک است. 
وی با اشاره به آمار ورود خودروهای جدید به معابر کلانشهر تبریز اذعان داشت:  در هشت ماه نخست امسال، ۴۰ هزار خودرو در تبریز پلاک شده و راهی معابر شهری شده‌اند ولی تنها یک هزار خودرو فرسوده از رده خارج شدند! 


 
وی با اشاره به نیازهای کنترل ترافیک در تبریز گفت: اعمال قانون توسط پلیس، رعایت رفتار ترافیکی توسط رانندگان، مردم و آموزش فرهنگ رانندگی و مهندسی ترافیک  از جمله عوامل  مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل تبریز است.
وی ادامه داد: سازمان های اتوبوسرانی، تاکسیرانی، مترو، بار، پایانه جزو حوزه حمل و نقل شهرداری تبریز هستند. اصلاح هندسی، مدیریت حمل و نقل عمومی، مطالعات طرح جامع حمل و نقل، مدیریت پارکینگ ها و پارک سوارها، محدودیت های مکانی و زمانی ترافیکی خودروهای شخصی، حذف نقاط حادثه ساز، مرکز هوشمند کنترل ترافیک، گسترش پیاده راه ها و... در راستای اهداف حرکت امن، پاک و روان از وظایف شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز است. 


 
وی افزود: در سال ۱۳۹۴ کل خودروهای موجود در تبریز ۴۰۰ هزار دستگاه بوده است ولی امروزه ۸۵۰ هزار تبریز پلاک داریم! در ایام کرونا تمام کلانشهرها، اتوبوس های شهری خود را حفظ کردند به غیر از تبریز!
وی تصریح کرد: این فاجعه است که چهار میلیون سفر درون شهری را با ۲۵۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد مدیریت کنیم.
عبداله پور افزود: در تبریز ۲۵٠ اتوبوس از ۴٠٠ دستگاه موجود از شبکه اتوبوسرانی حذف و رانندگان آنها از چرخه کار خارج شدند و زمانی که شهردار فعلی تبریز تصدی شهرداری را تحویل گرفت، ما تنها ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در تبریز داشتیم که البته تا امروز به ۳۵٠ دستگاه رسانده ایم. 


 
وی تاکید کرد: زمانی که ما در تبریز روزانه یک متر حفاری تونل مترو با هزینه یک میلیارد تومانی داشتیم، قیمت یک اتوبوس برابر با یک میلیارد تومان بود، در همان زمان شهرهایی امثال مشهد با خریداری اتوبوس، حمل و نقل عمومی خود را گسترش دادند. در حالی که اتوبوس هایی که ما در تبریز از شبکه خدمت رسانی به مردم خارج کرده ایم هم اکنون دارای هزینه های سنگین تعمیراتی بالای یک میلیارد تومان هستند و بنا بر عدم توجیه فنی و اقتصادی برای مالکان به حال خود رها شده اند.

مسافرکشی روزانه ۱۵۰ هزار خودروی شهرستان پلاک در تبریز
محبوب عبدلله پور با اشاره به برخی دلایل ترافیک این روزهای تبریز اضافه کرد: ۱۵۰ هزار خودرو شهرستان پلاک با عدم شناخت کافی به معابر تبریز در این شهر درحال مسافرکشی هستند، حجم ورود خودروها به شهر تبریز با توجه با کوتاهی ساعات روزانه در زمستان، بار ترافیکی شهر را سنگین تر می کند. در سه شریان اصلی تبریز، همزمان چندین پروژه شهری در حال انجام عملیات هستند و این عامل تمرکز ترافیکی در مرکز شهر را افزایش می دهد. 


 
ضعف مدیریت ادوار گذشته شهری عامل ترافیک امروز
عبدلله پور از احداث خط بی آر تی ۲ در خیابان آزادی تبریز خبر داد و گفت: به دلیل اینکه عدم تداخل حجم ترافیکی در شهر، این پروژه از سال آینده شروع می شود و امیدواریم با اتمام آن علاوه بر سهولت مسافرت روزانه شهری همشهریان، از بار ترافیکی کمربندی کاسته شود. 
وی همچنین افزود: احداث خط بی آرتی در خیابان انقلاب (چهل و دو متری)  در دست مطالعه است و گسترش خطوط بی آرتی قطعا به کاهش بار ترافیکی شهر کمک شایانی خواهد کرد.
وی گفت: تبریز یکی از شهرهایی است که دارای کمترین شبکه معابر در بین کلانشهرهای کشور است، ما در تبریز ۱۴۶ کیلومتر معابر اصلی داریم، در حالی که این عدد در اصفهان ۲۳۸ کیلومتر، شیراز ۲۵۹ و تهران ۴۱۶ کیلومتر معبر اصلی شهری دارند، در بحث حمل و نقل عمومی هم  تبریز ۳۵٠ اتوبوس، اصفهان ۹٠٠ دستگاه،مشهد ۱۸٠٠ دستگاه و شیراز ۷۵٠ اتوبوس در شبکه حمل و نقل عمومی خود دارند. 


۱۸۵ دوربین کنترل سرعت در تبریز فعال هستند
وی با اشاره به غیرفعال شدن اکثر دوربین‌های کنترل ترافیک تبریز ادامه داد: هم اکنون ۱۸۵ دوربین کنترل سرعت در سطح کلانشهر تبریز فعال هستند که با توجه به بهره برداری رسیدن ساختمان مونیتورینگ و اینکه شبکه فیبر نوری نقاط حساس تبریز را در اولویت خود قرار دهد، این تعداد دوربین کنترل سرعت تا سوم خرداد سال آتی به ۷۲٠ عدد در تبریز خواهد رسید و با تکمیل این زیرساخت‌ها شاهد تحقق کنترل هوشمند ترافیک در کلانشهر ۲ میلیون نفری تبریز خواهیم بود.

آرش شهبازی
انتهای پیام/
کنترل هوشمند ترافیک در تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار