مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی:

طرح "روئین تن سازی ایران" در کارخانه های آذربایجان شرقی کلید خورد

1402/10/05 - 09:58 - کد خبر: 105434 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح «رسا» (روئین تن سازی ایران) در استان، ادامه داد: در اجرای این طرح کارخانه های دارای بیش از یکصد کارگر شناسایی و اطلاعات اولیه آن‌ها جمع آوری شده است تا اصول اولیه امداد و نجات به آنان آموزش داده شود.

«مرتضی مینویی» روز سه شنبه همزمان با روز " ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" در گفت و گویی افزود: نیروهای این کارخانه ها پس از فراگیری آموزش های مربوط، در مرحله اول خودشان در مواقع بروز حوادث و بلایای طبیعی خود ایمن شده و در مرحله بعد کمک حال مدیریت بحران استانداری برای امدادرسانی به نیروهای کارخانه های کوچک اطراف خود خواهند شد.
وی با بیان اینکه پیشگیری از بحران و مقابله با تهدیدها، بازسازی مناطق آسیب دیده و بازتوانی آسیب دیدگان رکن اصلی فعالیت مدیریت بحران است، افزود: در این راستا اقدامات مختلفی از سوی این مدیریت با همکاری دستگاه های متولی انجام شده یا در حال انجام است.
مینویی با تاکید بر اینکه برای مرحله پیشگیری نیاز به آموزش همگانی است، اظهار کرد: در این زمینه آموزش های لازم به افراد جامعه از جمله کودکان و دانش آموزان به عنوان معلمان ثانویه و پل ارتباطی بین آموزش و خانواده ها ارایه می شود تا در مواقع بروز حوادث به عنوان کمک حال و راهنمای اعضای خانواده عمل کنند.
وی با بیان اینکه هشتم آذر هر سال رزمایش زلزله با شعار «جامعه تاب آور مدارس ایمن» برگزار می شود، گفت: در این راستا در سطح استان مدارس ایمن و تازه ساخت شناسایی شده اند تا از آن ها در مواقع اضطراری به عنوان مراکز و پایگاه های اسکان خانواده ها استفاده شود و این مدارس کمک حال اهالی منطقه در این مواقع باشد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، شناسایی ماشین آلات سنگین بخش خصوصی و دولتی را از دیگر اقدامات این مدیریت اعلام کرد و گفت: با تهیه لیست این خودروها، بنا به ضرورت و نیاز در زمان مواجهه با بلایا و پدیده های طبیعی از ظرفیت این دستگاه ها استفاده می شود.
مینویی، افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران بحران دستگاه های استان، دهیاران، بخشداران و مدیران بحران فرمانداری ها و برگزاری کارگاه های آموزشی برای این افراد با حضور اساتید به نام و باتجربه از اقدامات و برنامه های مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی است.

بزرگترین رزمایش زلزله کشور در تبریز برگزار می شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: نیمه دوم دی ماه امسال بزرگترین رزمایش زلزله کشور با حضور دستگاه های امدادی و خدماتی در تبریز برگزار می شود.
مینویی، ادامه داد: برای برگزاری این رزمایش از استان های معین آذربایجان شرقی از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و کردستان و منطقه پنج تهران دعوت شده است.
وی اظهار کرد: این رزمایش از نظر وسعت محل برگزاری و اینکه در داخل شهر برگزار می شود با سایر رزمایش های زلزله در سطح کشور متفاوت است زیرا رزمایش های زلزله عمدتا در خارج شهر برگزار می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این رزمایش در خیابان ارتش تبریز برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این رزمایش در داخل شهر و در حضور مردم موجب خواهد شد تا نحوه امدادرسانی به آسیب دیدگان فرضی برای مردم ملموس شود.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال وام و لوازم خانگی به آسیب دیدگان بلایای طبیعی
مینویی، با اشاره به بروز سیل و زلزله در برخی شهرهای استان طی سال های اخیر و خسارت به منازل مسکونی شهری و روستایی، افزود: برای جبران خسارت وارده به این افراد ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات و لوازم خانگی به آسیب دیدگان اعطا می شود.
وی یادآور شد: ۵۰ میلیارد ریال از سوی "صندوق بیمه حمایت از ساختمان های آسیب دیده" و تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال با تایید کارشناسان بیمه برای مالکان ساختمان های آسیب دیده از زلزله و سیل پرداخت می شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: ۵۰ میلیارد ریال نیز وام کم بهره توسط بانک ملی به افراد خسارت دیده از بلایای طبیعی اعطا می شود.
مینویی، ادامه داد: معدن مس سونگون نیز از محل مسوولیت های اجتماعی خود به ارزش ۵۰ میلیارد ریال لوازم خانگی به آسیب دیدگان شهرها و روستاهای زلزله زده اعطا می کند.

ضرورت وجود هماهنگی بین دستگاه های خدماتی و امدادی در مواقع بروز بلایای طبیعی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان آمادگی دستگاه های امدادی و خدماتی در زمان بروز بلایای طبیعی در رزمایش های زلزله ارزیابی می شود، گفت: در این رزمایش ها نقاط قوت و ضعف دستگاه ها شناسایی و برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف برنامه ریزی و اقدام می شود.
مینویی، با تاکید بر اینکه وجود هماهنگی بین مجموعه های امدادی و خدماتی برای مواجهه با پدیده های طبیعی ضروری است، افزود: این هماهنگی در این استان فوق العاده است و باید تقویت شود.
وی نبود برخی زیرساخت ها، دسترسی به مسیرها، بلند مرتبه سازی در خیابان های کم عرض و تراکم غیراصولی در شهرهای استان را از چالش های مدیریت بحران استان اعلام و اظهار کرد: رفع این چالش ها به تنهایی از سوی مدیریت بحران استانداری مقدور نیست بلکه به همکاری تمامی ارگان ها و سازمان ها نیاز است.

کارگروه پایش ساختمان های ناایمن در آذربایجان شرقی تشکیل شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارگروه پایش ساختمان های ناایمن برای شناسایی این ساختمان ها در استان تشکیل شده است، گفت: این کارگروه متشکل از سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استانداری، ساختمان های ناایمن به ویژه پاساژها و مجتمع های تجاری و مسکونی ناایمن را شناسایی می کنند.
مینویی، ادامه داد: پس از شناسایی این ساختمان ها، اخطارهای لازم برای رفع مشکلات این ساختمان ها و مقاوم سازی آن ها به هیات امنای پاساژها و مجتمع ها صادر می شود.
پنجم دی ماه به مناسبت زمین‌لرزه‌ ۶/۶ ریشتری سال ۱۳۸۲ به عنوان روز " ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی " نام گذاری شده است.
انتهای پیام/
طرح خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار