مدیرکل هواشناسی استان مطرح کرد:

افزایش ۲۷ درصدی بارش های پاییزه در آذربایجان‌شرقی

1402/10/04 - 13:12 - کد خبر: 105381 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان بارش‌های استان در سال آبی جاری (از ابتدای مهر تا ابتدای دی) نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ میلی متر معادل ۲۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، «حبیب عبدلی» افزود: بر اساس آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، در این مدت به طور میانگین ۴۰.۲ میلی متر بارش در استان روی داده است در حالی که میانگین بارش در سال گذشته در این بازه زمانی ۳۱.۶ میلی متر گزارش شده بود.
وی با اشاره به کاهش بارش سال آبی جاری در مقایسه با بلندمدت در استان، اظهار کرد: متوسط بارش سال آبی جاری نسبت به میانگین بارش بلند مدت حدود ۴۵ درصد معادل ۳۳ میلی متر کاهش یافته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، میانگین بارش یک سال کامل آبی استان را حدود ۳۱۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: در زمان کنونی حدود ۱۲.۹ درصد از بارش سال آبی استان تامین شده است.
عبدلی، ادامه داد: در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان مراغه به میزان ۶۹.۶ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه به میزان ۱۵.۹ و آذرشهر ۱۸.۱ میلی متر گزارش شده است.
در سال آبی جاری بیشترین میزان بارش در استان از شهرستان مراغه به میزان ۶۹.۶ میلی متر و کمترین بارش از شرق دریاچه ارومیه به میزان ۱۵.۹ و آذرشهر ۱۸.۱ میلی متر گزارش شده است.
وی یادآور شد: میزان بارش در مراغه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته هفت میلی متر افزایش ولی نسبت به بلند مدت ۲۲ میلی متر کاهش یافته است و در شرق دریاچه ارومیه و آذرشهر نیز نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته به ترتیب ۶.۹ و ۶.۳ میلی متر و نسبت به بلند مدت نیز به ترتیب ۳۷.۳ و ۴۳.۴ میلی متر کاهش نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در تبریز در این بازه زمانی ۴۸.۳ میلی متر و در بلند مدت ۶۲.۷ میلی متر گزارش شده است، گفت: متوسط بارش در این مدت در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۲.۲ میلی متر افزایش و نسبت به بلند مدت ۱۴.۴ میلی متر کاهش یافته است.

متوسط دمای آذربایجان شرقی ۱.۳ درجه سانتی گراد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است
عبدلی، با اشاره به افزایش متوسط دما در سال زراعی جاری، افزود: بر اساس آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، متوسط دمای استان در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر تا دوم دی) نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۳ درجه و نسبت به بلند مدت ۲.۹ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
بیشترین میزان افزایش دمای استان در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت مربوط به کلیبر به میزان ۴.۸ درجه سانتی گراد و کمترین میزان افزایش دما مربوط به شهرهای اسکو و هریس به میزان ۲ درجه سانتی گراد است.
وی اظهار کرد: متوسط دمای آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۱۰.۴ درجه سانتی گراد ثبت شده است در حالی که متوسط دمای استان در این بازه زمانی در سال زراعی گذشته ۹.۱ درجه و در بلند مدت ۷.۵ درجه سانتی گراد گزارش شده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: بیشترین میزان افزایش دمای استان در سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت مربوط به کلیبر به میزان ۴.۸ درجه سانتی گراد و کمترین میزان افزایش دما مربوط به شهرهای اسکو و هریس به میزان ۲ درجه سانتی گراد است.
عبدلی، ادامه داد: میانگین دمای کلیبر، اسکو و هریس در سال زراعی جاری به ترتیب ۱۲.۶، ۱۰.۴ و ۹.۳ درجه سانتی گراد و در بلند مدت نیز ۷.۹، ۸.۴ و ۷.۳ درجه سانتی گراد ثبت شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
افزایش ۲۷ درصدی بارش های پاییزه در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار