چین چطور تحریم های آمریکا را دور می‌زند؟

1402/10/04 - 11:24 - کد خبر: 105369 نسخه چاپی

نصر: براساس گزارش‌های جدید، ظاهراً واردات سیستم‌های لیتوگرافی از هلند به چین طی ماه گذشته، در مقیاس سالانه ۱۰ برابر افزایش یافته است. ظاهراً بخش زیادی از واردات سیستم‌های لیتوگرافی چین در ماه نوامبر از هلند و ژاپن بوده و این کشور طی ماه گذشته ۱۶ سیستم به ارزش کل ۷۶۲.۷ میلیون دلار وارد کرده است.

به گزارش نصر، تولیدکنندگان نیمه‌هادی چینی به‌دلیل تحریم‌هایی که توسط دولت ایالات‌متحده تنظیم شده است، تجهیزات موردنیاز خود را از بازارهای دیگر تأمین می‌کنند. طبق این گزارش، در ماه اکتبر، چین ۲۱ سیستم لیتوگرافی به ارزش ۶۷۲.۵ میلیون دلار را خریداری کرده و در ماه نوامبر، ۱۶ سیستم با قیمت بالاتر ۷۶۲.۷ میلیون دلار وارد این کشور شده است.
این گزارش نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی‌ حتی با وجود تحریم‌ها نیز به سیستم‌های پیشرفته‌تر و گران دسترسی دارند. ایالات‌متحده علاوه بر تحریم‌های خود، تلاش کرده است که سایر کشورها را نیز وادار کند تا صادرات تجهیزات پیشرفته خود به شرکت‌های چینی‌ را محدود کنند، اما ظاهراً هنوز در این زمینه به موفقیت کامل دست پیدا نکرده است. 
ASML که یکی از تولیدکنندگان پیشرو دستگاه‌های لیتوگرافی محسوب می‌شود، در هلند مستقر است. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده تجهیزات لیتوگرافی موردنیاز برای ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌ها محسوب می‌شود. هلند و ژاپن در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ بیشترین میزان صادرات تجهیزات لیتوگرافی به چین را به خود اختصاص داده‌اند. 
بااین‌وجود، چین‌ همچنان از نظر فناوری سیستم‌های لیتوگرافی پیشرفته فاصله زیادی با رقبای خود دارد. حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی که دولت این کشور انجام داده، اما چین هنوز موفق‌ نشده است که فاصله خود با رقبایش را بهبود بخشد. تخمین زده می‌شود که کمتر از ۵ درصد سیستم‌های لیتوگرافی مورد استفاده در کارخانه‌های چینی‌ در سال ۲۰۲۱ در این کشور ساخته شده باشند.
 درنهایت باید اشاره کرد که هر دو کشور هلند و ژاپن به‌تازگی دستورالعمل‌های صادراتی جدیدی را در مورد تجهیزات تولید تراشه خود اعلام کرده‌اند، بنابراین ممکن است در آینده تحریم‌های بیشتری در انتظار چین باشد. همچنین قانون جدیدی که از ماه گذشته اجرا شده است، ASML را از ارسال سیستم‌های لیتوگرافی غوطه‌ورسازی پیشرفته DUV به چند کارخانه تولید نیمه‌رسانای پیشرفته در چین منع می‌کند.
انتهای پیام/
چین چطور تحریم های آمریکا را دور می‌زند؟ خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار