رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

اوتیسم به صورت یک طیف تخصصی بررسی می‌شود

1402/10/04 - 10:40 - کد خبر: 105366 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اوتیسم به صورت یک طیف تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مبتنی بر اهداف، هویت و ساختار دوره‌های تحصیلی یک نظام آموزشی و درسی ایجاد شود.

به گزارش نصر، حمیدرضا طریفی حسینی امروز در گفت‌وگویی درباره تغییرات برنامه درسی ویژه دانش‌آموزان اوتیسم اظهار کرد: برای اولین بار در سازمان گروه آموزشی اوتیسم و چند معلولیتی را ایجاد کردیم که به صورت تخصصی‌تر به دانش‌آموزان اوتیسم بپردازیم.
وی افزود: در سال‌های گذشته اوتیسم به لحاظ طبقه‌بندی معلولیت‌هایی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ذیل گروه هیجانی رفتاری قرار می‌گرفت و به صورت یک گروه اختصاصی دیده نمی‌شد اما اکنون اوتیسم را به لحاظ تخصصی از گروه هیجانی رفتاری جدا کردیم تا این طیف به صورت تخصصی مورد بررسی قرار ‌گیرد و نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی دانش آموزان را داشته باشیم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همکاران به صورت اختصاصی روی اهداف دوره‌های تحصیلی برای این دانش‌آموزان کار می‌کنند و ساختار دوره‌های تحصیلی دانش‌آموزان اوتیسم را مد نظر قرار می‌دهند تا مبتنی بر اهداف، هویت و ساختار دوره‌های تحصیلی بتوانیم یک نظام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی را ایجاد کنیم.
طریفی حسینی یادآورشد: تا زمانی که این چارچوب نظری کامل نشود و هویت دوره‌های تحصیلی دانش‌آموزان اوتیسم و چارچوب شایستگی‌های این دانش‌آموزان و اهداف دوره‌های تحصیلی مشخص نشود، مستقیم نمی‌توانیم وارد بازنگری اساسی برنامه‌های درسی دانش‌آموزان اوتیسم شویم.
وی افزود: اکنون به صورت مقدماتی این را دنبال می‌کنیم که در کنار برنامه‌های درسی موجود چند واحد درسی دیگر متناسب با ویژگی‌ها اضافه یا جایگزین کنیم، بطور مثال از نظر تعاملات ارتباطی و اجتماعی، انعطاف‌پذیری ذهنی که باید داشته باشند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در این فضا باید بتوانیم یک سری پودمان و محتوای آموزشی را ایجاد کنیم که در کنار برنامه درسی موجود با آنها کار شود تا در یک برنامه میان مدت دو تا سه سه ساله بتوانیم آن چارچوب، اهداف، هویت و ساختار دوره‌های تحصیلی و فهرست شایستگی‌ها در هر دوره تحصیلی را مشخص کنیم و مبتنی بر آن به صورت اساسی برنامه درسی را کاملا از دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی متمایز کنیم.
طریفی حسینی در پاسخ به این پرسش که این طرح برای دانش‌آموزان اوتیسمی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند هم اجرا می‌شود یا خیر، اظهار کرد: هنوز چارچوب به طور کامل مشخص نشده ، جهت گیری سازمان این است که یک نظام ایجاد شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح تا سال تحصیلی آینده عملیاتی می‌شود یا خیر، گفت: یک سری پودمان‌ها را می‌خواهیم در کنار برنامه درسی فعلی ایجاد کنیم و در حالت مطلوب این است که از دوره پیش از دبستان بتوانیم برنامه درسی اختصاصی دانش‌آموزان اوتیسم را داشته باشیم اما اکنون این بازنگری با این عمق و شدت اتفاق نمی‌افتد.
سه هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز اوتیسم در نظام آموزشی هستند که حدود ۴۰۰ نفر آنها در مدارس عادی تحصیل می‌کنند.
انتهای پیام/
اوتیسم به صورت یک طیف تخصصی بررسی می‌شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار