رییس اداره راه و شهرسازی مراغه خبر داد:

اختصاص زمین رایگان به ۱۲۶ نفر در مراغه با طرح جوانی جمعیت

1402/10/03 - 12:09 - کد خبر: 105302 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره راه و شهرسازی مراغه گفت: برای ۱۲۶ متقاضی طرح جوانی جمعیت در این شهرستان زمین رایگان اختصاص یافت.

به گزارش نصر، مقصود محرم‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مطابق با آیین‌نامه ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان، پس از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) متولد شده باشد، در صورت واجد شرایط بودن زمین یا واحد مسکونی تعلق می‌گیرد.
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس بند ح تبصره ۱۱ قانون بودجه سال جاری، وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، یک قطعه زمین یا واحد مسکونی رایگان در قالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانوارهای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال اختصاص دهد.
به گفته رییس اداره راه و شهرسازی مراغه، متقاضیان این طرح می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند.
«محرم‌پور» این را هم بیان کرد که در مراغه ۲۵۰ نفر برای طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده بودند که اختصاص زمین برای ۱۲۶ نفر قطعی شده و واگذاری زمین به آنان در مرحله صدور قرارداد قرار دارد.
وی افزود: برای سایر متقاضیان واجد شرایط نیز تا پایان سال جاری زمین تامین می‌شود.

اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
رییس اداره راه و شهرسازی مراغه بیان کرد: پروژه ۵۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در گلشهر که دارای ۲.۳ هکتار فضای مسکونی است، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
«محرم‌پور» افزود: سایت غدیر هم با حدود ۳۰ هکتار مساحت در پی تفاهم‌نامه بسیج سازندگی استان و اداره‌کل راه و شهرسازی در مرحله خاکبرداری بوده و در مرحله اخذ پیش‌پروانه برای هزار و ۶۸۰ واحد است.
وی این را هم بیان کرد که حدود ۵۰ هکتار از اراضی ملی چسبیده به محدوده شهر هم در مرحله الحاق قرار دارد که با الحاق آن، امکان احداث پنج هزار واحد دیگر در سایت غدیر فراهم می‌شود.
رییس اداره راه و شهرسازی مراغه ادامه داد: سایت فجر با ۷.۸ هکتار مساحت و با ۹۵۲ واحد در میدان مجلس قرار دارد که به انبوه‌سازی تبدیل می‌شود.
محرم‌پور اضافه کرد: ۴۰۰ واحدی ستاد فرمان حضرت امام (ره) نیز شامل پروژه ۱۶۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی و پروژه ۲۴۰ واحدی با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی است که با هفت هکتار مساحت در پهرآباد قرار دارد.
به گزارش ایرنا دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که به دلیل عدم اعتقاد دولت سابق به تولید مسکن، بار اصلی ساخت بر دوش این دولت افتاد؛ در واقع میراث سیاست‌های ضدتولید مسکن در دولت گذشته به دولتی رسید که افزایش رفاه به خصوص برای دهک‌های پایین را در دستور کار خود قرار داد.
افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن به‌ویژه در بخش خرید و فروش به دلیل عرضه نامناسب که ناشی از عدم ساخت و در واقع اعتقاد نداشتن دولت قبل به تولید مسکن بود، سبب شد تا شاهد افزایش بی‌رویه هزینه‌ها به خصوص در این حوزه بوده و بار بسیار زیادی را بر دوش مردم تحمیل کند.
افزایش تعداد مستاجران، مهاجرت به شهرهای کوچک‌تر، رشد حاشیه‌نشینی و ایجاد پدیده‌های جدیدی از جمله خانه‌های اشتراکی، از مهمترین مسایلی بود که به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به خصوص در کلان‌شهرها ایجاد و سبب شد تا شاهد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی برای جامعه باشیم.
به همین منظور دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی فعالیت خود تولید مسکن را در قالب طرح هایی از جمله نهضت ملی مسکن در برنامه های خود قرار داد. این طرح در حالی در روند اجرایی شدن قرار گرفته است که به دلیل مشکلات به‌جا مانده از دولت قبل هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داشته و به عبارت بهتر زمان بر خواهد بود.
بر همین اساس، دولت با هدف تسریع بخشی در اجرای این طرح بزرگ از روز نخست ثبت‌نام از متقاضیان نهضت ملی مسکن را آغاز کرد که پس از پالایش‌های انجام شده، بیش از ۳۰ هزار و ۵۲۰ هکتار زمین برای این طرح در نظر گرفته شد.
این اقدام در حالی انجام شد که تا پیش از دولت سیزدهم، اراضی آماده و الحاق شده با قابلیت بارگذاری مسکونی وجود نداشت و به عبارتی تا پیش از این موجودی زمین در محدوده شهرها تقریبا صفر بود و زمینی برای واگذاری وجود نداشت.
اما با توجه به عزم دولت سیزدهم، فرآیند الحاق و تامین زمین برای واگذاری در طرح نهضت ملی مسکن از این دولت آغاز شد و بر همین اساس واگذاری اراضی، مراحل مختلفی از جمله الحاق، طراحی، تصویب در کمیسیون‌ها و آماده‌سازی دارد.
انتهای پیام/
اختصاص زمین رایگان به ۱۲۶ نفر در مراغه با طرح جوانی جمعیت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار