مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مطرح کرد:

اجرای ۱۰۸ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال در آذربایجان شرقی

1402/10/02 - 22:46 - کد خبر: 105265 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: در حوزه گردشگری ۱۰۸ پروژه فعال سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری ۳۵۰میلیارد ریال در استان آذربایجان شرقی در حال اجرا است. 

به گزارش نصر، احمد حمزه‌زاده در آیین کلنگ زنی بزرگترین و اولین پل معلق استان آذربایجان شرقی در شهرستان هوراند افزود: در حال حاضر از کل حجم سرمایه‌گذاری ۳۳۱ هزار میلیارد تومان در بخش گردشگری کشور، استان آذربایجان شرقی با حجم سرمایه گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: متاسفانه در شهرستان هوراند کمترین حجم سرمایه‌گذاری اختصاص یافته بود ولی امروز با حضور سرمایه‌گذار بخش خصوصی شاهد ایجاد مگاپروژه پل معلق در این شهرستان هستیم که بیشک با اتمام این پروژه عظیم تاثیرات زیادی در توسعه، اشتغال زایی، آبادانی و جذب سرمایه و گردشگر در این شهرستان و حتی منطقه ارسباران خواهیم بود. 
حمزه زاده با اشاره به زنجیره ارزش صنعت گردشگری، گفت: زنجیره ارزش صنعت گردشگری با مؤلفه‌هایی مانند (اقامت، حمل و نقل، پذیرایی و جاذبه‌ها) مشخص می‌شود که جاذبه‌ها نیز به سه بخش (تاریخی و فرهنگی، طبیعی و تفریحی) تقسیم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران به خاطر موهبت‌های الهی دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله جنگل‌های بکر و زیبا، اقلیم و محصولات کشاورزی منحصر به فرد و قلعه‌های تاریخی و غیره است.
وی بیان کرد: خوشبختانه سال جاری نیز شاهد ثبت جهانی سه اثر تاریخی و طبیعی استان در فهرست یونسکو بودیم که ثبت جهانی ژئو پارک ارس، کاروانسراهای شاه عباسی و همچنین ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان به عنوان اولین روستای جهانی گردشگری کشور در فهرست سازمان جهانی گردشگری از این موارد است.
وی افزود: تنها وجود جاذبه‌های گردشگری نمی‌تواند ملاکی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد و باید در کنار این جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیرساخت‌ها و خصوصا جاذبه‌های تفریحی نیز مهیا باشد که متاسفانه در استان آذربایجان شرقی از لحاظ جاذبه تفریحی کمبود داریم. 
وی گفت: خوشبختانه در این راستا نیز با دستور ویژه استاندار کارگروه ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری با رویکرد جاذبه تفریحی تشکیل شده است که نمونه آن ایجاد اولین پل معلق استان در شهرستان هوراند است.
وی بیان کرد: با دستور ویژه استاندار آذربایجان شرقی و تلاش‌های مسئولان ذیربط استانی و شهرستانی در سریعترین زمان ممکن مجوزها صادر و بعد از طی مراحل اولیه امروز شاهد کلنگ افتتاح این پروژه با اولین سرمایه‌گذار بخش خصوصی که خط شکن در این مسیر است آغاز شد و این پل معلق به عنوان پروژه پیشران در جهت توسعه گردشگری این استان، هوراند و منطقه ارسباران نقش بسزایی را ایفا خواهد کرد. 
حمزه زاده در ادامه از آمادگی کامل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری این استان خبر داد.
وی گفت: در این راستا با دستور ویژه استاندار، برای اولین بار شورای سیاست گذاری سرمایه‌گذاری در استان تشکیل و وظیفه این شورا نیز تسهیل و تسریع در فرآیند سرمایه‌گذاری استانی است که امیدواریم به زودی با این روش شاهد تحول عظیمی در حوزه گردشگری استان خصوصا در مناطق محروم و گردشگری باشیم. 

پیشرفت هوراند با سرمایه گذاری در بخش گردشگری امکان پذیر است
سرپرست معاونت امنیتی و انتظامی استانداری استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: پیشرفت شهرستان هوراند با سرمایه گذاری در بخش گردشگری امکان پذیر است.
جعفر رزمی با اشاره به ظرفیت‌های غنی و منحصر به فرد شهرستان هوراند در بخش گردشگری، گفت: باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری و ارتقای فرهنگ گردش پذیری دربین مردم منطقه زمینه را برای جذب بیشتر گردشگران و سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کنیم. 
وی صنعت گردشگری را صنعت پاک و سود آور عنوان کرد و خواستار توجه ویژه مسئولان استانی و شهرستانی برای توسعه حوزه گردشگری در استان آذربایجان شرقی و خصوصا در مناطق گردش پذیر این استان شد.

پل معلق هوراند پروژه پیشران در جهت توسعه اقتصاد و گردشگری شمال غرب کشور
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین، هوراند مجلس شورای اسلامی، ایجاد پل معلق هوراند را پروژه پیشران در جهت توسعه اقتصاد و گردشگری در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی عنوان کرد. 
حسین حاتمی در این با اشاره به اینکه صنعت گردشگری به عنوان یک ظرفیت ذاتی برای منطقه ارسباران است، افزود: همه پتانسیل‌ها و بسترهای لازم از جمله طبیعت بکر و منحصر به فرد، ظرفیت‌های باغی، دامی، معدنی و غیره برای ارتقای صنعت گردشگری در شهرستان هوراند و منطقه ارسباران فراهم است. 
وی مجموعه و منظومه گردشگری و ساخت زیرساخت‌های مدرن در سه شهرستان هوراند، خداآفرین و کلیبر را زمینه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه ارسباران عنوان کرد.
 وی گفت: به زودی با تکمیل پروژه پل معلق هوراند شاهد ایجاد تله کابین به طول چهار کیلومتر نیز در این منطقه خواهیم بود که مراحل مطالعاتی و سرمایه گذاری اولیه آن با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان انجام و به زودی احداث خواهد شد. 
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین، هوراند در مجلس، گفت: پروژه‌های دیگری نیز در حوزه صنعت گردشگری با عنوان پیشران اقتصادی و گردشگری در سه شهرستان هوراند، کلیبر و خداآفرین در آینده نزدیک ایجاد خواهند شد.
وی افزود: امیدواریم با احداث این پروژه‌ها شاهد شکوفایی بیشتر اقتصاد، ایجاد اشتغال، توسعه و آبادانی در این مناطق باشیم. 
وی با اشاره به کلنگ زنی اولین پروژه پل معلق و شیشه‌ای استان در شهرستان هوراند، گفت: این پروژه گردشگری به عنوان یکی از زنجیره‌های به هم پیوسته مناطق سه گانه گردشگری (شهرستان‌های هوراند، کلیبر و خداآفرین) است که با احداث این پروژه و ایجاد جاده گردشگری از این مکان تا کلیبر و خداآفرین و غیره علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی مسیر گردشگری ارسباران شاهد پیشرفت و جذب گردشگران بیشتر داخلی و خارجی درمنطقه باشیم. 
وی افزود: مجموعه پل معلق هوراند به عنوان صنعت پیشران اقتصادی و گردشگری در حوزه گردشگری شمال غرب کشور و خاورمیانه، پروژه‌ای پرسروصدا و اقتصادی خواهد بود که با مشخصات منحصر به فرد خود در بهترین منطقه هوراند احداث و به زودی شاهد حضور گردشگرانی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور در این شهرستان و به مواضات آن در سایر مناطق گردشگری ارسباران خواهیم بود.
انتهای پیام/
اجرای ۱۰۸ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار