رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس:

پروژه فیبرنوری اقدام انقلابی و تحول آفرین وزارت ارتباطات برای بهبود سرعت ارتباطات است

1402/10/02 - 18:13 - کد خبر: 105254 نسخه چاپی

نصر: رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اقدام وزارت ارتباطات پیرامون فیبرنوری را انقلابی و تحول‌آفرین خواند و افزود: این طرح تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت شبکه ارتباطات ثابت و حتی شبکه ارتباطات سیار دارد.

به گزارش نصر، «مجتبی توانگر» رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس امروز در مراسم افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام گفت: یکی از مطالبات جدی در بحث‌های اقتصاد دیجیتال، رفع اختلالات اینترنتی و ارایه اینترنت با کیفیت به مردم است.
وی افزود: طرح فیبرنوری منازل‌ و کسب‌وکارها با مصوبه مجلس و تشکیل صندوقی برای آن، از اقدامات مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود که قطعا تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت شبکه ارتباطات ثابت و حتی شبکه ارتباطات سیار دارد.
توانگر تاکید کرد: بر اساس اطلاعات کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در این طرح تاکنون ۹ اپراتور مشغول فعالیت شده‌اند و در حدود ۱۶۰ شهر نهضت فیبرکشی را آغاز کرده‌اند. اکنونسه هزار و ۳۰۰ کیلومتر حفاری و کانال‌کشی و حدود دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر فیبرکشی انجام شده و همچنین در ۱۰۵شهر سرویس‌دهی آغاز شده است. در کل ۳۷ شهر استان گلستان تحت‌پوشش خدمات مبتنی بر فیبرنوری و با سرعت‌های چندصد مگابیتی قرار گرفتند.
رییس کمیته اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه پوشش فیبرنوری الان به بیش از پنج میلیون خانوار رسیده، اقدام وزارت ارتباطات را انقلابی و تحول‌آفرین خواند و افزود: مهمترین چالش این پروژه، عدم همراهی تعدادی از شهرداری‌ها برای صدور مجوز حفاری است. اگر استان گلستان یا اخیرا در شهر کرمان این امکان فراهم شد که در زمان کوتاهی حجم زیادی عملیات حفاری انجام شود به این دلیل بود که مقامات محلی این استان‌ها همراهی صددرصدی با این پروژه ملی داشتند و به جای اینکه دنبال منافع کوتاه مدت و اخذ هزینه زیاد بابت عوارض حفاری باشند با یک نگاه بلندمدت زیرساخت لازم برای هوشمند کردن خدمات و تامین نیاز مردم تا چندین دهه را فراهم کنند.
وی با تقدیر از شهرداری تهران برای همکاری اخیر با این پروژه افزود: اکنون که وزارت ICT، زیرساخت فیبرنوری را تا نزدیکی خانه و کسب و کار فراهم می‌کند، این وزارت‌خانه و در یک نگاه کلان‌تر کل دولت باید کمک کنند که انگیزه و تقاضای مردم برای استفاده از این امکان فراهم شود.
نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات یارانه ۲میلیون تومانی در نظر گرفته که عملا هزینه راه‌اندازی را برای مردم کاهش دهد، گفت: شرکت توانیر باید این امکان را فراهم کند که بتوان به جای روی دیوار، سیم کشی برای اتصال به ساختمان‌ها از طریق تیر چراغ برق انجام شود.
توانگر عدم سرمایه‌گذاری در پهن‌باند ثابت از ده سال گذشته تا امروز که با مصوبه مجلس بر فیبر نوری درحال تغییر است را مغایر تجارب بین‌المللی و نیازمندی‌های کشور دانست و گفت: حجم عمده ترافیک کشور روی موبایل است و این نسبت در کشورهای درحال توسعه برعکس است.
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه عدم تخصیص ارز از یک طرف و کاهش درآمد اپراتورها و حتی زیرساخت از سوی دیگر به دلایل مختلف مانع سرمایه گذاری لازم و به موقع شده است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این صنعت داشتیم که خودش برای اهداف اقتصاد دیجیتال کافی نیست و امروز این عدد به زیر ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.
یکی از نکات دیگری که توانگر به آن اشاره کرد، اصلاح و منطقی کردن تعرفه‌های اینترنت است. وی در اینباره گفت: از سال ۹۶ تاکنون تعرفه اینترنت تغییری نداشته،‌ این درحالی است که هزینه اپراتورها در این شش سال چندین برابر و به روایتی ده برابر شده است.
به همین دلیل اپراتورها و مخصوصا اپراتورهای همراه اصولا امکان سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها را ندارند و دود این مسأله به چشم کل اقتصاد دیجیتال کشور رفته است و وزارت ارتباطات منطقی کردن تعرفه های اینترنت را در دستور کار قرار دهد.
انتهای پیام/
پروژه فیبرنوری اقدام انقلابی و تحول آفرین وزارت ارتباطات برای بهبود سرعت ارتباطات است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار