توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشریح شد؛

اثرات«رزوراترول» در کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و تاثیر«کورکومین» بر روی شاخص‌های متابولیک

1402/10/02 - 15:07 - کد خبر: 105239 نسخه چاپی

نصر: محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با حضور در جمع خبرنگاران نتایج تحقیقات علمی خود را تشریح کردند.

به گزارش نصر، دکتر هلدا توتونچی، متخصص علوم تغذیه روز شنبه در این نشست خبری، به مطالعه خود با عنوان «مرور سیستماتیک جامع بر روی اثرات رزوراترول در کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)» اشاره کرد و گفت: سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مهم‌ترین و شایع اختلالات غدد درون ریز در بین زنان در سنین باروری است.
وی افزود: میزان شیوع این سندروم در دنیا بین ۵ تا ۱۸ درصد و در ایران ۷ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.
وی ادامه داد: این سندروم یک اختلال ناهمگون و چند علیتی است که از نظر ژنتیکی هم بسیار پیچیده بوده و با علائم عدم تعادل هورمونی در دختران و زنان در سنین باروری بروز می‌کند.
توتونچی با بیان اینکه این سندروم عمدتا در افراد چاق مشاهده می‌شود، گفت: با توجه به شیوع این سندروم در افراد دارای اضافه وزن و چاق اگر شاهد افزایش بیماری متابولیک مثل دیابت نوع دو، بیماری قلبی عروقی و پرفشاری خون باشیم جا دارد در همه‌ی محافل علمی مورد بحث قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای درمان عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک، طیف گسترده داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای عوارض جانبی هستند اما امروزه اثربخشی داروهای گیاهی به دلیل عوارض کم مورد توجه قرار گرفته و در کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
وی با بیان اینکه یکی از گیاهان دارویی موثر در این خصوص، رزوراترول است، گفت: این دارو خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی بالایی دارد و مطالعات نشان می‌دهد که در به تاخیر انداختن طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها موثر است.
این متخصص تغذیه به منابع این دارو اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین منابع طبیعی این دارو، انگور قرمز، توت‌های تیره، تمشک، زغال اخته، توت سیاه، بادام زمینی و شکلات تلخ است.
وی با بیان اینکه این ترکیب در حالت قرص هم موجود بوده و به صورت مکمل غذایی تجویز می‌شود، گفت: مطالعات اخیر نشان داده که این ترکیب به دلیل ضد التهابی و آنتی اکسیدان بودن خواص ضد پیری و ضد سرطانی هم دارد.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده رزوراترول در تعدیل کردن تولید و ترشح هورمون‌های جنسی زنان نقش مهمی دارد.
وی افزود: نتیجه مطالعات نشان داده رزوراترول به کاهش مقاومت انسولین، بهبود مورفولوژی تخمدان و شاخص‌های تن‌سنجی از طریق تنظیم در تولید و ترشح هورمون‌های جنسی در بهبود علائم بیماران مبتلا به PCOS موثر است. 
وی با بیان اینکه متابولیسم گلوکز در این بیماران مختل می‌شود، گفت: رزوراترول با افزایش تکثیر سلول‌های پانکراس، تولید و ترشح انسولین به بهبود متابولیسم گلوکز و حساسیت انسولینی در این بیماران منجر می‌شود.
وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد مطالعات اثرات مفید مکمل یاری رزوراترول در بیماران با سندروم تخمدان پلی کیستیک را تایید کردند.  
وی در خاتمه اذعان کرد: زنان جامعه با اصول تغذیه صحیح، تغییر سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی خود از بروز بیماری‌های این چنینی جلوگیری کنند.
سولماز قنبری، دکترای مامایی نیز به مطالعه‌ای با عنوان «تاثیر پری بیوتیک بر نشانه‌های یائسگی و شاخص‌های متابولیکی در زمان یائسه» اشاره کرد و گفت: در واقع هدف این مطالعه تاثیر کورکومین روی سندروم تخمدان پلی کیستیک است که یک اختلال متابولیکی شایع بوده و ارتباط نزدیکی با ناباروری دارد.
وی افزود: شیوع سندروم تخمدان پلی کیستیک در ایران ۷تا ۱۴ درصد است که شیوع پایینی ندارد و باتوجه به تاثیراتی که به جا می‌گذارد یک بیماری مزمن به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه در این بیماران چربی‌های نامطلوب افزایش و چربی‌های مطلوب کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: اینکه چرا افراد به سندروم تخمدان مبتلا می‌شوند شناخته شده نیست اما عوامل ژنتیکی، محیطی، تغذیه و رحمی تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه کورکومین جزو فعال زردچوبه است، گفت: هدف این مطالعه تاثیر کورکومین روی شاخص‌های متابولیک بود که افراد در سنین باروری بین ۱۸ تا ۴۵ سال مورد مطالعه قرار گرفتند.
وی ادامه داد: قبل از مداخله افراد، آزمایش‌های متعددی گرفته شد و کورکومین به مدت سه ماه دو بار در روز تجویز شد که نشان داد قندخون کاهش پیدا کرده و روی مرتب بودن عادت ماهیانه هم تاثیر بسزایی داشته‌است.
دکتر زینب جوادی والا به مطالعه تحقیقاتی خود با عنوان «مرور نظامند و فرا تحلیلی تاثیر رویکردهای زوج درمانی بر بهبود روابط و افزایش رضایت بین زوجین» اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات انجام شده در تبریز نشان داد که کیفیت زندگی زنان تحت تاثیر روابط زوجین بوده و به دلیل روابط پایین از سلامت جسمی و روحی مطلوبی برخوردار نیستند.
وی با اشاره به اینکه این مطالعات با سه رویکرد اصلی انجام شده، ادامه داد: درمان‌های شناختی رفتاری، رویکرد غنی سازی روابط بین زوجین و آموزش مهارت‌های ارتباطی بود که در بین این سه مورد درمان شناختی رفتاری بر بهبود روابط زوجین تاثیر بیشتری داشته‌است.
وی با بیان اینکه این مطالعه بر روی افراد ۱۸تا۵۹ انجام گرفته، افزود: آموزش مهارت‌های ارتباطی بیشتر بر زنان تاثیر داشته و هیچ گونه تاثیر مثبتی بر روی مردان نداشته‌است.
دکتر حمید الله‌وردی‌پور، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه نیز در ادامه افزود: دانشگاه علوم پزشکی در زمینه انتشار مجلات علمی در ایران بالاترین سطح را از آن خود کرده که دو مجله این دانشگاه رتبه دوم و سوم کشوری را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه ۹مجله دانشگاه دارای ایندکس‌های بین المللی هستند، گفت: از ۱۴مجله دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۱‌مورد آن در دنیا از سطح بالایی برخوردار هستند.
انتهای پیام/
اثرات«رزوراترول» در کنترل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و تاثیر«کورکومین» بر روی شاخص‌های متابولیک خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار