یادداشت/

انفجار ترافیک در تبریز؛/ دیر و زود داشت، سوخت‌وسوز نداشت!

1402/10/01 - 11:04 - کد خبر: 105173 نسخه چاپی

نصر: ترافیک کلافه‌کنندهٔ تبریز، اگرچه این‌روزها بواسطهٔ اجرای همزمان و البته بی‌برنامهٔ چند پروژهٔ عمرانی وحشتناک‌تر شده، اما نباید فراموش کنیم که این وضعیت، نتیجهٔ قطعی و گریزناپذیرِ چند اتفاق بزرگ است.

۱. بی‌مبالاتی در شیوهٔ شهرسازی؛ که شهر را صرفاً طعمه‌ای برای خوردن و فربه‌شدن دیده است. شهرخوری یعنی چه؟ یعنی تراکم‌فروشی، تغییر کاربری‌ افراطی و حذف فضاهای عمومی، تجاری‌سازیِ دیوانه‌وار و ایجاد مراکز و کانون‌های بزرگ جاذب سفر بدون الزامات ترافیکی و بدون پارکینگ و... 
تصورش هم هول‌انگیز است که داخل یک کوی مسکونی، مجتمع تجاری بسازند با بیش از ۲۰۰ باب کسری پارکینگ، یا یک بیمارستان در مرکزی‌ترین نقطهٔ شهر بدونِ حتی یک باب پارکینک، یا صدها مجتمع مسکونی بلندمرتبهٔ بی‌پارکینگ. هر سال چند هزار گزارش کسری پارکینگ در ساخت‌‌وسازهای شهری ثبت می‌شود! 
۲. فروپاشی حمل‌ونقل عمومی و رهاشدگی مطلق اتوبوسرانی و مترو.
دولتها و شهرداری، یک دههٔ تمام اتوبوسرانی تبریز را رها کردند و این مجموعهٔ بزرگ را به ورشکستگی کشاندند؛ آنچنان که تعداد اتوبوس‌های فعال در تبریز، از حدود ۷۰۰ دستگاه در چند سال پیش به کمتر از ۳۰۰ دستگاه رسید!
برای درک اهمیت وضعیت حمل‌ونقل عمومی کافی‌‌ست بدانیم هر روز در تبریز، حدود چهار میلیون سفر انجام می‌شود که سهم شبکهٔ اتوبوسرانی تبریز، تنها سیصد هزار سفر است!
مترو هم که هنوز به بلوغ نرسیده و رکورد پنجاه هزار سفر را دارد.
یعنی مترو و اتوبوسرانی، کمتر از ده درصد از مجموع سفرهای شهری را پوشش می‌دهند.
۳. به این دو اتفاق اضافه کنید این را که طی یک دهه، تعداد خودروهای شخصی در تبریز، تقریباً دو برابر شد و اکنون به بیش از هشتصد و پنجاه هزار دستگاه رسیده است.

پس چه اتفاقی افتاده؟
مردم را مجبور می‌کنیم مدام و برای هر نیاز متعارفشان (تحصیل، درمان، خرید، تفریح و...) سفر کنند. اما وسیلهٔ عمومی برای سفر، در اختیارشان نمی‌گذاریم. در چنین شرایطی آیا مردم راهی جز استفاده از خودروی شخصی دارند؟
معلوم است که باید با انفجار ترافیک در تبریز روبرو شویم. این انفجار، باید چند سال قبل رخ می‌داد که شرایط دورهٔ کرونا این انفجار را به تاخیر انداخت.

به قلم روح الله رشیدی
انتهای پیام/
انفجار ترافیک در تبریز؛/ دیر و زود داشت، سوخت‌وسوز نداشت! نصر

ثبت نظر

نمایش 3 نظر

پاسخ   علی   4 ماه پیش  

باسلام ، برای آژانس خبری نصر تعجب می کنم نظرخواهی می کند اما متأسفانه وقتی اعلام نظر می شود از ارائه آن خودداری می نماید نمونه اش دوسه روز قبل اینجانب اتفاقاً درهمین مورد ترافیک نظریه نوشتم هنوز که هنوزه منعکس نگردیده است باردیگر عرض می کنم علت ترافیک سنگین تبریز علاوه بر موارد ذکر شده ، حذف مأمورین محترم راهور از سطح شهر و عدم اعمال قانون و جرائم در مورد متخلفین می باشد بطوری که اکنون تمامی تابلوهای راهنمائی و رانندگی بی اعتبار شده و هرکسی هرجا که دلش می خواهد توقف می کند منجمله : پیاده روها ، محل توقف مطلقاً ممنوع ، توقف مطلقاً ممنوع و حمل با جرثقیل ، بر روی پلها هردو طرف ، خیابانها بصورت دوبله و سوبله و حتی چهار ردیفه و تمامی محلهای پارک ممنوع بدون اینکه دیناری جریمه نوشته بشه تنها با دوربین و خودروهای مجهز به دوربین و غیر ه حل شدنی نیست لطفاً هرچه سریعتر راهنمائی و رانندگی مثل قدیمها در تمامی نقاط شهر مستقر بشوند وگرنه حتی با حل زیرساختها و توسعه حمل ونقل عمومی و غیره هم اساساً مشکل حل نخواهد شد لطفاً این نظریات را منعکس فرمائید ممنونم.

پاسخ   بابک   4 ماه پیش  

در منطقه رواسان جلوی تالار کوثر ورودی اتوبان کسایی نیسان دوبله وایستاده موز خراب رو به زیر قیمت میده ملت سلحشور هم واسه خرید ماشین رو ول میکنن وسط بزرگراه و میرن
باعث ترافیک شدید میشه اینو چی میشه گفت
بیشتر ین عامل خود ملت هستن بی فرهنگی میشه اسمشو گذاشت اصلا رعایت نمیکنن
بهشون هم یادآور میشی با بدترین لفظ جواب میدن نه ادب نه احترامی حالیشون میشه

پاسخ   بابک   4 ماه پیش  

در کنار این مطلب اضافه کنیم عدم وجود فرهنگ شهرنشینی رانندگی مردم این موضوع رو تشدید کرده وقتی سوبله کنار خیابان نگه میدارن این دیگه تقصیر مسول نیست وقتی دو قدم جلو تر جای پارک هستش ولی ترجیح میده دوبله وایسته که خدا ناکرده دوقدم بیشتر راه نره این دیگه از فرهنگ ما ناشی میشه اینو دیشب جلو چشم خودم اتفاق افتاد و دیدم
پژوهشیار