مدیر کل راه آهن منطقه آذربایجان مطرح کرد:

آغاز سفرهای ریلی به مقصد وان

1402/09/30 - 08:40 - کد خبر: 105123 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل راه آهن منطقه آذربایجان از آغاز سفرهای ریلی به وان‌ ترکیه خبر داد.

به گزارش نصر، "محمدرضا قربانی" صبح دیروز چهارشنبه ضمن گرامی داشت هفته حمل و نقل در جمع خبرنگاران گفت: یک هزار و 250 کیلومتر حوزه استحفاظی استان ما است که بعنوان بزرگترین منطقه در شبکه سراسری ریلی قرار داریم.
وی اظهار داشت: تنها اداره کل هستیم که با اروپا در ارتباط بوده و تمام محموله های ترانزیتی و صادراتی از مرز رازی صادر می شود که جمعا یک میلیون و 500 هزار تن حمل ونقل در طول سال و سر جمع 750 هزار تن صادرات و واردات و ترانزیت داریم.
قربانی در ادامه به فعالیت های این اداره اشاه کرد و گفت: اوایل سال 1401 حمل و نقل ترانزیتی توسط واگن های اروپایی با تعداد 500 دستگاه انجام می شد، از اقداماتی که انجام دادیم این است که واگن های ایرانی را نیز به چرخه بین المللی راه اندازی کردیم و 850 واگن ایرانی به چرخه بین المللی وارد شده است.
قربانی افزود: متاسفانه از سال گذشته با دو مشکل مواجهیم اول این که سطح دریاچه وان پایین آمد و باعث شد که واگن های ایرانی نتوانند تا وان بروند و دوم به دلیل زلزله در ترکیه خطوط ریلی از بین رفت و نقاط UTM که بهم خورد، بعد از زلزله حمل و نقل در عرض یک الی دو ماه متوقف شد.
وی ادامه داد: نهایتا تا یک ماه آینده عملیات اجرایی دریاچه وان به اتمام می‌رسد و واگن های ایرانی نیز به ترکیه خواهند رفت.
قربانی در ادامه به عملکرد اداره راه آهن منطقه آذربایجان پرداخت و گفت: از جمله اقداماتی که راه آهن آذربایجان انجام داده است می توان به اتصال کارخانه های بزرگ به راه آهن اشاره کرد؛  با فولاد بناب مذاکره کرده و با خط فرعی به خط راه آهن وصل کردیم و نهایتا منجر شده است تا مواد اولیه آن از طریق خطوط ریلی ارسال شود.
وی ادامه داد: شرکت شیرین عسل دیگر شرکتی است که به زودی خط ریلی برای آن شرکت نیز متصل خواهد شد. سومین شرکت، شرکت شیشه سهند آذر است که 60 درصد مصرف داخلی را تامین و 40 درصد صادرات دارند.  امیدواریم با اتصال این خطوط ؛ صادراتمان از مرز 2 میلیون تن عبور کند.
قربانی اضافه کرد: احداث زیر گذر روستای تازه کند از دیگر پروژه های سال جاری اداره کل است که نیاز بود دو بانده شود که این پروژه نیز در عرض 72 ساعت احداث شد. 
وی با اشاره به وضعیت خطوط میانه به مراغه گفت: محور میانه به مراغه از خطوط قدیمی است که از 168 کیلومتر آن 120 کیلومتر را بهسازی کردیم و زیرسازی قبلی را بهسازی و مشکلات را مرتفع کردیم، تمام این عملیات با استفاده از امکانات داخلی اداره کل صورت گرفته است. 
وی ادامه داد: در رابطه با ایستگاه تبریز نیز باید بگویم توسعه سالن ایستگاه را به اتمام رساندیم و تمام سالن برای مسافران اختصاص يافته است که به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل هستیم. 
قربانی با اشاره به تکمیل ایستگاه تبریز گفت: از دیگر اقدامات مثبت احداث انبار یک هکتاری است که سوله آن را به استان آورده ایم و امیدواریم بتوانیم بزودی به بهره برداری برسانیم.
وی با ارائه آمار قطار های مسافربری افزود: در حوزه حمل ونقل مسافر بری 10 قطار داریم که از تبریز به سمت دانشگاه شهید مدنی حرکت می کنند. میزان حمل و نقل حومه ای ما در 9 ماهه سال جاری 430 هزار نفر است. 
وی در ادامه به آمار پرتردد ترین قطار های تبریز اشاره کرد و گفت: دو قطار به مقصد مشهد و دو قطار به مقصد تهران از تبریز، قطار 6 روز در میان به مشهد از مبدا ارومیه، قطار مراغه به تهران یک روز در میان، از ایستگاه خاوران هر روز یک قطار به تهران، از ایستگاه راه آهن میانه هر روز دو قطار به تهران داریم. 
وی توضیح داد: در بحث حمل و نقل مسافری در 9 ماه اول سال تقریبا 2 میلیون نفر جابجا شده است، که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش داشتیم. 
وی در پاسخ به وضعیت قطار تبریز وان گفت: مسافر بین المللی تهران-تبریز وان لغو شده و به دنبال این هستیم که بتوانیم این خط را راه اندازی کنیم و احتمالا در صورت حصول نتیجه و موافقت طرفین فعالیت این قطار از سرگیری شود.
انتهای پیام/
آغاز سفرهای ریلی به مقصد وان محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   مریم پورقهرمان   4 ماه پیش  

عالی
پژوهشیار