دیر کل امور مالیاتی استان خبر داد:

رشد پنج برابری پرداختی به شهرداری های آذربایجان شرقی از محل مالیات بر ارزش افزوده

1402/09/29 - 18:51 - کد خبر: 105104 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی گفت: در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۷۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری های استان واریز شد که این رقم در هشت ماه گذشته از سالجاری به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و با احتساب مدت زمان باقیمانده و رقمی که از این محل وصول و واریز خواهد شد بیش از پنج برابر رشد خواهد داشت.

به گزارش نصر، مالیات بر ارزش افزوده بر اساس جمعیت و طبق سهمیه ای که از سوی دولت تعیین شده بین شهرداری ها، امور مالیاتی و بخش بهداشت و سلامت تقسیم و در فصول مختلف سال به حساب بخش های یاد شده واریز می شود که با توجه به بالا بودن رقم، این نوع مالیات سهم بسزایی در تامین هزینه های شهری و بهداشت و سلامت دارد و از این نظر که مالیات ارزش افزوده در خود منطقه ای که وصول شده هزینه می شود اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.
در جلسه ای که در همین پیوند و با عنوان نشست شهرداران آذربایجان شرقی در محل استانداری برگزار شد موضوع مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری ها، دهیاری ها، خزانه و بهداشت و سلامت از مجموع مالیاتی که از این محل در استان جمع می شود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی گفت: مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر ۹ درصد است که از این رقم چهار درصد سهم شهرداری ها، چهار درصد سهم امور مالیاتی و یک درصد سهم بخش سلامت و بهداشت است که سهم شهرداری ها بر اساس تعداد جمعیت، در بین شهرداری ها، دهیاری ها و عشایر استان تقسیم و توزیع می شود.
«عیسی اورج زاده» ادامه داد: میزان رقم واریز شده به حساب شهرداری ها از این محل در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۲ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان بود که ارقام قابل توجهی است و شهرداران باید با اطلاع رسانی در این رابطه، مردم را در جریان مالیاتی که می پردازند و محل هزینه کرد این مبالغ، قرار دهند.
اورج زاده همچنین در مورد مالیات آلایندگی و سهم شهرهای متضرر در این زمینه، اظهار کرد: امور مالیاتی در این حوزه، به عنوان مجری عمل می کند و اگر محیط زیست واحدی را به عنوان آلاینده معرفی کند مالیات قانونی از آن واحد اخذ و بین شهرهای متضرر از این موضوع، توزیع می شود.
مدیرکل امور مالیاتی استان همچنین با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته ریالی از بابت مالیات شرکت مس سونگون آذربایجان "شمسا" عاید استان نشده بود، گفت: با تلاش ها و پیگیری هایی که در استان صورت گرفت تاکنون یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول و به حساب استان واریز شده است.
اورج زاده ادامه داد: پیگیر انتقال مابقی رقم مالیاتی این شرکت به استان هستیم و با تحقق این امر، علاوه بر افزایش سهم مالیاتی استان، سهم شهرداری ها نیز که ۵۰ درصد از مبلغ را شامل می شود افزایش می یابد.
وی همچنین در مورد انتقاد برخی شهرداری ها از نحوه تقسیم مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده بر اساس سرشماری بین شهرها و روستاها توزیع می شود و با توجه به بروز نبودن اطلاعات و آمار، این انتقادها بجاست و پیشنهاد داده ایم که در تقسیم این نوع مالیات، علاوه بر تعداد جمعیت، وسعت منطقه و نواحی جمعیتی و همین طور درصد پیشرفت مناطق نیز مد نظر قرار گیرد.
وی خبر خوشی هم برای شهرداران حاضردر جلسه داشت و عنوان کرد: که اواخر سالجاری و ابتدای سال بعد، مبالغ خوبی از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری ها واریز خواهد شد.

نتیجه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در شهرها و روستاها ملموس باشد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: قانونگذار قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای کمک به شهرداری ها و جبران بخشی از هزینه ها تصویب و اجرایی کرده است از این رو نتیجه پرداخت این نوع مالیات از سوی مردم باید در شهرها و روستاها به چشم بیاید.
«جبارعلی ذاکری» ادامه داد: ماهانه ۲۷۰ میلیارد تومان به حساب شهرداری تبریز از این محل واریز می شود و دیگر شهرها نیز به نسبت جمعیت، از این مالیات سهم می برند و مردم باید بدانند که این پرداختی ها به شهرداری ها در کدام طرح و به چه میزان هزینه شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه از شهرداران خواست تا همکاری و تعامل خود با دستگاه های خدمات رسان را بیشتر کنند و با تسهیل امور و چشم پوشی از برخی دریافتی ها، زمینه را برای اجرای طرح های شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فراهم کنند.

سرانه بودجه شهرداری های آذربایجان شرقی در سالجاری هشت میلیون تومان است
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه به سرانه بودجه شهرداری و ضرورت افزایش آن در سال های بعدی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر سرانه بودجه شهرداری در استان به طور میانگین هشت میلیون تومان است در حالیکه ۲ سال قبل این رقم ۳.۲ میلیون و سال گذشته ۵.۹ میلیون تومان بود.
«مرتضی موحدنیا» ادامه داد: بالاترین رقم در سرانه بودجه شهرداری های استان با ۱۱ میلیون تومان متعلق به شهرداری تبریز است و شهرهای دیگر به نسبت جمعیت، رقم های متفاوتی دارند.
وی از شهرداران خواست تا بودجه بندی برای سال آینده، محدودیت ها را کنار بگذارند و میانگین سرانه بودجه را حداقل ۱۰ میلیون تومان در نظر بگیرند زیرا با کمتر از این رقم، تنها حقوق کارکنان پرداخت می شود و اعتباری برای اجرای طرح های عمرانی باقی نمی ماند.
آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون جمعیت دارای ۷۲ شهرداری و یکهزار و ۹۳۸ دهیاری است.
قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب و به مدت پنج سال به طور آزمایشی شد و از ابتدای سال ۱۳۹۳ میزان این نوع از مالیات در ایران از ۶ درصد به ۹ درصد تغییر کرد و از ۱۳ دی ۱۴۰۰ قانون دائمی آن به اجرا درآمد.
انتهای پیام/
رشد پنج برابری پرداختی به شهرداری های آذربایجان شرقی از محل مالیات بر ارزش افزوده خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   فانی   4 ماه پیش  

شهرداری مالیات بر ارزش افزوده رو صرف حقوق کارمندها و کارگرهاش می کنه ... والا اگر همون مالیات و عوارض بر آلایندگی رو صرف شهر می کرد الان وضع هوا این نبود!
پژوهشیار