مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان:

اقدامی برای رفع نواقص ایستگاه راه آهن خاوران تبریز انجام نشده است

1402/09/29 - 18:22 - کد خبر: 105103 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با اشاره به برخی نواقص زیرساختی در ایستگاه راه آهن خاوران تبریز، گفت: مسوولیت رفع نواقص این ایستگاه بر عهده شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است ولی تاکنون اقدامی برای رفع نواقص موجود در این ایستگاه انجام نشده است.

به گزارش نصر، «محمدرضا قربانی» رو چهارشنبه در نشست خبری در تبریز با تاکید بر اینکه راه آهن این منطقه پس از تحویل این ایستگاه از سوی این شرکت به راه آهن جمهوری اسلامی به عنوان بهره بردار، مسوولیت حفظ و نگهداری آن را بر عهده خواهد داشت، افزود: براساس توافق نامه بین این شرکت و راه آهن جمهوری اسلامی، مقرر شده بود که این شرکت نواقص موجود را رفع و پس از تکمیل به راه آهن تحویل دهد.
وی اظهار کرد: بر این اساس این شرکت باید نسبت به تکمیل ساختمان ایستگاه های واقع در طول این مسیر، ساختمان ایستگاه خاوران، ساخت سوله برای تعمیرات واگن های قطار و جایگاه سوخت گیری قطار اقدام و آن ها را تکمیل کند.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: هم اکنون این ایستگاه فاقد این امکانات بوده و و از بابت زیرساخت با مشکل مواجه است بنابراین ارایه خدمات مطلوب به مسافران در این ایستگاه با مشکل همراه است.
قربانی، با تاکید بر اینکه راه اندازی این ایستگاه برای تکمیل نواقص موجود ضروری بود، ادامه داد: تکمیل نواقص طرح های حمل و نقل ریلی به مرور انجام می شود و بدون بهره برداری از خط آهن بستان آباد - خاوران و ایستگاه خاوران، مدت زمان اجرای این طرح شاید چند سال طول می کشید.
وی یادآور شد: با تکمیل ایستگاه خاوران و رفع نواقص موجود در آن و اتصال آن به ایستگاه قدیم تبریز، خدمات دهی به مسافران ریلی در این مسیر مطلوب تر و به علت کاهش مدت زمان سیر سفر تا تهران، استقبال مسافران بیشتر خواهد شد.

میزان جابجایی سالانه بار از راه آهن منطقه آذربایجان به بیش از ۲ میلیون تن افزایش می یابد
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با بیان اینکه محوطه استحفاظی این منطقه یک هزار و ۲۵۰ کیلومتر است، گفت: سالانه به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بار از راه آهن این منطقه جابجا می شود و با توافقاتی که با چند شرکت تولیدی این استان برای واردات مواد اولیه و جابجایی محصولات آن ها انجام شده، این میزان سالانه از مرز ۲ میلیون تن عبور خواهد کرد.
قربانی، افزود: در این راستا با اجرای خط فرعی ریلی در کارخانه فولاد بناب و اتصال آن به شبکه ریلی، اولین محموله صادراتی این کارخانه از مسیر ریلی طی ماه جاری ارسال شد و اجرای زیرسازی خط فرعی در شرکت شیرین عسل نیز انجام شده است و پس از تایید کمیسیون زیرسازی راه آهن، عملیات روسازی این خط در مدت زمان ۶ ماه انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۸۰ درصد از عملیات احداث خط فرعی در شرکت شیشه سهند آذر نیز انجام شده و ۲۰ درصد آن نیز به علت وجود مشکل معارض معطل مانده بود که این مشکل نیز رفع شده است و با احداث این خط و اتصال آن به شبکه ریلی، کل محصولات این شرکت از طریق مسیر ریلی انجام خواهد شد.

میزان حمل و نقل بین المللی راه آهن منطقه آذربایجان ۷۵۰ هزار تن کالا است
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با اشاره به ظرفیت و جایگاه استراتژیک ( راهبردی ) راه آهن این منطقه در حوزه حمل و نقل بین المللی، گفت: سالانه به طور متوسط ۷۵۰ هزار تن کالا از طریق راه آهن این منطقه در سطح بین الملل حمل می شود که شامل صادرات، واردات و ترانزیت است.
قربانی، ادامه داد: تا اوایل سال ۱۴۰۱ حمل و نقل ترانزیت توسط ۵۰۰ دستگاه واگن اروپایی به مالکیت ترکیه انجام می شد که با هماهنگی با شرکت های حمل و نقل داخلی و راه آهن ترکیه، واگن های ایرانی وارد چرخه حمل و نقل بین المللی شد.
وی با بیان اینکه در این راستا تا اواخر ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ واگن ایرانی وارد چرخه حمل و نقل بین المللی شد، اظهار کرد: ترکیه نیز برای توسعه حمل و نقل بار در این مسیر، تعداد واگن های خود را به ۹۰۰ دستگاه افزایش داد.

افزایش ۲ درصدی میزان جابجایی مسافر از راه آهن آذربایجان
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با اشاره به فعالیت های حمل و نقل مسافر در راه آهن این منطقه، گفت: در ۹ ماه سال جاری ۲ میلیون مسافر شهری و حومه ای از طریق مسیر ریلی این منطقه به نقاط مختلف کشور جابجا شده اند.
قربانی، افزود: این تعداد مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد افزایش یافته است و این موضوع حاکی از استقبال مردم برای استفاده از مسیر ریلی جهت انجام مسافرت است.
ایستگاه خاوران تبریز خرداد ماه امسال با حضور آیت الله رئیسی رییس جمهور در جریان سفر دوم استانی افتتاح شد .
 فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد - تبریز ( میانه - بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.
این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز - تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز - تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری، عبور مسیر از مناطق کم عارضه تر از مسیر موجود میانه – مراغه - تبریز که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند و قابلیت برقی شدن خط آهن تهران – تبریز و کاهش آلایندگی محیط زیست اجرا شده است.
سه هزار میلیارد تومانی برای ساخت و تکمیل خط آهن میانه - تبریز در حد فاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران هزینه شده است که یک هزار میلیارد تومان از این رقم در دولت سیزدهم بوده است.
انتهای پیام/
اقدامی برای رفع نواقص ایستگاه راه آهن خاوران تبریز انجام نشده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار