رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده:

غازهای مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شدند

1402/09/23 - 13:33 - کد خبر: 104814 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: حدود ۱۰۰ قطعه غاز خاکستری مهاجر طی روزهای اخیر وارد تالاب سولدوز این شهرستان شدند.

به گزارش نصر، اکبر قایمی اظهار کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه کوچ خود از مناطق شمالی به مناطق جنوبی، وارد این تالاب شدند و با سرد شدن هوا به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت خوب تالاب سولدوز از نظر آب و غذای کافی و همچنین امنیت لازم، پیش‌بینی می شود طی روزهای آتی و قبل از فصل زمستان شمار زیادی از پرندگان مهاجر به منظور تغذیه و حتی زمستان‌گذرانی وارد این تالاب شوند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به اینکه تالاب سولدوز در ابتدای ژاییز میزبان دُرنا و پلیکان‌های مهاجر بود، گفت: هم اکنون علاوه بر پرندگان مهاجر، برخی گونه‌های بومی مانند آبچلیک، چوب‌پا، کاکایی، خوتکا، چنگر، حواصیل و انواع اردک ها نیز در این تالاب مشاهده می‌شود.
وی افزود: این تالاب علاوه بر اینکه زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی است، پستاندارانی مانند گراز، گرگ و شغال نیز در آن زیست می کنند.
وی از اهالی روستاهای همجوار این تالاب بین‌المللی خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب برای شکار این گونه‌های با ارزش به اداره محیط زیست و محیط بانان اطلاع دهند.
غاز خاکستری پرنده ای است با ۸۳ سانتی متر طول که بزرگترین نوع پرنده در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.
بدن زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند، این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.
تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده است و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.
در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.
تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.
نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.
انتهای پیام/
غازهای مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار