خبر/

برگزیدگان اولین جشنواره ایده‌های فناورانه سیب مراغه معرفی شدند

1402/09/23 - 11:25 - کد خبر: 104795 نسخه چاپی

نصر: دبیر اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه گفت: پنج ایده در این جشنواره برگزیده شد که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد. 

به گزارش نصر، «سینا صادق‌فام» روز پنج‌شنبه در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۲ ایده دکتر «زهرا فتحی»، استادیار دانشگاه مراغه شامل «تولید آنزیم‌های پرمصرف پکتیناز و سلولز با استفاده از تفاله و ضایعات سیب مراغه» و «تولید اسید سیتریک از سیب‌های زیر درختی، ضایعات و تفاله سیب و همزمان تبدیل پسماند و باقیمانده به خوراک کامل دام و مکمل پروتئینی جهت استفاده به عنوان جایگزین سویا در خوراک دام و طیور و آبزیان» از جمله این ایده‌های برگزیده است.
به گفته وی «بهبود کشت سیب در خاک‌های آهکی و شرایط خشک و نیمه خشک: بهینه‌سازی کوددهی، مدیریت پس از برداشت و کاهش مصرف سموم» که توسط دکتر «حسن اعتصامی»، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ارایه شده بود از دیگر ایده‌های برگزیده است.
«صادق‌فام» اظهار داشت: ایده‌های «سبد خشک‌کن میوه مادون قرمز بر پایه گرافن» توسط «یلدا مرادپور»، «دستگاه صنعتی سه‌کاره پوست‌کنی و اسالیس و هسته‌گیری سیب توسط «عادل حسین‌پور» و «طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت هوشمند سردخانه نگهداری سیب با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء توسط دکتر «شایسته طباطبایی» به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که در ردیف ایده‌های برگزیده قرار گرفتند.
وی با تاکید بر ایتکه استمرار برگزاری این جشنواره دغدغه اصلی است، تصریح کرد: در همین راستا با انجمن باغبانی ایران و پژوهشکده میوه‌های معتدل و سردسیری برای راه‌اندازی گروه تخصصی سیب مراغه و دبیرخانه دایمی جشنواره در دانشگاه مراغه توافق به عمل آمده است.
به گزارش ایرنا در این جشنواره با اهدای جوایزی چون کارت هدیه از طرف دانشگاه و تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیون تومانی از طرف کمیته امداد امام خمینی آذربایجان‌شرقی از ایده‌های برگزیده حمایت مالی شد.
گفتنی است اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه روز گذشته با برگزاری نشست‌های تخصصی کلید خورد و امروز، پنج‌شنبه با سخنرانی افراد صاحب‌نظر و تبادل اندیشه فعالان این بخش در حال برگزاری است.
انتهای پیام/ 
برگزیدگان اولین جشنواره ایده‌های فناورانه سیب مراغه معرفی شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار