رئیس شورای هماهنگی منطقه سه دانشگاه‌های غیردولتی کشور مطرح کرد: 

سهم پایین موسسات عالی غیرانتفاعی آذربایجان شرقی از پذیرش دانشجو در کشور

1402/09/22 - 17:26 - کد خبر: 104755 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای هماهنگی منطقه سه دانشگاه‌های غیردولتی کشور گفت: ۳۲۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند که به طور میانگین سهم آذربایجان شرقی باید ۳۲ هزار نفر در حال تحصیل باشد، لیکن سهم استان در حال حاضر ۲۰ هزار نفر است.

به گزارش نصر، رسول پیرمحمدی در جلسه منطقه سه موسسات آموزش عالی غیردولتی شهرستان تبریز و دانشگاه نبی اکرم تبریز که میزبان روسای منطقه سه کشور بود، افزود: از نظر تقسیم بندی وزارت علوم استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان شامل شورای هماهنگی منطقه سه کشور می باشد که این چهار استان حدود ۲۳ دانشگاه غیرانتفاعی دارند و نزدیک به ۲۰ هزار دانشجو در این چهار استان در حال تحصیل هستند.
وی ادامه داد: حدود سه میلیون و ۲۰۰ دانشجو در کل کشور در حال تحصیل هستند که ۱۰ درصد از این افراد در دانشگاه‌های غیرانتفاعی مشغول به تحصیل، تحقیق و پژوهش می باشند که سهم آذربایجان شرقی از میانگین کشوری کمتر است.
پیرمحمدی گفت: آموزش عالی غیردولتی در کل کشور یکی از نظام‌های آموزشی عالی شناخته شده است  و این موسسات می توانند نقش موثر و مهمی را ایفا کنند.
وی اذعان داشت: آموزش عالی دنیا شامل زیرنظام ‌های مختلفی است که به تبع آن، ایران هم از این زیرنظام‌ها مستثنی نیست. نقش زیرنظام غیر دولتی رو به افزایش است چنانچه در دهه هشتاد دولت توجه زیادی به آموزش غیردولتی کرده است.
رئیس شورای هماهنگی منطقه ۳ دانشگاه‌های غیردولتی کشور گفت: موسسات غیردولتی هیچ وابستگی مالی به بودجه دولت ندارند و این موضوع منجر به افزایش بهره‌وری در سیستم های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی می شود.
پیرمحمدی ادامه داد: بخشی از مشکلات شورای هماهنگی منطقه ۳ دانشگاه‌های غیردولتی متأثر از مشکلات عمومی از جمله مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است اما مشکلات ساختاری از دلایل اصلی می باشد ک باید از طرف دولت و مجلس حل شود، چنانچه اساسنامه‌ها باید عمده مشکلات را حل کنند اما همچنان دسته ای از مشکلات پابرجا هستند.
وی با اشاره به اینکه یک مجموعه غیردولتی با مشی دولتی اداره نمی‌شود، ادامه داد: برخی از قوانین و آیین‌نامه‌ها بر اساس مجوزهای خود وزارت علوم در دولت‌های قبل صادر شده است که دارای ایرادات زیادی هستند که می توان به وضع قوانین سن روسای دانشگاه‌ها و یا عدم رعایت عدالت آموزشی در موسسات اشاره کرد.
پیرمحمدی در انتهای سخنان خود گفت: هر زیرنظام در جامعه جایگاه خود را دارد ولی سهم موسسات غیرانتفاعی‌ در جامعه بسیار کم بوده و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.
انتهای پیام/
سهم پایین موسسات عالی غیرانتفاعی آذربایجان شرقی از پذیرش دانشجو در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار