اعتراف‌های دیرهنگام رئیس جمهور آمریکا علیه رژیم اسرائیل؛

بایدن: اسرائیل در حال از دست دادن حمایت بین‌المللی است/نتانیاهو کابینه را تغییر دهد

1402/09/21 - 23:25 - کد خبر: 104689 نسخه چاپی

نصر: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که رژیم اسرائیل به دلیل بمباران بی رویه و گسترده به نوار غزه و کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی در حال از دست دادن حمایت جامعه بین المللی است.

به گزارش نصر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در جمع حامیان مالی دموکرات ها در واشنگتن افزود که اسرائیل با بمباران بی رویه غزه که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی فلسطینی شده است، حمایت جامعه بین المللی را از دست می دهد.
رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور  کاندیدا شده است، در یک رویداد جمع آوری کمک های مالی در واشنگتن گفت: «آنها در حال از دست دادن این حمایت هستند.»
رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: نتانیاهو باید کابینه خود را تقویت و تغییر دهد تا راه حلی بلندمدت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین پیدا کند.
بایدن گفت: کابینه کنونی، افراطی ترین کابینه است و راه حل دو کشوری را نمی خواهد. نتانیاهو نمی تواند در آینده به تشکیل دولت فلسطین نه بگوید. نتانیاهو باید تصمیم سختی بگیرد.
 بایدن دوشنبه شب به وقت محلی نیز میزبان مراسمی به مناسبت جشن «حنوکا» یهودیان در کاخ سفید بود که در این مراسم بار دیگر بر حمایت خود از رژیم اسرائیل تاکید کرد و گفت: «گرمی و ارتباطی که من با جامعه یهودی حس می‌کنم غیرقابل انکار است. وقتی چند سال پیش گفتم برای صهیونیست بودن لازم نیست یهودی باشید و من صهیونیست هستم، به دردسر افتادم و از من انتقاد شد».
بایدن در ادامه با بیان این ادعا که اگر اسرائیل وجود نداشت، یهودیان در جهان امنیت نداشتند، تاکید کرد: «به ارائه کمک نظامی (به اسرائیل) تا زمانی که از شر حماس خلاص شوند، ادامه می‌دهیم».
رئیس جمهور آمریکا درباره طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطین علیه اسرائیل گفت: «همانطور که بعد از حمله گفتم تعهد من به امنیت مردم یهود و امنیت اسرائیل و حق وجودی آن به عنوان یک کشور مستقل یهودی تزلزل ناپذیر است. اگر اسرائیل وجود نداشت، هیچ  یهودی در جهان امنیت نداشت.»
بایدن با توجه به شمار بالای قربانیان غیرنظامی حملات اسرائیل علیه غزه با ادعای از بین بردن حماس گفت: اما باید مراقب باشیم. آنها باید مراقب باشند. افکار عمومی کل جهان می‌تواند یک شبه‌ تغییر کند. نمی‌توانیم بگذاریم این اتفاق بیفتد. 
بایدن در طول چندین دهه فعالیت سیاسی خود بارها این ادعا را بیان کرده است، اما این بار، اظهارات وی انتقادات تند از جمله برخی از ترقی خواهان یهودی آمریکایی را برانگیخت. منتقدان خاطرنشان کردند که آمریکا  خانه میلیون ها یهودی است که امنیت آنها باید بر عهده دولت  آمریکا باشد نه یک کشور دولت خارجی.
دیلن ویلیامز، معاون امور دولتی در مرکز سیاست بین‌الملل، در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: متاسفم، اما این پیام مناسبی  برای یهودیان آمریکایی نیست. ما از آغاز بخشی جدایی ناپذیر از این کشور بوده‌ایم. امنیت ما در اینجا نباید به وجود یا اقدامات هیچ کشور خارجی بستگی داشته باشد.
بر اساس گزارش ها، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا برای نخستین بار پس از آغاز جنگ اسرائیل و فلسطین، برای دیدار با مقامات رژیم اسرائیل به تل‌آویو سفر خواهد کرد.
به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از شبکه الجزیره، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی بار دیگر با تکرار توهم و رویای دور و دراز نابودی جنبش حماس گفت: ما درباره روز بعد از جنگ در غزه و نابودی حماس با واشنگتن اختلاف داریم.اجازه نمی‌دهم اسرائیل اشتباه اسلو را تکرار کند.
براساس یک گزارش افشا شده از نشست غیرعلنی کمیته دفاعی کنست، نتانیاهو دوشنبه شب همچنین گفته بود که قرارداد اسلو در مقایسه با عملیات طوفان الاقصی، صهیونیست های بیشتری را قربانی کرده است.
اگرچه، اظهارات نتانیاهو توسط «دانی دانون»، هم حزبی وی در کنست رد شد و وی به خاطر این اظهارنظر از نتانیاهو انتقاد کرد اما این اظهارات، درست بودن معادله «مقاومت در مقابل اشغالگری» را تایید کرد.
به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.
سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.
به گزارش  ایرنا از خبرگزاری سما، وزارت بهداشت غزه در شصت و هفتمین روز از تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه اعلام کرد که شمار شهدا از ابتدای تجاوزات تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۱۲ نفر افزایش یافته و شمار مجروحان نیز از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرده است.
پیش از این نیز «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرده بود: ۲۲ بیمارستان و ۴۶ مرکز بهداشتی و درمانی در سراسر نوار غزه از کار افتاده‌اند.
انتهای پیام/
بایدن: اسرائیل در حال از دست دادن حمایت بین‌المللی است/نتانیاهو کابینه را تغییر دهد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار