معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی:

نهضت ملی مسکن فرصت طلایی برای سازندگان و طراحان ساختمان است

1402/09/21 - 13:25 - کد خبر: 104647 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: طرح نهضت ملی مسکن یک آزمون و فرصت طلایی برای سازندگان و طراحان ساختمان است.

به گزارش نصر، «جبارعلی ذاکری» روز سه شنبه در پانزدهمین اجلاس سازندگان و طراحان با بیان اینکه تا چهار سال باید چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، افزود: بهتر است، طراحان و سازندگان در آسیب شناسی وضعیت نهضت ملی مسکن کمک کار مسوولان باشند.
وی با اشاره به اینکه احتمال تکرار چنین فرصتی در طول تاریخ کم است، اظهار کرد: در طول ۲ سال اخیر در حل مشکل‌ تامین زمین برای طرح نهضت ملی، اقدامات زیادی انجام شده است.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه طبق آمار کشوری هیچ بانکی غیر از بانک مسکن به تعهدات و تکلیف خود در حوزه مسکن عمل نکرده است، گفت: برای انبوه سازی و تامین فوری مسکن نیازمند استفاده از فناوری‌های جدید هستیم‌ و بخش خصوصی می تواند با ارایه بسته های پیشنهادی، ساخت و ساز مسکن در کشور را سرعت بخشد.
ذاکری، با تاکید بر اینکه بافت حاشیه نشینی چهار شهر این استان از جمله تبریز نیازمند بازطراحی مجدد است، ادامه داد: در کنار طرح نهضت ملی مسکن می توان با همکاری سرمایه‌گذاران طرح های خوبی برای رفع حاشیه نشینی ارایه داد.

صنعت ساختمان در حوزه فناوری از سرعت رشد کمتری نسبت به سایر صنایع برخوردار است
شهردار تبریز نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه صنعت ساختمان در حوزه فناوری از سرعت رشد کمتری نسبت به سایر صنایع برخوردار است، گفت: راه تحول و نجات صنعت ساختمان، تغییر نوع نگاه و توجه ویژه به متخصصان این حوزه است زیرا ساختمان سازی در زمان کنونی به متخصصان واگذار نشده و مداخلات زیادی در حوزه مسکن انجام می شود.
«یعقوب هوشیار»، با اشاره به اینکه دغدغه مشترک مدیریت شهری و سازندگان و طراحان، افزایش کیفیت صنعت ساختمان است، افزود: با توجه به اهمیت کیفیت در صنعت ساخت و ساز باید از تصمیمات هیجانی در این حوزه پرهیز شود و نیاز به راهبردهای دقیق وجود دارد.
وی با بیان اینکه برنامه دولت ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است، اظهار کرد: توفیق دولت در حوزه مسکن، منوط به سپردن این حوزه به متخصصان و اعتماد به بخش حرفه‌ای ساختمان است.
شهردار تبریز گفت: افزایش حق بیمه ساختمان مانعی در توسعه ساخت و ساز در شهرها می شود و دولت باید به دنبال رفع موانع از پیش روی این صنعت باشد و متخصصان ساختمان از دولت ها برای رفع موانع مطالبه گری کنند.
هوشیار، ادامه داد: شهرداری تبریز به عنوان یک‌ نهاد غیردولتی در مجمع کلانشهرها، این مطالبه گری را آغاز کرده و در راستای مطالبه رفع موانع ساخت و ساز مسکن، نامه‌ای با امضای شهرداران کلانشهرها و خطاب به سران قوای سه‌گانه کشور تنظیم کرده و خواستار جرم‌انگاری ساخت و ساز غیرمجاز شده است.

صنعت ساختمان سهم مهمی در اشتغال آفرینی دارد
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه یک سوم نقدینگی کشور در صنعت ساختمان صرف می‌شود، گفت: این صنعت در اشتغال آفرینی در کشور نقش بسزایی ایفا می کند.
«محمد عزتی»، افزود: صنعت ساختمان شامل صنایع متعدد و مختلفی است که تبدیل ایده های خلاقانه به اجرا، می‌تواند وضعیت صنعت ساختمان‌ را متحول کند.
وی اظهار کرد: طبق آمار موجود از ابتدای سال تاکنون فقط در پنج کلانشهر کشور بیش از ۱۵ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی شخصی صادر شده است که تاثیر زیادی در اقتصاد کشور دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: ضرورت تامین مسکن برای جوانان موجب تمرکز ویژه دولت ها به این بخش شده است و طرح های ملی زیادی تدوین و اجرا کرده اند.
عزتی، با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان قابلیت ارزآوری مطلوب برای کشور را دارد، ادامه داد: تبریز در حوزه معماری و شهرسازی الگویی خاص و مکتبی ویژه در تاریخ دارد که این مکتب معماری در طراحی ابنیه شهر استانبول نیز موثر واقع شده است.

۱۳ هزار و ۲۷۷ پروانه ساخت در بافت های فرسوده آذربایجان شرقی صادر شد
اجلاس سازندگان و طراحان تبریز با حضور مدیران ملی و استانی و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری به مدت ۲ روز در مرکز همایش های بین‌المللی خاوران تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/
نهضت ملی مسکن فرصت طلایی برای سازندگان و طراحان ساختمان است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار