مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان؛

طرح‌ های اولویت‌دار توسعه کشت و صنعت مغان اعلام شد

1402/09/21 - 18:41 - کد خبر: 104641 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خروج واحدهای زیان‌ده از رکود و احیای باغات را از جمله طرح‌های اولویت‌دار برای توسعه و نوسازی این مجتمع بزرگ اقتصادی اعلام کرد.

به گزارش نصر، صمد بهزاد روز سه‌شنبه در گفت و گویی با اشاره به زیان ۸۵۰ میلیارد ریالی کارخانه قند شرکت کشت و صنعت مغان گفت: این واحد تولیدی به علت فرسودگی ماشین آلات بازده اقتصادی لازم را ندارد و سال هاست که جزو واحدهای زیان‌ده محسوب می شود.
وی افزود: برنامه‌ریزی برای احیا، بازسازی و خروج از وضعیت زیان اقتصادی کارخانه قند شرکت کشت و صنعت مغان با توان بخش خصوصی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، تغییر تناوب کشت از بهاره به پاییزه، تولید علوفه برای تامین غذای مورد نیاز دام، مدیریت بحران آب، توسعه واحد دامپروری، ثبات در تولید نهاده دامی و رونق دادن به کارخانه لبنیات را جزو طرح‌های دارای اولویت این مجتمع تولیدی ذکر کرد.
وی شمار دام‌های سنگین شرکت کشت و صنعت مغان را ۲۲ هزار راس، تعداد دام مولد را ۹ هزار راس و آمار دام شیری این مجتمع را هفت هزار راس اعلام کرد و ادامه داد: بخش لبنیات این مجتمع تولیدی با ظرفیت روزانه ۱۸۰ تن شیر فعال است و علاوه بر شیر، محصولات دیگری مانند کره، ماست، دوغ، روغن زرد و خامه با برند مغانه روانه بازار می‌شود.
بهزاد اظهار کرد: شیرخشک مهمترین تولید محصولات کارخانه لبنیات شرکت کشت و صنعت مغان است که با توجه به اقتضای زمان و محدودیت انتقال به بازار هدف و محدودیت‌های ترانزیتی، شیر تولیدی این متجمع در قالب شیر خشک به بازار عرضه می‌شود.
وی، نوسازی و احیای باغات را از جمله طرح‌‎های توسعه در دست اجرا در کشت و صنعت مغان ذکر کرد و گفت: این مجتمع با ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ با ۲۱ رقم محصول، در حال تولید محصولات باغی و میوه است که ۷۵ درصد محصولات آن به صورت تازه خوری و ۲۵ درصد نیز به صورت صنعتی روانه بازار می شود.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، راه اندازی کشتارگاه را جزو طرح اولیه احداث این شرکت ذکر کرد و افزود: کشتارگاه اردبیل مربوط به طرح توجیهی تاسیس کشت و صنعت مغان بوده و شرکت کشت و صنعت در آن سهامدار است و برای نزدیکی به بازار هدف این کشتارگاه در اردبیل راه اندازی شده است.
وی با اشاره به تاثیر بحران کم آبی در شرایط کشت و زرع و تولیدات کشت و صنعت مغان در چند سال اخیر و بروز بحران آب در این مجتمع بیان کرد: رویکرد مسئولان این شرکت استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری است و بر این اساس، پنج هزار هکتار از اراضی این شرکت به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: اخیرا استفاده از نوار تیپ به عنوان یکی از روش‌های آبیاری مدرن مورد توجه این شرکت قرار گرفته و سعی بر این است که با مدیریت بهینه منابع آب در دسترس، راندمان تولید و آبیاری هم افزایش یابد.
وی با بیان این که سبد تولید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان هنوز کامل نشده و لازم است که خطوط تولید این متجمع تکمیل شود، اضافه کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت، چندی پیش ۷۰۰ راس از دام سنگین این مجتمع با هدف تامین امنیت غذای و پروتئین، روانه بازار بزرگ تهران شد.
بهزاد همچنین اعلام کرد: برنامه‌ای برای واردات ۱۲ هزار راس گوساله نر از استرالیا تهیه شده که با اجرای آن، ظرفیت خالی تولید محصولات دامی در پس از ۲۰ سال در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به مرحله تولید خواهد رسید.
وی در خصوص واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت مغان در بازار بورس بیان کرد: این شرکت به عنوان یک مرکز تولیدی و دانشگاه عملی و کاربردی برای کشاورزی و صنایع کشور به شمار می رود و در هیچ جایی از کشور تنوع فعالیت در بخش‌های مختلف دامی، باغی، صنایع، دامپروری، پروسس میوه، خوراک دام در یک مجتمع اقتصادی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: بعد از واگذاری به بخش خصوصی و ابطال واگذاری، در تصمیمی جدید مقرر شده است که ۱۰ درصد سهام این شرکت وارد بازار سرمایه و بورس شود.
وی این اقدام را نشان دهنده توانمندی، پویایی و شفافیت عملکرد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد و گفت: این اقدام با تامین منابع مالی پایدار و بدون هزینه، راه را برای توسعه و احیای آن باز می کند چرا که با این روش، شرکت اعتبار پیدا کرده و با تقویت اقتصادی، بقای شرکت تضمین می شود.
بهزاد انتقال دانش فنی را از الزامات فعالیت در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس، شرکت کشت و صنعت مغان صاحب برند تولید بذور شده و امسال با همکاری یک شرکت ترکیه‏‌ای، در عرصه تولید بذور گیاهی و صیفی شده تا با تولید محصولاتی جدید و اقتصادی، به بازارهای اروپا، هندوستان و آسیای میانه راه پیدا کند.
وی میزان تولیدات سالانه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را نزدیک ۸۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم اینک در این متجمع بزرگ کشاورزی، محصولاتی در بخش‌های زراعی و دامی، لبنی، بذر، دانه روغنی، گندم، جو، چغندر قند، ذرت بذری، ذرت دانه‌ ای و ذرت علوفه ای و علوفه ترتیکاله تولید می شود.
به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.
مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل مستقیم و سه هزار و ۴۰۰ نفر نیروی شاغل فصلی فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.
این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.
بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود که امسال به ۸۰۰ هزار تن رسیده و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.
انتهای پیام/
طرح‌ های اولویت‌دار توسعه کشت و صنعت مغان اعلام شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار