دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری:

شرط اول مدیریت پسماند در کشور خودداری از ریختن زباله است

1402/09/21 - 20:19 - کد خبر: 104638 نسخه چاپی

نصر: دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: نخستین گام مدیریت پسماند، خودداری از ریختن زباله در محیط زندگی و طبیعت و جمع‌آوری آن است و تا این فرهنگ نهادینه نشود، توفیقی در اداره پسماند کشور حاصل نخواهد شد.

به گزارش نصر، ماهرو شایق روز دوشنبه در سومین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: امروزه به موازات مدیریت پسماند، مبحث اقتصاد چرخشی نیز مطرح می شود و این اقتصاد، سیستم اقتصادی نوین و مدرن است و بر سه محور کاهش پسماندها و آلاینده‌ها، کاهش مصرف منابع طبیعی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استوار است.
وی ادامه داد: سالانه ۱۰۰ گیگاتن از منابع زمین توسط بشر برداشت می‌شود که این رقم در سال میلادی ۲۰۵۰ به ۱۸۰ گیگاتن خواهد رسید و اقتصاد چرخشی تلاش می‌کند توسعه عمرانی شهرها با ملاحظات و پیشرفت‌های زیست محیطی متناسب باشد.
وی افزود: شاخص‌هایی برای تحقق اقتصاد چرخشی تعریف شده که طراحی ، طول عمر محصول و امکان بازیافت آن را شامل می‌شود و اقتصاد چرخشی در ۲ چرخه فنی و بیولوژیکی به منابع معدنی و فرآورده‌های زیستی و گازهای گلخانه‌ای توجه دارد.
دبیر کارگروه اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: طراحی محصولات دارای قابلیت بازیافت و بذور دارای بهره‌وری زیاد نیز مدنظر اقتصاد چرخشی است و همچنین در این اقتصاد مدرن به اشتغالزایی و مدل‌های کسب و کار مبتنی بر بازیافت کالا توجه می‌شود.
او همچنین با اشاره به ظرفیت‌های تولید شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: موضوع پسماند در این شرکت تولیدی بزرگ بسیار اهمیت دارد و باید با توجه به ظرفیت‌های علمی استان اردبیل، برای مدیریت بهینه پسماند شرکت اقدام شود.
شایق افزود: باید این قبیل کنفرانس‌ها با مرکزیت دانشگاه‌ها بیشتر برگزار شود و در مناطقی همچون استان اردبیل که پسماند کشاورزی قابل توجهی وجود دارد، با بهره‌گیری از حوزه دانش بنیان و فناوری، برای مدیریت پسماند اقدامات شایسته‌ای صورت گیرد.
تولید سالانه ۲۰۰ تن کود و زباله دام در شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان
مدیرعامل شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان نیز در این کنفرانس گفت: این شرکت با بیش از سه هزار هکتار وسعت، ۲۲ هزار راس دام سنگین، زنجیره تولید شکر با کارخانه قند، سه هزار و ۲۰۰ هکتار باغ با ۲۲ محصول متنوع سالانه ۵۰۰ هزار تن محصول تولید می‌کند.
صمد بهزاد افزود: موضوع پسماند و مدیریت آن در شرکت ما که از شرکت‌های بزرگ خاورمیانه است بسیار اهمیت دارد ، در بخشی از پسماند مدیریت خوبی اعمال می‌شود و در بخش دیگر به ایده‌ها و طرح‌های نو و فناورانه نیاز داریم و از صاحبان ایده استقبال می‌کنیم.
وی ادامه داد: سالانه ۲ هزار تن ضایعات شاخ و برگ باغات و ۲۰۰ تن کود و زباله دام در این شرکت بزرگ تولید می‌شود و اگر ۲۰ درصد کل تولیدات شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان شامل ضایعات شود، مدیریت وسیع و دامنه‌داری برای پسماند آن لازم است.
حکمرانی محیط زیست نیاز به بازنگری دارد
تقی اکبری ، معاون اداری و مالی دانشگاه محقق اردبیل هم در این کنفرانس گفت: این مرکز علمی دارای ۴۰۲ عضو هیات علمی است و در تولید علوم کشاورزی رتبه سوم کشور را دارد و با اخذ رتبه‌های سوم و چهارم در شاخص‌های ۶‌ گانه بین‌المللی و داشتن فضای سبز لازم جزو دانشگاه‌های سبز محسوب می‌شود.
وی افزود: حکمرانی محیط زیست در کشور نیاز به بازنگری و رفع نقص دارد و به برگزاری چنین کنفرانس‌هایی نیاز است.
اکبری با اشاره به این‌که میزان تولید پسماند در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است و دنیا نیز وضع مطلوبی در حوزه برخی پسماندها ندارد ، تصریح کرد: به عنوان مثال سالانه ۲۲ میلیون تن پسماند پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می‌شود و با توجه به تاثیر آن در زندگی بشر لازم است در حوزه آموزش مدیریت پسماند کارهای زیربنایی صورت بگیرد.
علیرضا قنبری ، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس کنفرانس نیز در این رویداد علمی گفت: ۳۱۱ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس وارد شده بود که از میان آنها ۲۹۲ مقاله پذیرفته شد.
وی از هدف‌های این کنفرانس را برنامه‌ریزی برای کاهش استفاده از منابع زمین، حفظ مواهب الهی و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سموم ذکر کرد.
حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح نیا ، مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه محقق اردبیلی هم با اشاره به شعورمند بودن هستی ، بر لزوم قدردانی و قدرشناسی از مواهب و طبیعت خداداد و خودداری از رها کردن زباله در طبیعت تاکید کرد.
در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی از تولیدات کشاورزی و شرکت کشت، صنعت و دامپروری مغان دایر شده است ، در پایان کنفرانس از صاحبان مقالات برتر تجلیل شد.
دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است ، تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.
این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
شرط اول مدیریت پسماند در کشور خودداری از ریختن زباله است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار