مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد

اجرای طرح «ردیابی نماتد قرنطینه سیست طلایی» سیب زمینی در اسکو

1402/09/20 - 23:07 - کد خبر: 104593 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی اسکو از اجرای طرح ردیابی نماتد قرنطینه سیست طلایی سیب زمینی در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش نصر، ابوالفضل فرشبافیان مقصودیه در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: سیب‌زمینی یکی از مهمترین گیاهان دولپه‌ای در رژیم غذایی انسان است.  این محصول از نظر اهمیت بعد از محصولاتی چون گندم، برنج، ذرت و جو در مقام پنجم دنیا قرار داشته و در ایران نیز از جایگاه ویژه‌ای در تغذیه مردم برخوردار است.  
وی بیان کرد: آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰ هزار هکتار و بعد از استان‌های همدان، اردبیل و اصفهان، رتبه چهارم کشوری را در تولید سیب‌زمینی از آن خود کرده است.
وی افزود: یکی از عوامل مهم در کاهش محصول سیب ‌زمینی وجود انواع بیماری‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی، ویروئیدی، میکوپلاسمایی، نماتدی و بیماری‌های فیزیولوژیکی ناشی از شرایط نامناسب محیطی است که با شناخت صحیح این بیماری‌ها و به کارگیری روش‌های پیشگیری و مبارزه می‌توان از خسارت آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری کرد. 
فرشبافیان گفت: نماتد سیست سیب زمینی به عنوان مخرب‌ترین و خسارت زاترین عامل بیماری زای محصول سیب زمینی در دنیا محسوب می‌شود که می‌تواند تا ۱۰۰ درصد باعث خسارت شود، بنابراین این بیماری تهدیدی جدی برای تداوم تولید محصول سیب زمینی کشور و ادامه موفقیت‌های حاصله در سال‌های گذشته در زمینه میزان تولید بخش کشاورزی است و در صورت گسترش بیماری به استان‌های مختلف، مبارزه با آن بسیار مشکل و گران بوده و علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی سالیانه میلیون‌ها ریال ‌هزینه‌ صرف ‌مبارزه ‌با ‌آن ‌خواهد ‌شد. 
وی ادامه داد: با توجه به این‌که آلودگی به نماتد سیست طلایی سیب زمینی که قبلا برای کشور ما قرنطینه بوده در سال‌های اخیر از استان همدان گزارش شد، احتمال انتقال آلودگی به مزارع سیب زمینی کاری استان به دلیل واردات بذر توسط کشاورزان منطقه از استان همدان وجود دارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، وی خاطرنشان کرد: باید این موضوع توسط کارشناسان مربوطه رصد شود، این پژوهش طی سال جاری توسط واحد حفظ نباتات مدیریت جهت ردیابی این آفت در مزارع سیب زمینی شهرستان اسکو انجام گرفت که در این تحقیق از ۱۰ مزرعه سیب زمینی به صورت تصادفی نمونه برداری و مراحل جداسازی و شناسایی در مرکز انجام و نماتدهای سیست طلایی سیب زمینی در بین نمونه‌ها مشاهده نشد.
انتهای پیام/
اجرای طرح «ردیابی نماتد قرنطینه سیست طلایی» سیب زمینی در اسکو خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار