رییس هیات کوهنوردی آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

کوهنوردان حافظان محیط‌زیست و طبیعت 

1402/09/20 - 22:51 - کد خبر: 104590 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان گفت:  کوهنوردان پاسداران منابع طبیعی و محیط زیست هستند و حفظ طبیعت و محیط زیست کوهستان از اصلی ترین ویژگی های هر کوهنورد است.

به گزارش نصر، سالهاست که ورزش کوه نوردی در ایران به روش سنتی در شکل های مختلف انفرادی، گروهی و باشگاهی در حال انجام است. هر شخص و یا گروهی مسیر خود را انتخاب و راونه کوهستان می شود. ۱۱ دسامبر که با عنوان روز جهانی کوهستان شناخته می شود، شاید برای بسیاری از مردم روز ناشناخته ای باشد اما این روز برای بسیاری از کوهنوردان و علاقه مندان به رشته کوهنوردی روز خاصی محسوب می شود.
در همین زمینه میرعلی آقاسیدی، رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان با حضور در تحریریه نصر با تبریک این روز گفت: بیشترین بهره برداری از کوهستان ها معمولا توسط کوهنوردان انجام می شود و در همین زمینه از سال های گذشته نظام مندی خاصی در هیات کوهنوردی آغاز شده و کوهنوردان اکثر در قالب باشگاه ها فعالیت می کنند که کاملا نظام مند بوده و برای تاسیس آموزش های لازم را کسب می کنند.
وی در ادامه افزود: کوهنوردان پاسداران منابع طبیعی و محیط زیست هستند و حفظ طبیعت و محیط زیست کوهستان از اصلی ترین ویژگی های هر کوهنورد است لذا نه تنها هیچگونه تخریبی از این افراد شاهد نخواهیم بود بلکه کوهنوردان خود از مطالبه گران مسائل زیست محیطی هستند و به عنوان بازوی قوی محیط زیست محسوب می شوند.
آقا سیدی همچنین با گلایه از افرادی که موجب تخریب طبیعت می شوند، تصریح کرد: براساس بند ب، تور های گردشگری بایستی در سفر به طبیعت از آسیب به محیط زیست جلیری کنند که متاسفانه به دلیل عدم مشاهده مربی در برخی از این گروه ها شاهد تخریب طبیعت هستیم و توجهی به حفاظت از محیط زیست صورت نمی گیرد. لذا حضور تعداد زیادی از گردشگران و عدم نظارت به این موضوع باعث از بین رفتن محیط زیست می شود که امیدواریم آموزش های همگانی برای تمامی گردشگران صورت گیرد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته هیات نیز تلاش کرده است تا بیشترین دوره های آموزشی را برای مردم برگزار کند.
رئیس هیات کوهنوردی و صعود های ورزشی استان در خصوص کاهش چشم گیر کوهنوردان حرفه ای در استان اظهار داشت: معمولا اکثر کوهنوردان در صعود های معمولی فعالیت می کنند اما در شاخه ای که امثال عظیم قیچی ساز قله های بالای ۷ هزار متر را فتح می کنند، تا حدودی کم شده اند. در این بخش هنوز کسی به رکورد قیچی ساز نرسیده و رکورد این ورزشکار در بخش اکس پدیشن ماندگار است. 
آقا سیدی در پایان با اشاره به خطرات کوهستان در فصل های سرما و کم توجهی برخی افراد به این مسئله بیان داشت: کوهنوردان بایستی برای حفظ سلامتی خود در قالب باشگاه به قله ها صعود کند. متاسفانه در سالهای گذشته شاهد گم شدن کوهنوردان و گرفتار شدن آنها در بهمن و خطرات کوهستان بودیم و سالانه چندین نفر هم جان خود را در کوهستان ها از دست می دهند. امیدوارم در فصل زمستان مردم به توصیه های ضروری توجه کنند و نباید در این زمینه سهل انگاری کنند.
انتهای پیام/
کوهنوردان حافظان محیط‌زیست و طبیعت  حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار