گزارش/

گلزار شهدای محلات تبریز آشناهای غریب

1402/09/20 - 20:55 - کد خبر: 104585 نسخه چاپی

نصر: وضعیت گلزارهای شهدای تبریز در مناطق و محلات مختلف این کلانشهر حال و روز خوشی ندارند، انگار همه قول و قرارهای مسئولان برای ساماندهی، رسیدگی و به به و چه چه هایشان تنها در سطور اخبار و گزارش های خبری و عملکرد دستگاه ها خلاصه شده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که آذربایجان شرقی ۱۰ هزار شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده است که حدود ۶۰ درصد آنها به شهر تبریز تعلق دارد، با سپری شدن چند دهه از پایان دفاع مقدس، هنوز گرد و غبار جبهه و جنگ از چهرi های نورانی این شهدا زدوده نشده است.
آنها نجیبانه و غریبانه و البته عاشقانه رخ در نقاب خاک کشیده اند و به خوبی نظاره گر اعمال و رفتار دوستان و همرزمان و آیندگان هستند که چگونه از خون های پاکشان حراست و نگهبانی می شود.
آنچه که امروز در گلزارهای شهدای تبریز دیده می شود، جز حسرت، بدقولی، نابسامانی، بی توجهی نیست، این مکان های معنوی که به قول رهبری همچون امامزاده ها برای مردم ما عزیز و محترم هستند به چنان وضعیتی دچار شده اند که قلم از بازگو کردن آنها خجالت رده است.
هرچند در سال های گذشته اقداماتی مهم و مثبت در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز به انجام رسیده است اما باید توجه داشت که شهدای بسیاری از خانواده های این شهر در آرامستان های محلات آرمیده اند که انگار این شهدا تافته جدا بافته از شهدای وادی رحمت هستند.
اینکه تعدادی از گلزارهای شهدای محلات مثل شام غازان، ملک در محله عباسی، خطیب و ستارخان آنهم در سال های اخیر به نوعی ساماندهی و مسقف شده است، جای خرسندی دارد، اما رسیدگی به شرایط بهداشتی، امنیتی و عمرانی این گلزارها به بوته فراموشی سپرده شده است که جای تامل و تاسف دارد.
اینکه نهادهای مسئول مثل بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهرداری و سایر سازمان های فرهنگی گلزارهای شهدا را پس از مسقف سازی به حال خود رها کنند برای مردم و خانواده های معظم شهدا به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.
عضو هیات امنای آرامستان ملک با انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به وضعیت گلزار شهدای این آرامستان، گفت: سال ها سال تلاش کردیم تا با همکاری و همیاری مردم این مکان را مسقف کنیم و البته هیچ نهاد و ارگانی در این زمینه کمک حال ما نبود.
«صمد هوشیار» درباره بسته بودن درب های ورودی به گلزار شهدای ملک، اظهار کرد: متاسفانه با وجود پیگیری های زیاد هنوز موفق به استخدام یک نفر نگهبان به مجموعه نشده ایم و به خاطر ملاحضات امنیتی و حتی اخلاقی نمی توانیم درب ها را برای ورود عموم باز کنیم.
وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از اهالی محله خواستار باز بودن گلزار شهدا و برگزاری مراسم های مختلف ملی و مذهبی در جوار قبور شهدا هستند، اما شرایط موجود این اجازه را نمی دهد.
هوشیار خواستار مساعدت و توجه بیشتر مسئولان به خصوص شهرداری برای ساماندهی این مجموعه ها و رسیدگی بیشتر به شرایط عمومی آنها شد.
یکی از خواهران شهدا که دو بردار شهیدش در آرامستان شام غازان مدفن شده اند، نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با گلایه از اینکه مسئولان تنها به گلزار شهدای وادی رحمت توجه کرده و از پرداختن به گلزارهای شهدای سایر محلات اجتناب می کنند، گفت: این ظلم و ستم آشکار در حق تمام شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس است.
« مهری صالح پور» افزود: برای ساماندهی مزار شهدای آرامستان شام غازان چندین سال به این در و آن در زده ایم تا امروز شاهد شرایط موجود باشیم، در حالیکه این رسالت اصلی مسئولان است نه خانواده های شهدا.
وی با بیان اینکه تمام شهدای به خون خفته دوران جنگ از این ملت و برای همه ما عزیز هستند، یادآور شد: اما اینکه به شهدایی که در وادی رحمت آرام گرفته اند، بودجه باشد اما برای سایر محلات نباشد جای تاسف دارد.
آرامستان وادی رحمت تبریز در غرب این کلان شهر واقع شده است و یکهزار و ۱۶۰ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در گلزار شهدای این آرامستان آرمیده اند.
انتهای پیام/
گلزار شهدای محلات تبریز آشناهای غریب خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار