مجتبی ترشیز:

بازی با پیکان نقطه عطف تراکتور است

1402/09/20 - 15:29 - کد خبر: 104569 نسخه چاپی

نصر:  بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتور با بیان اینکه مدیریت درستی در زمینه‌ی جذب اصولی بازیکن در این باشگاه حاکم نیست، گفت: در صورتی می‌توان به تراکتورِ این فصل خوشبین بود که این تیم بازی هفته آینده‌ خود مقابل پیکان را با پیروزی پشت سر بگذارد؛ مساوی یا باخت تراکتور را دوباره به روند سینوسی بازمی‌گرداند.

به گزارش نصر، مجتبی ترشیز، در ارزیابی از برد یک بر صفر تراکتور برابر گل‌گهر سیرجان، اظهار کرد: تیم نسبت به بازی‌های قبلی با نظم‌تر بود و نشان داد برای برد به زمین آمده؛ برخی مواقع می‌گویند تعطیلی‌ها به نفع تیم نیست، اما من معتقدم تعطیلی به نفع تیم‌هاست.

تراکتور بانظم‌تر بازی کرد
او با بیان اینکه پاکو خمس تیم را در شرایط خوبی دراختیار نگرفته است، گفت: نفرات مدنظر خمس جذب نشده‌اند و تیم برای رسیدن به شرایط آرمانی به زمان نیاز دارد. صحبت از شرایط حال‌حاضر با قبلاً متفاوت است. در حال‌حاضر تراکتور دو بازی اخیرش را بردِ و در جدول هم تا حدودی شرایط خود را بهتر کرده است. البته بازی‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان هم تاثیرگذار هستند. ضرب آهنگ بازی تراکتور خوب بود و با نظم‌تر بازی کرد. تراکتور موقعیت‌های خوبی ایجاد کرد و موقعیت‌هایی که به حریف داد، آنچنان خطرناک نبودند.
بازیکن سابق تراکتور عنوان کرد: در صورتی می‌توان به تراکتورِ این فصل خوشبین بود که این تیم بازی هفته آینده‌اش را با پیروزی پشت سر بگذارد. یک تیم درصورتی می‌تواند جزو مدعیان باشد که در هر بازی به طور میانگین دو امتیاز کسب کند.
ترشیز مطرح کرد: تراکتور، هواداران و کارشناسان را امیدوار کرده‌ است؛ اما باخت یا مساوی، تراکتور را دوباره به روند سینوسی بازمی‌گرداند. باید پذیرفت که تراکتور نمی‌تواند برای قهرمانی بجنگد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، باید برای کسب سهمیه آسیایی تلاش کند.
او ادامه داد: بازی هفته آینده‌ با پیکان از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است؛ تراکتور در صورت پیروزی در این مسابقه به اهداف مدنظرش، نزدیک‌تر می‌شود. در نیم‌فصل دوم بازی‌ها به‌مراتب سنگین‌تر و امتیازگیری دشوار خواهد بود.

مهاجم نوک برای تراکتور از نان شب‌ هم واجب‌تر است
پیشکسوت تراکتور در پاسخ به این پرسش که به نظرش این تیم بیشتر در کدام پست‌ها نیازمند جذب بازیکن است؟ ابراز کرد: تراکتور حتما باید یک مهاجم نوک جذب کند. مهدی عبدی، موقعیت‌هایی را از دست می‌دهد که یک مهاجم نوک شش‌دانگ همانند، عیسی آل‌کثیر و رضا اسدی آنها را به گل تبدیل می‌کنند. به‌نظرم جذب مهدی عبدی از روی اجبار و گرفتاری بود.
ترشیز اضافه کرد: متاسفانه باشگاه تراکتور مبالغ هنگفتی را برای جذب بازیکنان بی‌کیفیت تقبل می‌کند. تراکتور می‌تواند با مدیریت همان مبلغ، به جای سه بازیکن بی‌کیفیت، یک بازیکن باکیفیت را به خدمت بگیرد.
او بیان کرد: تراکتور، رضا اسدی گلزن و محمدرضا اخباری را از دست داد و مهدی عبدی و حسین پورحمیدی را جانشین کرد. این اتفاقات در شرایطی رخ دادند که تراکتور می‌توانست بازیکنان تراز اول و خوبی را جذب کند. زنوزی از جیب شخصی‌اش برای موفقیت تراکتور خرج می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد مدیریت درستی در باشگاه تراکتور در زمینه‌ی جذب صحیح و اصولی بازیکن حاکم نیست.
ترشیز متذکر شد: وقتی در نقل‌وانتقالات، بازیکنانِ مدنظر مربی را جذب نمی‌کنند و به سراغ اولویت دوم سوم می‌روند؛ تیم بعد از چند باخت وارد حاشیه می‌شود و مربی هم این موضوع را به گردن نمی‌گیرد که به‌نظرم که این رفتار حرفه‌ای نیست‌. سرمربی وقتی تصمیم گرفته با ابزار موجود روی نیمکت تیمی بنشیند، نباید این موارد را عنوان کرده و تقصیر را بر سر بی‌کیفیت بودن بازیکنان بیاندازد.
او گفت: تراکتور در پست هافبک هم به جذب بازیکن نیاز دارد؛ صفا هادی، انتظارات هوادار و باشگاه را برآورده نکرده و مهدی حسینی در طول هفته‌های اخیر عملکرد بهتری نسبت به هادی داشته است. یک مهاجم نوک، یک وینگر و یک هافبک، باید در لیست خرید زمستانی تراکتور قرار بگیرند.

ناکامی برابر استقلال و پرسپولیس "پرشورها" را اذیت کرد
ترشیز در پاسخ به این پرسش که به نظر شما دلیل اصلی عدم نتیجه‌گیری تراکتور برابر تیم‌های نام‌آشنا و مدعیان فوتبال ایران (استقلال، پرسپولیس و سپاهان) در طی سال‌های اخیر چه چیزی است؟ مطرح کرد: بازی با پرسپولیس، استقلال و سپاهان نزد هواداران از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. لقب "پرشورها" برازنده هواداران تراکتور است و آنها دوست دارند تیم‌شان در بازی‌های بزرگ برنده از زمین بیرون بیاید. متاسفانه در دو فصل اخیر نتایج تراکتور مقابل استقلال و پرسپولیس، باب میل هوادران نبوده است. از طرفی بازیکن تراکتور بعد از باخت به خوشگذرانی می‌پردازد و همین موضوع باعث ناراحتی هواداران شده است.
پیشکسوت تراکتور گفت: در سه فصل حضورم در تراکتور فقط یک بار در آزادی مقابل پرسپولیس باختیم و بارها این دو تیم را (استقلال و پرسپولیس) شکست دادیم؛ این نتایج ثبت شده و نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت.
او ادامه داد: هواداران تراکتور در حال‌حاضر بازی‌ها را تحلیل کرده و عیب و ایراد تیم را بازگو می‌کنند. اگر بازیکن به خاطر هوادار بازی کند، هواداران این موضوع را درک می کنند؛ هواداران تراکتور هم امسال و هم پارسال بابت عدم نتیجه‌گیری برای استقلال و پرسپولیس اذیت شده‌اند.
ترشیز اظهار کرد: تراکتور نسبت به دیگر تیم‌ها مهره‌های خوبی را در اختیار دارد. بهترین‌ها را جذب نکرده و بازیکنانی را از دست داده و به جایش بازیکن باکیفیت به خدمت نگرفته؛ اما به هر حال از لحاظ مهره‌ای شرایط خوبی دارد.
او گفت: بازیکنان باید این را در خود جست‌وجو کنند که چرا مقابل تیم‌های بزرگ، کیفیت لازم را ارائه نمی‌دهند؟ عدم کسی نتایج ایده‌آل به کیفیت بازیکنان مربوط می‌شود. خمس در صورت حفظ اخباری،‌ اسدی، محمدی و...، و رفتن به سراغ بازیکنان باکیفیت دیگر تیم‌ها، مطمیناً نتایج بهتری مقابل سه مدعی لیگ‌برتر (استقلال، پرسپولیسو سپاهان) کسب می‌کرد. در نتیجه کیفیت بازیکنان مهم‌ترین علت عدم کسب نتیجه محسوب می‌شود.

بازیکنان باید بدانند در چه تیمی بازی می‌کنند
بازیکن پیشین تراکتور اظهار کرد: بازیکنان باید بدانند در چه تیمی بازی می‌کنند. سبک زندگی بازیکنی که در تراکتور بازی می‌کند، باید با سبک زندگی بازیکن تیم میان جدولی متفاوت باشد.
ترشیز اضافه کرد: اما مهم‌ترین قضیه جلوگیری از ورود تراکتور به نتایج سینوسی است. دو پیروزی متوالی و سپس یک باخت مقابل تیم ته جدولی، موجب ناراحتی هواداران می‌شود؛ اما شاید مساوی مقابل استقلال برای هواداران تراکتور، قابل درک‌تر باشد.

هواداران نه لذت می‌برند و نه نتیجه‌ای حاصل می‌شود
هافبک پیشین تی‌تی‌ها گفت: زمان حضورم در تراکتور، شور و هیجان بیشتر وجود داشت. هواداران می‌دیدند که بازیکن به چه غیرتی بازی می‌کند. آن زمان هم بازیکنان برجسته‌ای حضور داشند که کار را در می‌آوردند؛ اما کیفیت چندان تفاوتی نداشت. هواداران در ابتدا از بازی تیم لذت می‌بردند و اهمیت نتیجه در اولویت دوم قرار داشت؛ اما درحال‌حاضر هواداران تراکتور نه از بازی لذت می‌برند و نه نتیجه‌ای حاصل می‌شود.
او با تمجید از سبک بازی پاکو خمس در تراکتور تصریح کرد: از تفکرات آقای خمس خوشم می‌آید. فلسفه‌اش بسیار خوب است و در زمین حریف دنبال نتیجه‌گیری است؛ این یعنی خمس به دنبال قهرمانی و یا کسب سهمیه است. ثبات در هر باشگاهی خوب است. برانکو ایوانکوویچ با نفرات معمولی در پرسپولیس چندین سال متوالی قهرمان شد؛ در ادامه ثمره‌اش را یحیی دید و چند سال پیاپی قهرمانی پرسپولیس قهرمان شد. این موضوع نشان می‌دهد که در فوتبال، اولین چیز مهم ثبات است؛ با بی‌ثباتی حتی بهترین مهره‌ها هم جواب نمی‌دهند.
ترشیز ادامه داد: تراکتور باید از تیم‌های خارجی الگوبرداری کند؛ ژاوی در سال اول حضورش در بارسلونا نتایج خیلی خوبی نگرفت، اما در سال‌های آتی نتایج قابل‌قبول باعث شد تا بارسلونا را با زمان حضور پپ گواردیولا روی نیمکت این تیم مقایسه کنند.
این مربی فوتبال افزود: آقای خمس قرارداد چند ساله بسته که سال اول نتایج خوبی حاصل نشد. به نظرم باید کیفیت فنی سرمربی مورد بررسی قرار بگیرد. باشگاه تراکتور باید با یک کمیته‌فنی متشکل از نفرات کاربلد در رابطه با مسائل باشگاه تصمیم‌گیری کند. من از فلسفه تیم خمس خوشم می‌آید، اکنون همه چیز بروز شده و تیم او هم بروز بازی می‌کند.
ترشیز عنوان کرد: از جمله اشتباهات خمس در تراکتور می‌توان به تغییرات بسیار در ترکیب تیم اشاره کرد؛ موضوعی که ضربه‌اش در بازی با شمس‌آذر دیده شد. حتی در بزرگ‌ترین باشگاه‌ها هم این اتفاق نمی‌افتد. بازی با شمس‌آذر، پنج تغییر در ترکیب ایجاد شد. تیمی که تغییرات زیادی داشته باشد، دچار نوسان می‌شود. در دو بازی اخیر تغییرات کم بوده و نتایج خوبی به دست آمد.

لزوم بهرمندی تراکتور از فرصت طلایی در نیم‌فصل
او گفت: تراکتور باید از تایم‌آزاد خود در پنجره نقل‌وانتقالات نیم‌فصل برای جذب بازیکن استفاده کند؛ این مهم‌ترین فرصت یک باشگاه است. جذب مهاجم نوک برای تراکتور از نان شب هم واجب‌تر است.
مهاجم تراکتور قادر به استفاده از موقعیت‌های مناسب نیست و اکثر گل‌ها توسط هافبک‌ها به ثمر رسیده است.
این پیشکسوت فوتبال اضافه کرد: برای مثال، در دیدار پرسپولیس و سپاهان همه چیز برابر بود اما رضا اسدی از روی یک ضربه‌ی ایستگاهی گلزنی کرد تا سپاهان برنده شود، این تفاوت بازیکنان را با یکدیگر نمایان می‌کند.
ترشیز گفت: در پنجره نیم‌فصل بازیکن باکیفیتی که به درد تیم به‌خورد جذب نمی‌شوند، چرا که تیم‌ها بسته شده‌اند. تیم‌ها بازیکن از دست نمی‌دهند مگر اینکه در یک پست تراکم داشته باشند؛ همانند سپاهان که در پست مهاجم نوک از وجود چندین بازیکن بهره‌مند است.

نیم‌فصل دوم دروازه‌ها کوچک‌تر می‌شوند
هافبک سابق تراکتور خاطرنشان کرد: در نیم‌فصل دوم دروازه‌ها کوچک‌تر و امتیازگیری دشوارتر می‌شود؛ برخی تیم‌ها برای بقا، برخی برای سهمیه و برخی برای گرفتن جام تلاش می‌کنند. در دور برگشت بازی‌ها جدول دو تیکه می‌شود و کار سخت‌تر خواهد بود. اگر امتیازات لازم در نیم فصل اول کسب شوند در نیم‌فصل دوم کمتر به مشکل می خورید.
او ادامه داد: چند بازیکن در ابتدای فصل از تراکتور جدا شدند که باید بازیکنان باکیفیتی جانشین آنها می‌شدند. تراکتور از تیم هشتم جدول مهدی شیری را جذب کرد و مهدی عبدی که نیمکت‌نشین پرسپولیس بود را به خدمت گرفت. باشگاه تراکتور برای بستن تیمی بهتر باید حداقل ۱۰-۵ میلیارد بیشتر خرج می‌کرد.
ترشیز گفت: زنوزی خرج می‌کند اما افرادی در باشگاه تراکتور مدیریت هزینه را بلد نیستند. در شاکله تیم سه داور هوشنگ نصیرزاده (مدیرعامل) رضا کرمانشاهی (مدیر اجرایی) و سعید مظفری‌زاده (سرپرست) حضور دارند. در سمت سرپرست یکی از پیشکسوتان باسواد و مسلط به زبان انگلیسی تراکتور می‌توانست حضور داشته باشد. "رسول خطیبی" پارسال در سه رشته باشگاه مس‌سونگون ورزقان را مدیریت کرد؛ وقتی در تبریز چنین افرادی وجود دارند، چرا باید به سراغ دیگران رفت.
او مطرح کرد: این اتفاقات حاصل مشورت‌های اشتباه و مدیریت ضعیف است. افرادی که به باشگاه تراکتور می‌آیند بار از روی دوش برنمی‌دارند. تیم به شخصی نیاز دارد که بار از روی دوش بر دارد. خمس کاملا حرفه ای است اگر بازیکن مدنظرش در نیم‌فصل جذب نشود تراکتور را ترک می کند؛ فکر می‌کنم تا آخرین لحظه به قراردادش پای بند است، مگر باشگاه تراکتور او را نخواهد.

تراکتور فعلاً مدعی هم نیست
ترشیز عنوان کرد: تراکتور فعلا در جمع مدعیان هم نیست؛ چرا رقبا بازی عقب افتاده دارند. سپاهان و پرسپولیس در آسیا حضور داشتند و با بازگشت این دو تیم جدول تغییر پیدا می‌کند. ذوب‌آهن، ملوان و گل‌گهر نیز تیم‌های خوبی هستند و مطمئناً در نیم‌فصل دوم بالاتر می‌آیند.
او افزود: این تیم‌ها پول دارند و هزینه می کنند؛ اما زنوزی هم پول دارد و هم هزینه می‌کند اما فرد بالاسر نمی‌خواهد پول خرج کند و فکر می‌کند آوردن مهدی عبدی با مبلغ کم‌تر بهتر از جذب عیسی آل‌کثیر است. این موضوع به کادرفنی مربوط می‌شود.
این مربی فوتبال خاطرنشان کرد: اکیب فنی حتی در پرسپولیس و استقلال هم وجود دارند اما در تراکتور چیزی با این عنوان وجود ندارد، چرا که حضور در باشگاه تراکتور نیاز به یکسری روابط دارد. این تیم پیشکسوتان زیادی دارد که می‌توانند کمک کننده باشند، اما از ابزار موجود در باشگاه استفاده بهینه نمی‌شود. درحال حاضر تراکتور به آرامش نیاز دارد و برای رسیدن ثبات باید پیکان را شکست دهد؛ مساوی یا باخت حتی تراکتور را از سهمیه هم دور می‌کند.
انتهای پیام/
بازی با پیکان نقطه عطف تراکتور است خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار