رئیس پلیس راه استان خبر داد:

برگزاری رزمایش طرح زمستانی در آذربایجان شرقی

1402/09/20 - 13:38 - کد خبر: 104555 نسخه چاپی

نصر: رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از اجرای رزمایش طرح زمستانی از فردا ۲۱ آذر همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش نصر، سرهنگ آبراهه در نشست هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان جاده‌ای در فصول سرد سال گفت: این رزمایش با همکاری نهادهای مربوط در حوزه راه و راهداری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در شهرک آزمایش برگزار می‌شود.
وی با بیان این که در فصل زمستان با توجه به وضعیت جاده ها، لغزنده بودن راه‌ها و نبود دید کافی برای راننده‌ها به علت بارش برف و بوران، احتمال تصادفات رانندگی هم افزایش می‌یابد از این رو پلیس، امسال هم همانند سال‌های گذشته در گردنه‌ها مستقر خواهد شد و از تردد راننده‌های خطرساز و خودرو‌های غیرایمن که تجهیزات زمستانیِ لازم را ندارند، جلوگیری خواهد کرد.
سرهنگ آبراهه از صدا و سیما هم خواست با فرهنگ سازی‌های لازم و موثر، خودداری از سفر‌های غیرضروری در زمستان را در میان مردم نهادینه کند و اگر هموطنی ناگزیر به سفر در روز‌های برفی است حتما با تجهیزاتِ لازم و کافی، اقدام به سفر کند تا نه خود دچار مشکل شود و نه دیگر راننده‌ها و پلیس و راهداری را با مشکل مواجه کند.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان هم گفت: با این که هماهنگی‌های خوبی میان دستگاه‌های مرتبط در حوزه راهداری از ستاد مدیریت بحران گرفته تا پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و هواشناسی وجود دارد اما برگزاری چنین نشست‌هایی برای هماهنگی هر چه بهتر و بیشتر در فصول سرد سال و شرایط بحرانی است تا چنانچه وضعیت جوی خاصی در استان پیش آمد، کمک رسانی و اسکان راننده‌ها و مسافران مانده در راه و همچنین امدادرسانی به ساکنان روستا‌های دورافتاده در صورت بسته شدن راه‌های مواصلاتی، به بهترین شکل ممکن انجام شود.
علیزاده افزود: در مواقعی که بارندگی‌هایی با حجم بالا، از جمله برف، راه‌های مواصلاتی آذربایجان شرقی را دچار مشکل می‌کند، اولویت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده استان، برفروبی و مسیرگشایی راه‌های اصلی است و بعد از آن مسیرگشایی راه‌های روستایی انجام می‌شود و در پاره‌ای مواقع به علت سخت گذر بودن راهِ برخی روستاها، این کار زمان بر است، از این رو لازم است اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص علت طولانی شدن مسیرگشایی‌ها به مردم به ویژه از طریق صدا و سیما صورت گیرد.
وی با بیان اینکه راهداری با تمام قوا برای ایمن سازی جاده‌ها به خصوص در فصل زمستان و روز‌های برفی می‌کوشد گفت: در تردد و حمل و نقل‌های جاده‌ای ایمن، دستگاه‌های متعددی دخیل اند از این رو با توجه به شرایطی که در فصل زمستان بر جاده‌های حاکم می‌شود لازم است دستگاه‌های مربوط در صورت نیاز حتی از تردد وسایل نقلیه باری و مسافری جلوگیری کنند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود و حتی اگر نیاز باشد، ماموری برای بازبینی و رصد شرایط جاده‌ای و همچنین شرایط فنی وسایل حمل و نقل عمومی و مسافری در نظر گرفته شود.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی به وجود نقاط کورِ متعدد در محور‌های مواصلاتی استان هم اشاره کرد و ادامه داد: در آزاد راه تبریز - زنجان حدود ۶ نقطه کور داریم که با رفع آنها، ضمن پیشگیری از بروز حوادث جاده ای، کمک بزرگی به راهداری می‌شود.
علیزاده موضوع زایمان زنان باردار در مواقع جوی نامناسب را هم مطرح کرد و گفت: این موضوع به خصوص درباره بانوانِ روستا‌های دورافتاده به دغدغه اداره کل راهداری تبدیل شده، از این رو باید اقدام جدی و اساسی برای حل آن انجام شود، هر چند در این میان صدا و سیما به عنوان یک رسانه عمومی می‌تواند در زمینه شرایط جویِ چند روزه‌ حاکم بر استان اطلاع رسانی‌های لازم و مکرر را انجام دهد تا چنانچه بانویی در روستای دور افتاده‌ استان به موعد زایمان خود نزدیک می‌شود، پیش از بسته شدن راه‌ها به نزدیک‌ترین بیمارستان یا مرکز درمانی منطقه منتقل و از بروز هر گونه مشکل برای مادر و نوزاد پیشگیری شود.
وی افزود: با تمام این احوال، تمام تجهیزات راهداریِ همه ارگان‌های آذربایجان شرقی باید در اختیار ستاد مدیریت بحران استان باشد تا در شرایط اضطراری برای انجام عملیات‌های راهداری در اختیار اداره کل راهداری قرار گیرد و اگر نیاز باشد، این اداره کل حاضر است حق و حقوق کاربران و راننده‌های ارگان‌های دیگر را هم که به کمک راهداری می‌آیند، تمام و کمال بپردازد.
علیزاده سوخت رسانی سیار را هم یکی از الزامات جاده‌ای در فصول سرد سال برشمرد و افزود: ایجاد این امکان به ویژه در شرایط بحرانی با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی می‌تواند به راننده‌هایی که در راه مانده و ساعت‌ها برای عبور از شرایط بحرانی در جاده‌های استان مانده اند، اقدام و کمک موثری باشد.
وی امداد خودرو را هم یکی دیگر از الزامات جاده‌ای در فصول مختلف از جمله فصل زمستان بیان کرد و گفت: با این که این مهم بر عهده اداره کل صمت استان است و این امکان می‌تواند در شرایط جوی بحرانی، یاورِ راهداری باشد، اما تاکنون اقدام موثری در این زمینه از سوی صمت انجام نشده و در برخی موارد شاهدیم نظارت کافی هم بر امداد خودرو‌ها انجام نمی‌شود به طوری که در برخی موارد شاهدیم، امدادخودرو‌ها در فصل زمستان هزینه‌های گزافی از راننده‌ها دریافت می‌کنند.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان، اسکان اضطراری راننده و مسافران مانده در راه را هم از موضوعات پراهمیت خواند و بر تجهیز راهدارخانه‌های بین راهی برای بهره مندی در روز‌های سرد و بحرانی تاکید کرد.
مینویی مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: اقدامات تمهیدی لازم در قالب بخشنامه به ارگان‌های مرتبط ارسال شده است، با این حال لازم است نشست‌های هماهنگی راهداری با حضور مسئولان ادارات مربوط به صورت مستمر برگزار شود.
وی اعلام به موقع و مکرر شرایط جوی و هشدار‌های هواشناسی، شناسایی و پایش مناطق پرخطر، استقرار امکانات امدادرسانی و بازدید از مراکز امدادی مستقر در این مناطق، تامین سوختِ لازم در مواقع بحرانی برای خودرو‌های عبوری و تجمیع تجهیزات را از اقدام‌های لازم در حوزه راهداری برشمرد و افزود: علاوه بر این ها، استفاده از ظرفیت‌های راهداریِ بخش خصوصی به ویژه در مواقع بحرانی ضروری است از این رو تعدادی از آن‌ها برای همکاری با اداره کل راهداری استان، مکلف شده اند.
مینویی تمرینهای استانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و کاربردی در قالب انیمیشن و کلیپ برای پخش در صدا و سیما و همچنین فضای مجازی، لایروبی به موقع هنگام بارندگی‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها را از جمله اقداماتی بیان کرد که می‌تواند فصل ایمنی را برای مردم به خصوص هم استانی‌ها رقم بزند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی با حضور فرمانداران، بخشداران و دهیاران را به صورت وبینار برای اجرای کامل دستورالعمل‌های ستاد مدیریت بحران در فصول سردِ سال را هم ضروری برشمرد و گفت: این کارگاه در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/
برگزاری رزمایش طرح زمستانی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار