مدیرکل آموزش و پرورش استان؛

۹۲ درصد از سهمیه ابلاغی سوادآموزی در آذربایجان‌غربی محقق شد

1402/09/20 - 12:23 - کد خبر: 104547 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌ غربی گفت: ۹۲ درصد از سهمیه ابلاغی سوادآموزی استان در سال تحصیلی جاری با پوشش بیش از ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفری محقق شد.

به گزارش نصر، علی مطهری روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: از این میزان ۱۱ هزار نفر برای دوره سوادآموزی، پنج هزار و ۸۰۰ نفر دوره تحکیم و ۶ هزار نفر برای دوره انتقال برنامه ریزی شده بود که ۹ هزار نفر در دوره سواد آموزی، ۶ هزار و ۷۵ نفر در دوره تحکیم و پنج هزار و ۹۲۸ نفر در دوره انتقال جذب شدند که سهمیه ابلاغی به ترتیب هردوره که ذکر شد به میزان ۸۱ درصد، بیش از ۱۰۰ درصد و ۹۹ درصد تحقق داشته است.
وی با بابیان اینکه ۹۶ درصد مردم آذربایجان غربی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد هستند، اضافه کرد: با توجه به کاهش نرخ بیسوادی در استان هم اکنون برای شتاب بخشی به این مساله طرح خانه به خانه در زمینه شناسایی بیسوادان در دست اجراست که سعی می شود به این وسیله جذب بیشتری انجام گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی درخصوص طرح ابتکاری استان در زمینه شناسایی بی سوادان با اولویت روستاها با عنوان طرح «خانه به خانه» اظهار کرد: در قالب این طرح برای شناسایی افراد بیسواد گروه سنی هدف، آموزش دهندگان معین برای هر روستا تعیین شده که با همکاری شورای اسلامی، دهیار، مدیر مدرسه، مرکز بهداشت و سایر افراد دارای نفوذ برای شناسایی و جذب بی سوادان روستا اقدام خواهند کرد.
مطهری ادامه داد: راه اندازی باشگاه سوادیار و مجمع خیّران حامی بازماندگان و ترک تحصیل کرده ها برای اولین بار در استان از مهم ترین اقدامات حوزه سوادآموزی است.
وی توانمندسازی نیروی انسانی را یکی از اهداف مهم سازمان برای بهبود عملکرد نهادها دانست و گفت: در این راستا برای اولین بار برای تمامی همکاران ادارات سوادآموزی مناطق دوره سیاست گذاری در آموزش و پرورش برگزار شد.
به گفته وی حرکت فعالیت های سوادآموزی به‌سوی مردمی سازی از موضوعاتی است که در سال تحصیلی جاری پیگیری می‌شود.
بر اساس اعلام مسوولان سواد آموزی آذربایجان غربی، تعداد بی‌سوادان استان در گروه سنی تعریف شده ۱۰ تا ۴۹ سال کمتر از ۹۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود و ۹۵ درصد از این گروه سنی در استان باسواد هستند.
آذربایجان‌غربی با بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.
۹۲ درصد از سهمیه ابلاغی سوادآموزی در آذربایجان‌غربی محقق شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار