معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفتگو با «نصر» خبر داد؛

عملیات اجرایی «کریدور ارس» آغاز شد

1402/09/19 - 17:47 - کد خبر: 104491 نسخه چاپی

نصر: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از آغاز عملیات اجرایی «کریدور ارس» با همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری در گفتگوی اختصاصی با نصر با اشاره به توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای احداث «کریدور ارس» برای اتصال زمینی جمهوری نخجوان با سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان از خاک ایران و کرانه جنوبی ارس، افزود: استفاده از سرزمین جمهوری اسلامی ایران برای اتصال کریدور شرق به غرب و اتصال سرزمینی جمهوری آذربایجان به توافق سران دو کشور رسیده است و با توجه به بحث های سیاسی جدی در سطح روسای جمهور پنج کشور منطقه برای اجرای این کریدور، نهایتاً در جمع بندی مذاکرات سران کشورهای منطقه این نتیجه حاصل شد که اجرای کریدور ارس از خاک جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی ادامه داد: در فاز اول اجرای این پروژه طرف جمهوری آذربایجان با حضور وزرای راه دو کشور کلنگ احداث پل ارتباطی بین دو کشور در روی رودخانه ارس به زمین زده شد و ایران هم همزمان با عملیات اجرایی این پروژه بزرگ، مطالعات طرح را آغاز کرده است. ما در یک ماه گذشته به کرات از محل اجرای پروژه بازدیدهای میدانی متعدد داشتیم و توصیه هایی هم جهت تدقیق پروژه انجام شده تا مسیر کریدور با کمی فاصله گرفتن از رودخانه ارس راحت تر و با هزینه کمتری اجرا شود، چرا که محل اجرای این پروژه با دو مشکل مواجه است که یکی کوهستانی بودن منطقه و عوارض بزرگ طبیعی و دومی تحت حفاظت بودن بخشی از محل اجرای پروژه توسط سازمان حفاظت محیط زیست است. این پروژه بخشی از پارک ملی کمتال را شامل می شود که نیازمند همکاری شورای عالی حفاظت محیط زیست است. ما از طریق وزارت راه تقاضای خود را به شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور ارائه کرده ایم و امیدواریم مجوزهای لازم اخذ شود.
ذاکری اظهار کرد: طرح کریدور ارس شامل آزادراه چهار خطه و راه آهن از منطقه آغبند جمهوری آذربایجان آغاز شده و در جلفا پایان می یابد. جاده فعلی دسترسی در منطقه کرانه ارس یک جاده مرزی محلی است و به همین خاطر معتقدیم کریدور ارس به دلیل شیب و قوس های تند این جاده باید با فاصله اجرا شود تا با عوارض زمینی مناسب تری شاهد اجرای این پروژه راهبردی باشیم. در این صورت هم سرعت و هزینه اجرای پروژه کاهش خواهد یافت و هم سرعت سیر خودروها در این آزادراه بیشتر خواهد شد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: معتقدیم جاده دسترسی فعلی کرانه ارس باید دست نخورده بماند تا دسترسی های محلی و گردشگری حفظ شوند.
ذاکری افزود: این پروژه جزو پروژه های راهبردی بین المللی است و با اجرایی شدن این طرح شاهد رونق اقتصادی کشور و توسعه صنعت ترانزیت منطقه خواهیم بود.
انتهای پیام/
عملیات اجرایی «کریدور ارس» آغاز شد محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار