خبر/

آستان قدس رضوی شیوه های جدیدی را برای گسترش وقف تدوین کرده است

1402/09/19 - 14:34 - کد خبر: 104473 نسخه چاپی

نصر: مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با اشاره به مدل های مختلف وقف در جامعه، اعلام کرد: آستان قدس رضوی با خروج از شیوه های سنتی وقف، شیوه های جدیدی را برای گسترش قلمروهای وقف در جامعه تدوین کرده است.

به گزارش نصر، «حجت الاسلام عبدالرضا علی اصغری» روز یکشنبه در آیین تجلیل و تکریم از واقفان استان های شمالغرب کشور در تالار فرهنگیان تبریز، وقف وکالتی و مشارکتی را از شیوه های جدید وقف اعلام کرد و یادآور شد: وقف وکالتی به طور عمده در حوزه بین المللی و برای افراد علاقه مند به وقف در خارج از کشور تعریف شده است و هدف از وقف مشارکتی جلب مشارکت تمام جامعه برای مشارکت در خدمات رضوی است.
مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه حداقل میزان مشارکت در وقف مشارکتی ۱۰ میلیون ریال است، گفت: ۹۹ درصد از وقف مشارکتی در زمینه اجرای رواق زیرسطحی آستان قدس رضوی است.
حجت الاسلام علی اصغری، ادامه داد: واقفان می توانند به شکل فیزیکی و مجازی در امر خیر وقف شرکت کنند و در این راستا سامانه پذیرش برخط وقف در آستان قدس رضوی راه اندازی شده و علاقه مندان در هر ساعت از شبانه روز می توانند با مراجعه به این سایت در این کار خیر مشارکت کنند.
وی با بیان اینکه واقفان با وقف اموال خود به نام امام رضا (ع) موجب ارایه خدمات به مردم و رفع نیازهای جامعه می شوند، اظهار کرد: وقف نهادی است که از سوی خداوند برای انسان هایی که دنبال ماندگاری و جاودانگی هستند، بنا نهاده شده است.
مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه واقفان ولی نعمتان ما هستند و بارگاه امام رضا(ع) به برکت اخلاص و عشق آنان و وقف همه یا بخشی از اموال خود به این بارگاه، شکوه و جلال یافته است، گفت: وقف بارزترین باقیات صالحات محسوب می شود و بهترین وسیله برای برآورده شدن آرزوی انسان ها برای ماندگاری است.
حجت الاسلام علی اصغری، با تاکید بر اینکه انجام وقف مبارزه با بخل و حرص انسان است، ادامه داد: واقف با ایثار همه یا بخشی از اموال خود، استفاده انحصاری از این اموال را سلب می کند و آن را در اختیار جامعه اسلامی قرار می دهد تا در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، عمران حرم، خدمات حرم و علم و فناوری مورد استفاده قرار گیرد.
وی یادآور شد: برای اینکه آستان قدس رضوی در آینده بتوانند نیات واقفان را به نحو احسن عمل و نیازهای جامعه را رفع کنند، از عناوین کلی مانند وقف بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی، خدمات حرم و علم و فناوری برای وقف انتخاب می کنند تا همه امور و هر انچه نیازهای جامعه است را شامل شود.
مدیر توسعه وقف و مشارکت های اجتماعی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه وقف چشمه ای همیشه زلال و جاری است، گفت: نیت های خاص نیز مورد قبول بوده و به این نیت ها عمل می شود.
حجت الاسلام علی اصغری، با بیان اینکه وقف فرصتی برای ماندگار شدن است، گفت: احیای موقوفه ها موجب اعتمادسازی، توسعه وقف و تحقق نهضت وقف رضوی می‌شود.
وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی موظف به حفاظت از اموال واقفان و عمل به نیات آن هاست، اظهار کرد: وقف به شکل های مختلف مانند وقف دارایی، پول و سهام یا حقوق معنوی مانند نشان تجاری و حق تالیف و وقف خدمت انجام می شود.

۲۲ هزار هکتار اراضی موقوفه در شمالغرب کشور وجود دارد
مدیر املاک و اراضی غرب کشور نیز در این آیین با بیان اینکه این مدیریت در ۱۳ استان کشور فعالیت می کند، گفت: هم اکنون بیش از ۲۲ هزار هکتار اراضی موقوفه در شمالغرب کشور وجود دارد که از این میزان چهار هزار و ۵۰۰ هکتار در پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، اردبیل و کردستان است.
«حسن براتی محمودی»، افزود: در ۱۳ استان تحت پوشش این مدیریت، ۵۰ رقبه وجود دارد که ۲۲ رقبه مربوط به پنج استان مذکور بوده و این میزان بیش از ۲۰ درصد موقوفات تحت پوشش این مدیریت را شامل می شود.
وی اظهار کرد: تا قبل از سال ۹۵ و تشکیل دفتر املاک و اراضی غرب کشور، مجموع درآمد حوزه غرب کشور به ۲ میلیارد ریال نیز نمی رسید ولی در سه ، چهار سال اخیر درآمدهای این منطقه به بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
مدیر املاک و اراضی غرب کشور با اشاره به اقدامات این مدیریت در سال های اخیر، گفت: تعیین تکلیف عرصه دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بعد از ۱۰ سال و عایدی یک هزار و ۴۳۰ میلیارد ریالی از این محل برای آستان قدس رضوی، پیگیری و اخذ معوقات موقوفات سد تالوار استان کردستان و نقشه برداری برای اخذ سند تک برگی رقبه قره ضیاءالدین در آذربایجان غربی به مساحت بیش از یک هزار و ۹۵ هکتار از جمله اقدامات این مدیریت است.
براتی محمودی، ادامه داد: در آذربایجان شرقی نیز درآمدهای موقوفات قائم مقام فراهانی از سال ۱۳۹۱ بلاتکلیف مانده بود که در سال جاری وصول شد.

نیمی از سرزمین ایران موقوفه است
مدیر کانون های خدمت رضوی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه جریان وقف قلمرو وسیع و تاریخی کهن دارد، گفت: تاریخ وقف به قبل از اسلام و تمدن های گذشته بر می گردد.
«محمد یوسف شاکری»، با اشاره به اینکه بر اساس آمار ارایه شده، در ایران حدود یک سوم یا به عبارتی نصف این سرزمین موقوفه است، افزود: جریان وقف، واقف و متولی یک زنجیره بوده و اگر این جریان در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، خیلی از مشکلات جامعه رفع می شود.
وی اظهار کرد: در سال های گذشته موضوع موقوفه خواری به یکی از چالش های کشور تبدیل شده بود ولی در سال های اخیر جلوی آن گرفته شده و از موقوفات محافظت می شود.
مدیر کانون های خدمت رضوی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه از منابع عظیم درآمدی جامعه وقف موقوفات است، گفت: در زمان کنونی نقش وقف در تحولات ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه بی نظیر بوده و باید جایگاه آن در نظام جامع و تحول اقتصادی و فرهنگی دیده شود.
شاکری، اصلاح قوانین مزاحم و مانع توسعه در حوزه وقف و موقوفه در مجلس شورای اسلامی، بسترسازی برای تبلیغ عملی و میدانی و ایجاد هم افزایی بین نهادهای متولی در این زمینه را از نیازهای گسترش وقف در جامعه اعلام کرد.
در این آیین از تعدادی از واقفان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و اردبیل تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام/
آستان قدس رضوی شیوه های جدیدی را برای گسترش وقف تدوین کرده است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار