رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی؛

برف و باران در راه آذربایجان شرقی است

1402/09/19 - 13:20 - کد خبر: 104459 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی از آغاز فعالیت سامانه بارشی از روز سه شنبه در استان خبر داد و گفت: با فعالیت این سامانه، بارش برف و باران انتظار می رود.

به گزارش نصر، «محمد امید فر» روز یکشنبه به ایرنا گفت: فعالیت این سامانه بارشی تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و شدت فعالیت سامانه در روز چهارشنبه خواهد بود .
وی با اشاره به اینکه سامانه بارشی بیشترین تاثیر را در نیمه جنوبی استان خواهد داشت، گفت: علاوه بر بارش برف و باران، وزش باد گاهی نسبتا شدید و کاهش محسوس دما از پنج تا ۱۰ درجه سانتی گراد انتظار می رود.
امید فر با اعلام اینکه تا پایان روز دوشنبه در صورت پایداری هوا، احتمال افزایش آلاینده ها و کاهش کیفی هوا در شهرهای صنعتی استان وجود دارد، گفت: در زمان حاضر دمای هوای تبریز ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر است که نسبت به مدت مشابه روز گذشته چهار درجه افزایش یافته است.
وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته کمینه دمای هوای استان از ورزقان با یک درجه زیر صفر و بیشینه دما از بناب با ۱۵ درجه سانتی گراد بالای صفر گزارش شده است.
مدیریت بحران آذربایجان شرقی هم با توجه به ورود سامانه بارشی با صدور اطلاعیه ای نسبت به احتمال لغزندگی جاده ها ، ابگرفتگی معابر شهری، وقوع تندباد و خسارت به سازه های سبک و تاسیسات کشاورزی حساس به دما هشدار داد .
در این اطلاعیه بر ضرورت احتیاط در سفرهای برون شهری، لغو فعالیت های کوهنوردی، عدم اتراق در حریم رودخانه ها، آمادگی دستگاه های خدمت رسان و امدادی از جمله شهرداری ها ، هلال احمر و پلیس راه تاکید شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/ 
برف و باران در راه آذربایجان شرقی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار