در نشست خبری کنسرت موسیقی پاپ آذربایجانی مطرح شد؛

صدا و سیما آن طور که باید از موسیقی فولکلور آذربایجانی حمایت نمی‌کند

1402/09/20 - 15:56 - کد خبر: 104408 نسخه چاپی

نصر: کنسرت موسیقی پاپ آذربایجانی به سرپرستی امیر شیخی و خوانندگی صمد ایرانی 29 آذر ماه در تبریز روی صحنه می رود.

به گزارش نصر، «صمد ایرانی» خواننده موسیقی آذربایجانی، متولد ۱۳۵۵ است و سابقه ای ۳۰ ساله در موسیقی دارد و از شاگردان استاد مظفر شفیعی است. وی در خصوص برگزاری کنسرت پاپ موسیقی آذربایجانی گفت: گروه موسیقی پاپ آذربایجان اجتماع ۱۱ نفر از نوازنده های شایسته شهرمان است و ما ۱۴ قطعه موسیقی آذربایجانی را به حالت زنده در این کنسرت برگزار خواهیم کرد. موسیقی ها جوان پسندانه و به سبک پاپ راک انتخاب شدند تا همه پسند و ناب باشند. این اجرا اولین اجرای آکوستیک در تبریز خواهد بود. از عصر روز دوشنبه فروش بلیط ها در سایت ebilit.com شروع خواهد شد و روز ۲۹ آذر ماه در سالن پتروشیمی طی دو سانس اجرا خواهیم داشت.
وی همچنین یادآور شد: در واقع در دهه ۸۰ شاهد اجراهای آکوستیک در تبریز بودیم، ولی امروزه بسیار رنگ باخته و ما می خواهیم این راه را دوباره ادامه دهیم. از قطعه های زیبای این اجرا می‌توان به «تبریز» و «آذربایجان» اشاره کرد که این هفته از آنها رونمایی خواهد شد و تلاش بر این بوده که کلیپ این اجراها هم به شکل خاصی ارائه شود. 
این خواننده با سابقه با اشاره به کیفیت کنسرت های امروزی افزود: کنسرت ها اکثراً با پلی بک ها و پروگرم ها، ‌ساز و ریتم و یا صدای خواننده را در کمترین حالت ریسکی به مخاطب عرضه می‌کنند! اجرای آکوستیک، در درجهٔ اول به‌جای استفاده از شیوه‌های الکترونیکی، بر استفاده از سازها و نواختن زنده آنها متمرکز است. برای اجرای این کنسرت ۶ ماه تمرین گروهی داشتیم تا اجرا به شکلی شایسته اتفاق بیفتد. هدف ما همزمان با حفظ موسیقی آذربایجانی، احترام و حفظ شعور مخاطب است.
«صمد ایرانی» درباره نمایشگاه عکس خود نیز که همزمان با این کنسرت برپا خواهد شد، گفت: ۳۰ قطعه عکس را که از حیاط وحش منطقه آذربایجان طی سه سال اخیر عکاسی کرده ام در ۳ روز متوالی ۲۸ ،۲۹ و ۳۰ آذرماه در محل هتل پتروشیمی تبریز به نمایش خواهیم گذاشت. این عکس ها شامل جمعی از پرندگان و حیوانات خاص منطقه اند.
وی در ادامه افزود: نگرانی از باب شکار حیوانات، گاهی مانع انتشار و نمایش عکس ها می‌شود. هدف ما نشان دادن زیبایی های حیوانات است، ولی متاسفانه این مسئله گاهی با ورود شکارچیان، برای حیوانات آن منطقه و طبیعت گران تمام می‌شود.
صمد ایرانی درباره کم کاری اهالی موسیقی آذربایجانی اظهار کرد: علت این که اهالی موسیقی و نوازنده های این حوزه در زمینه ماندگاری هرچه بیشتر موسیقی فولکور خود کم کارند، سه چیز می‌تواند باشد و مهم ترین آن ها، هزینه این چنین اجراها است. معمولا اسپانسرها هم بر گروه های شناخته شده سرمایه گذاری می‌کنند و گاهی هم اداره کل فرهنگ و ارشاد آن طور که باید حمایت نمی‌کند. همچنین ناگفته نماند که بحث شیوع کرونا در انگیزه هنرمندان بسیار تاثیر منفی داشت.
امیر شیخی، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی این گروه نیز در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل اینکه این موسیقی روند رو به رشد ندارد این است که صدا و سیما آن را پخش و حمایت نمی‌کند. شبکه استانی ما، خواننده ها و نوازندگانی را پخش می‌کند که از نظر موسیقیایی، در سطح موسیقی آذربایجانی اصولی نیستند. حال اینکه این شبکه تنها رسانه ماست و می‌تواند با پخش موسیقی های زنده در راغب کردن اسپانسرها برای حمایت از این نوع موسیقی و اجراها بسیار موثر واقع شود. ای کاش مسئولان این حوزه به گونه ای دیگر به موسیقی فولکلور نظر کنند و اهمیت بدهند. 
وی همچنین تربیت ریشه ای کودکان را برای ترغیب سلیقه جمعی به سوی این گونه موسیقی ها ضروری دانست و گفت: این یک بحث فرهنگی است و ریشه اش در خانواده و تربیت اولیه است. کودکی که نه در خانواده موسیقی را بشنود و نه در مدرسه با اصول یک موسیقی خوب آشنا شود، چطور می‌تواند به فرهنگ موسیقیایی بها دهد!؟ اگر در مدارس به مسئله موسیقی بپردازیم، خیلی موثر می‌تواند باشد.
وی در پایان از رونمایی آلبوم استاد صمد ایرانی خبر داد و گفت: بعد از عید این آلبوم منتشر خواهد شد و همچنین اجرای کنسرت، بعد از عید دوباره تمدید خواهد شد.
این گزارش حاکی است، فرهاد امیری و صابر بابایی نوازنده گیتار الکتریکی، سوان گاسپاریان نوازنده بیس، امیر شیخی نوازنده پیانو، مهرداد عابدین زاده، امیر صادق پور نوازنده پرکاشن، امیر گل شایان نوازنده کیبورد،یاشار پاسبان نوازنده ویولون،پیمان فری نوازنده فلوت و توحید نجفی گیتار آکوستیک، صمد ایرانی را در این گروه همراهی می‌کنند.
انتهای پیام/
صدا و سیما آن طور که باید از موسیقی فولکلور آذربایجانی حمایت نمی‌کند فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار