مدیرعامل انجمن اوتیسم:

سازمان‌های مرتبط با ایمنی باید آموزش‌های اوتیسم را فرا بگیرند

1402/09/18 - 10:31 - کد خبر: 104338 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: سازمان‌های مرتبط با ایمنی از جمله اورژانس، آتش نشانی، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، شهرداری و اورژانس اجتماعی ۱۲۳ باید آموزش‌های اوتیسم را فرابگیرند تا در مواقع بحرانی جان افراد دارای این بیماری را از خطر نجات دهند.

به گزارش نصر، سعیده صالح غفاری در گفت و گویی افزود: اوتیسم نوعی اختلال شناختی است و افراد دارای اوتیسم، درکی از مسائل ایمنی ندارند و با خطراتی مواجه هستند که حتی ممکن است جانشان به خطر بیفتد.
وی ادامه داد: افراد دارای اوتیسم به خاطر محدودیت های کلامی که دارند با چالش‌هایی در رابطه با ایمنی روبرو هستند و خطرات آتش سوزی، سقوط، شکستگی و گم شدن آنها را تهدید می‌کند به طورمثال اکنون کودک ۱۴ ساله ای یک ماه است که گم شده و نیروهای انتتظامی سه بار او را به جرم اعتیاد گرفته اند و دوباره او را رها کرده اند و اوتیسم او را تشخیص نداده اند. بنابراین پرسنل سازمان هایی مانند اورژانس اجتماعی ۱۲۳، ۱۳۷ شهرداری و نیروی انتظامی که در سطح شهر تردد دارند، باید آموزش های اوتیسم را فرا بگیرند.
مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: همچنین افراد دارای اوتیسم در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله نیاز به اقداماتی دارند بنابراین ارائه آموزش‌هایی به پرسنل جمعیت هلال احمر را آغاز کرده ایم تا بدانند اوتیسم چیست و علائم، درمان و توانبخشی آن را فرا بگیرند و از آن مهم تر یاد می‌گیرند در مواقع بروز بحران با یک فرد اوتیسم و خانواده او چگونه برخورد کنند.
غفاری افزود: به طورمثال پرسنل هلال احمر با شرایط اسکان موقت افراد دارای اوتیسم در مواقع سیل و زلزله آشنا می‌شوند که مثلا باید برای اسکان موقت آنها در چادر از رنگ های آرامبخش آبی و سبز برای چادر استفاده کنند.

آموزش‌های مربوط به اوتیسم برای بیش از ۱۲ هزار نفر از پرسنل اورژانس
مدیرعامل انجمن اوتیسم با بیان اینکه مذاکرات اولیه برای ارائه آموزش های مربوط به اوتیسم برای پرسنل آتش نشانی را آغاز کردیم، افزود: در سال های گذشته بیش از ۱۲ هزار نفر از پرسنل اورژانس این آموزش ها را فراگرفتند و این آموزش ها به عنوان قانون و دستورالعمل برای اورژانس مصوب شد که هر کس به جمع آنها اضافه می شود باید مسائل مربوط به اوتیسم را یاد بگیرد.
غفاری گفت: برای سازمان های دیگر مانند هلال احمر در بخش آموزش های عمومی محتواهای آموزشی و دوره ضبط شده فرستادیم که در سامانه آنها بارگذاری شود. هلال احمر تیم‌های موسوم به سحر دارد که در مناسبت هایی مانند نوروز به ارائه خدمت می‌پردازند و آموزش هایی در حوزه های مرتبط با ایمنی و روانشناختی اوتیسم را فراگرفتند.
وی اضافه کرد: این آموزش ها در مرحله بعد برای تمام پرسنل سازمان هلال احمر از جمله پرسنل سازمان امداد و نجات و جمعیت داوطلبین، بخش توانبخشی و پرسنل ساختمان صلح و تجهیزات پزشکی ارائه می‌شود.
اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است. اوتیسم شایع‌ترین اختلال رشدی و از اختلالات پرهزینه است.
به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند. در صورت شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان آنها به خدمات متعدد توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند تا حدممکن از یک زندگی معمولی در کنار سایر اقشار بهره مند شوند.
انتهای پیام/
سازمان‌های مرتبط با ایمنی باید آموزش‌های اوتیسم را فرا بگیرند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار