دبیر هیات نابینایان و کم بینایان آذربایجان شرقی مطرح کرد:

تکنولوژی جدید ابزاری برای بهبود زندگی معلولان 

1402/09/17 - 18:19 - کد خبر: 104304 نسخه چاپی

نصر: دبیر هیات نابینایان و کم بینایان آذربایجان شرقی گفت: هدف از برپایی غرفه تکنولوزی های مربوط به معلولان و نابینایان، دیده شدن این افراد و شنیده شدن درد ها و مشکلات آنها در جامعه است تا بتوان راهکاری برای حل مشکلات افراد نابینا و معلول مطرح کرد.

به گزارش نصر، یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در حالی برگزار شد که در این دوره از نمایشگاه افراد دغدغه مند در حوزه معلولین نیز حضور درخشانی داشته و طرح های خود را در این نمایشگاه معرفی کردند. در همین زمینه سلیمی نیا دبیر هیات نابینایان و کم بینایان استان در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره به تعداد نابینایان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: جامعه نابینایان استان حدود ۷۳۰۰ نفر است که از این تعداد حدود ۳ هزار نفر از آنها در تبریز زندگی می کنند. غرفه مربوط به افراد دارای مشکلات حسی و حرکتی برای نخستین بار امسال در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ توسط هیات ورزش نابینایان و کم بینایان استان برپا شد. 
وی در ادامه افزود: هدف از برپایی این غرفه دیده شدن این افراد و شنیده شدن درد ها و مشکلات آنها در جامعه است و پس از اطلاع از مشکلات آنها بتوان راهکاری برای حل مشکلات آنها پیدا کرد. در این دوره از نمایشگاه مدیریت نمایشگاه بین المللی تبریز از ما درخواست کردند تا این غرفه به یک مکان جامع تبدیل شود تا تمامی گروه های معلولین در آن حاضر شوند.
سلیمی نیا با بیان اینکه شورای معلولین استان نیز به همکاری در این غرفه پیوستند؛ تصریح کرد: برخی مجموعه های فعال در حوزه معلولین از جمله هیات جانبازان و معلولین و هیات بیماران خاص و پیوند اعضا نیز در این دوره حضور یافتند تا دستاورد های خود را در این دوره به نمایش بگذارند. 
دبیر هیات نابینایان و کم بینایان استان با اظهار امیدواری از برگزاری این نمایشگاه افزود: خوشبختانه بازخوردهای مثبتی از این نمایشگاه وجود داشت و پیشنهادات خوبی در حوزه معلولین دریافت کردیم. این پیشنهادات در موضوع حمایتی بوده و امیدواریم بیش از این بتوانیم خدمات و محصولات خود را نشان دهیم.
سلیمی نیا در خصوص محصولات مربوط به افراد نابینا گفت: هر ایده ای که بتواند موجب بهبود زندگی این افراد باشد قطعا از آن استقبال خواهیم کرد. در این دوره سه طرح ما به عنوان طرح برتر انتخاب شد که شامل عصای هوشمند، ولیچر هوشمند و تکنولوژی های مربوط به ژن درمانی بود. عصای نابینایان دارای محدودیت های زیادی است اما این عصا دارای سنسور هایی است که می تواند عمق و دوری چاله ها و موانع را نشان دهد. همچنین ولیچر هوشمند برای افرادی تعبیه شده است که با حرکت چشم می تواند قابل استفاده باشد.
در ادامه نیز مریم محمدی نایب رئیس هیات نابینایان و کم بینایان استان در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با نصر با اشاره به مشکلات نابینایان در جامعه گفت: نبود امکانات مناسب برای افراد نابینا و کم بینا باعث شده است تا نابینایان با مشکلات بزرگی مواجه شوند و تکنولوژی های جدید می تواند به کمک افراد نابینا بیاید. در همین زمینه برخی محصولاتی طراحی کردیم که هدف آن کمک به نابینایان برای بهبود وضعیت زندگی است که از جمله آن ها می توان به عصای هوشمند اشاره کرد که وظیفه آن راهنمایی هوشمند نابینایان در پیاده روی روزانه است. 
وی خاطرنشان کرد: تکنولوژی های جدید سبب شده است تا افراد معلول هم به کمک تجهیزات پیشرفته زندگی راحت تری داشته باشند و هدف ما نیز بهره مندی از تکنولوژی برای بهبود زندگی نابینایان است.


انتهای پیام/
تکنولوژی جدید ابزاری برای بهبود زندگی معلولان  حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار