استاندار آذربایجان‌ غربی؛

فصل رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از دی ماه آغاز می شود

1402/09/15 - 22:09 - کد خبر: 104224 نسخه چاپی

نصر: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: فصل رهاسازی آب از اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه آغاز می شود و تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد شد.

به گزارش نصر، محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در مراسم دانشجویان دانشگاه ارومیه به مناسبت روز دانشجو اشاره به دغدغه دانشجویان در خصوص دریاچه ارومیه افزود: گرم شدن زمین، کاهش ۶۰ درصدی بارش برف، شرایط اقلیمی و افزایش مداخلات انسانی از جمله دلایل کاهش آب دریاچه ارومیه است.
وی اضافه کرد: از طریق بارش برف ۱۳ مسیر شاخص مسیر آبریزی به دریاچه ارومیه بود که این مسیرها امروز خشک یا بسیار کم آب شده است و رشد حوزه کشاورزی نیز از جمله مباحث جدی در زمینه کاهش آب دریاچه ارومیه است.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای پروژه‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه ادامه داد: فصل رهاسازی آب از اواخر آذر ماه و اوایل دی ماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد شد و امسال نیز اینچنین خواهد بود.
معتمدیان اظهار کرد: ۱۴۰ هزار هکتار توسعه کشاورزی در استان طی سال‌های گذشته صورت گرفته و مصرف آب در این بخش به ویژه مصرف ۵۷ درصد آب صرفاً برای سه محصول کشاورزی از دلایل اصلی کاهش تراز دریاچه ارومیه است.

۲۵ درصد از پایانه‌ها در آذربایجان‌غربی است
وی گفت: ۳۷ درصد از آب کشاورزی استان صرف یونجه می‌شود و این امر از دلایل اصلی در این مسیر کم آبی دریاچه ارومیه است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اجرایی استان افزود: ۲۵ درصد از پایانه‌ها در آذربایجان‌غربی است و تنها مسیر ورود به اروپا از این استان است بنابراین توسعه بازارچه‌های مرزی در راستای توسعه اقتصاد بین‌المللی از سیاست‌های دولت سیزدهم برای آذربایجان‌غربی است.
استاندار آذربایجان‌غربی اضافه کرد: صرفاً یک میلیارد دلار سهم صادرات مرز تمرچین در سال گذشته بود که یک اتفاق بزرگی است.
وی با اشاره به تولیدات محصولات ارگانیک افزود: در تمامی تولیدات محصولات استراتژیک از جمله گندم، سیب و چغندر قند دارای رتبه هستیم اما نباید محصولات بومی خام فروشی شوند بلکه به سمت فرآوری آن پیش رویم،
استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۵۷ مجموعه فرآوری در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت تبدیل این استان به قطب فرآوری محصولات است و از این رو در حال ایجاد بزرگترین مجموعه فرآوری در آذربایجان‌غربی هستیم.

۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه معدن اورانیوم در آذربایجان‌غربی است
معتمدیان با تاکید بر اینکه ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه معدن اورانیوم در آذربایجان‌غربی است، افزود: از این‌رو حق اشتغال یک درصدی در استان باید بیشتر نیز بشود.
وی با اشاره به گلایه دانشجویان در خصوص فیش‌های نجومی در استان گفت: مبارزه با فساد بدون شعار یکی از الزامات قوه قضائیه و دولت است که با رعایت اخلاق برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به سیستم بازرسی استان گفت: یکی از وظایف قوه قضائیه، بازرسی، نیروی امنیتی و حراست در راستای تاکید دولت سیزدهم برخورد با چنین فسادها است.
معتمدیان با بیان اینکه نباید احساس نگرانی برای مردم و جامعه شکل بگیرد، افزود: نباید به راحتی به افراد اتهام بزنیم و علیه بهترین متخصصان استان اتهام زد و بدون مدرک و سند قانونی آبرویشان را ببریم و اجازه بدهیم سیستم نظارتی کار خود را انجام دهند نه اینکه با رسانه‌ای کردن موضوع، خود را نشان دهیم.

شهر ارومیه در مسیر کلانشهر شدن است
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به تداوم فعالیت در پرونده مدیران شهری در قوه قضائیه گفت: حاشیه‌های مختلفی در این خصوص شکل گرفت اما چون ملاک قانون است بنابراین نباید حاشیه سازی کرد و منتظر حکم دادگاه باشیم.
معتمدیان با تاکید بر اینکه شهر ارومیه در مسیر کلانشهر شدن است، افزود: توسعه این شهر در دستور کار دولت سیزدهم است و در همین راستا با عدالت محوری به دنبال توسعه نقطه در شهر و استان هستیم.
وی با اشاره به توسعه اینترنت پر سرعت در آذربایجان غربی افزود: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم توسعه ارتباط اینترنتی ۳g و ۴g درتمامی روستاها وجاده‌های استان است که درصدد رسیدن به این موضوع هستیم.
وی خطاب به دانشجویان با بیان اینکه آینده کشور در اختیار دانشجویان است، افزود: با وجود اینکه بودجه ملی برای دانشگاه‌ها تخصیص می‌یابد اما با توجه به خواسته دانشجویان کمک دیگری نیز در راستای رفع مشکلات خواهیم داشت.
دانشجویان دانشگاه ارومیه در این مراسم روز دانشجو پرسش‌ها و دغدغه‌های خود را در موضوعات مختلف مطرح کردند که استاندار آذربایجان‌غربی نیز به همه سوالات پاسخ داد.
انتهای پیام/
فصل رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از دی ماه آغاز می شود خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   آلتای   5 ماه پیش  

چقدر این آدم تاکید داره که ماست سیاهه
پژوهشیار