مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان؛

حرکت راه آهن منطقه آذربایجان‌ در حوزه صادرات کالا شتاب گرفت

1402/09/15 - 19:05 - کد خبر: 104195 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان با اشاره به اهمیت حمل و نقل ریلی در صادرات و جابجایی کالا، گفت: بر این اساس راه آهن این منطقه در این مسیر حرکت می کند و برای تسهیل این روند با راه آهن منطقه مالاتیای ترکیه تفاهم نامه همکاری امضا شده است.

به گزارش نصر، «محمدرضا قربانی»، روز چهارشنبه در گفت و گویی با اشاره به موقعیت راهبردی راه آهن این منطقه در همجواری با ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان برای صادرات کالا، افزود: کالاهای صادراتی کشور از طریق مسیر ریلی این منطقه و از طریق ترکیه و جمهوری نخجوان می تواند به کشورهای اوراسیا و اروپا راه پیدا کند.
وی با بیان اینکه راه آهن از زیرساخت های مهم و ایمن حمل و نقل کشور و منطقه برای جابجایی کالا محسوب می شود، اظهار کرد: حمل و نقل ریلی به دلیل هزینه کمتر نسبت به حمل و نقل جاده ای، ایمنی سفر و کاهش مصرف انرژی همواره مورد توجه بوده و دولت سیزدهم نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید ویژه ای دارد.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: در این راستا و در چهل و چهارمین نشست مشترک مرزی راه‌آهن‌های منطقه آذربایجان و مالاتیای ترکیه، توسعه حمل و نقل ریلی و صادرات کالا از مهمترین محورهای گفت و گو با طرف ترکیه ای بود و در این خصوص نیز تفاهم نامه همکاری به امضار رسید.
قربانی، با بیان اینکه در این تفاهم نامه همکاری برای افزایش حجم مبادلات ریلی کالا تا سقف یک میلیون تن بین راه آهن منطقه آذربایجان و راه آهن مالاتیا ترکیه به امضا رسید، ادامه داد: در زمان کنونی سالانه ۷۵۰ هزار تن کالا در مسیر ریلی راه آهن منطقه آذربایجان و راه آهن مالاتیای ترکیه جابجا می شود.
وی یادآور شد: زلزله سال ۱۴۰۱ در ترکیه مسیر ریلی «مالاتیا» به «نارلی» را از بین برده بود و واگن های باری ایران قادر نبودند در این مسیر تردد کنند و مجبور بودند برای جابجایی کالا بیش از ۴۰۰ کیلومتر اضافه مسیر را تا بندر «مرسین» و «اسکندرون» طی کنند که این موضوع به علت تحمیل هزینه اضافی به حمل و نقل ریلی کشور در این تفاهم نامه مطرح و مقرر شد تا مسیر آسیب دیده تا هشت ماه آینده بازسازی شود تا دوباره واگن های ایرانی بتوانند مسیر ریلی ایستگاه رازی تا ایستگاه «کاپی کوی» را تردد کنند.
قربانی، افزود: قبل از بروز زلزله ۸۵۰ دستگاه واگن ایرانی و ۹۰۰ واگن ترکیه ای در این مسیر تردد می کردند که پایین آمدن آب دریاچه وان نیز مانع از تردد واگن های ایرانی در این مسیر شده بود که طرف ترکیه ای متعهد شد تا ۲ ماه آینده با انجام اقدامات لازم، زمینه تردد دوباره واگن های ایرانی در این مسیر را فراهم کند.
صادرات ۲۷۵ هزار و ۲۱۱ تن بار در سال گذشته از طریق حمل و نقل ریلی به ترکیه
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان، گفت: در ۹ ماه سال گذشته ۲۷۵ هزار و ۲۱۱ تن بار از طریق حمل و نقل ریلی این منطقه به ترکیه صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ درصد افزایش یافته بود.
قربانی، ادامه داد: عمده اقلام صادراتی حمل شده در این منطقه شامل شیشه فرآوری شده، محصولات نهایی حوزه آهن آلات، مواد پتروشیمی، صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات بود.
وی اظهار کرد: در این بازه زمانی ٥۸۸ هزار و ٥۷۲ تن حمل و نقل بین المللی در راه آهن منطقه آذربایجان انجام شده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱٥ درصد افزایش نشان می داد.
قربانی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پل مشترک مرزی بین ایران و جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه ارس ، گفت: ایجاد این پل موجب افزایش تبادل کالا و همکاری های اقتصادی می شود.
صادرات ریلی محصولات تولیدی مجتمع فولاد صنعت بناب به ترکیه برای اولین بار
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان همچنین گفت: در چارچوب اجرای شعار سال ۱۴۰۲ یعنی مهار تورم و رشد تولید، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های جاده ای، برای نخستین بار ۴۱۰ تن میلگرد تولیدی مجتمع فولاد صنعت بناب با استفاده از ۱۰ واگن از ایستگاه راه آهن گسترش فولاد شهریار برای صادرات به ترکیه بارگیری شد.
قربانی، افزود: از طریق خط فرعی که ایستگاه راه آهن «دیزه رود» را به ایستگاه گسترش فولاد شهریار وصل می کند، ناوگان ریلی توانایی حمل تولیدات این مجتمع را دارد.
وی یادآور شد: میزان حمل فولاد با ۱۰ واگن از طریق خطوط ریلی، برابر حمل بار با استفاده از ۲۰ دستگاه کامیون است که این مهم کمک قابل توجهی به کاهش ترافیک، سوانح جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت در کشور می کند.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان گفت: با هماهنگی هایی که با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد تلاش می شود صادرات محصولات بیشتری از این مجتمع به طور مستمر از ایستگاه گسترش فولاد شهریار به ترکیه انجام شود.
قربانی، اظهار امیدواری کرد: با ارتباط و تعامل مستمر بین اداره کل راه آهن منطقه آذربایجان و مجتمع فولاد صنعت بناب، تحولات نوینی در توسعه صادرات غیرنفتی از طریق حمل و نقل ریلی روی می دهد.
بنا به این گزارش، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد و هم اکنون با توسعه مسیر ریلی تا جمهوری نخجوان و ترکیه، جمهوری اسلامی ایران از طریق مسیر ریلی به کشورهای منطقه اوراسیا و اروپا وصل شده است.
راه‌آهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزده‌گانه راه‌آهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
انتهای پیام/
حرکت راه آهن منطقه آذربایجان‌ در حوزه صادرات کالا شتاب گرفت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار