معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم بهبود حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی/ افزایش ۶۰ درصدی نیاز به غذا تا سال ۲۰۵۰

1402/09/14 - 12:27 - کد خبر: 104139 نسخه چاپی

نصر: معاون امور آب و خاک وزارت  جهاد کشاورزی ‌گفت: براساس پیش بینی های مجامع بین المللی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹.۷ میلیارد نفر خواهد رسید و نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد غذای بیشتر  نیاز خواهد بود.

به گزارش نصر، «صفدر نیازی شهرکی» امروز (سه شنبه) در همایش روز جهانی خاک افزود: روز جهانی خاک یکی از مهمترین رویدادها بین المللی در سطح دنیاست که در سال ۲۰۱۳ به ابتکار سازمان ملل متحد و سازمان فائو بنیان نهاده شد و امسال نیز دهمین سال این پویش علمی و ترویجی است.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران از سال ۱۳۹۶ به طور رسمی به عضویت برنامه مشارکت جهانی خاک (Gsp) در آمد، اظهار داشت: توجه به مساله خاک در کشور ما همانند کشورهای دیگر مورد بی مهری قرار گرفته است و از رو، یکی از اهداف این مراسم علاوه بر جنبه های علمی و فرهنگی، ایجاد بستری است که بتوانیم هم راستا با برنامه های بین المللی با استفاده از ظرفیت ها به یک نقشه راه منسجم با رویکرد مشارکتی در مسیر اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی گام برداریم.
نیازی‌شهرکی تصریح کرد: براساس پیش بینی های رسمی مجامع بین المللی، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به ۹.۷ میلیارد نفر خواهد رسید و نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۰ درصد غذای بیشتر نیاز دارد.
وی اضافه‌کرد: بر همین اساس، برای دسترسی به این افزایش تولید سهم اراضی جدید ۱۵درصد بوده و بیش از ۸۵ درصد مازاد غذا باید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح و به‌طور عمده با رویکرد مدیریت پایدار خاک محقق شود.
به گفته وی، ۸۰ درصد اراضی کشاورزی در دنیا به صورت دیم است که ۶۰ درصد غذای مورد نیاز جهان را تامین می کند. این در حالی است که در کشور ما ۶۰درصد اراضی دیم بوده و فقط ۲۰درصد غذای ما را تامین می کند.
وی افزود: این نشانگر ضرورت توجه بیشتر به مقوله ارتقای بهره وری به‌ویژه با تاکید بر مدیریت آب سبز و بهبودی حاصلخیزی خاک است.
نیازی شهرکی گفت: از همه مسولان و مدیران ارشد تقاضا داریم با حمایت کامل و دستور تامین الزامات مورد نیاز، موجبات تداوم حرکت نوپای مدیریت خاک و عمل به تعهدات در اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه هفتم و قانون حفاظت خاک را فراهم کنند.
وی تصویب آیین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک، آغاز توسعه نظام نسخه نویسی مبنی بر توصیه های کودی، تهیه و ابلاغ شرح خدمات، اخذ ردیف ملی اعتبارات، پیگیری اعتبارات مربوط به خاک، مطالعه ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی در پروژه آبخیزداری و تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حفظ خاک کشاورزی دانست.
این مقام مسوول تصریح کرد: اکنون تهیه نقشه های حاصلخیزی خاک های کشور با همکاری فائو و موسسه تحقیقات ‌خاک و آب، تقویت همکاری با معاونت زراعت در اجرای طرح جهش تولید، تقویت همکاری های تخصصی بین المللی ایران با فائو و تهیه شناسنامه حاصلخیزی اراضی کشاورزی در اولویت برنامه ها قرار دارد.
انتهای پیام/
 لزوم بهبود حاصلخیزی خاک‌های کشاورزی/ افزایش ۶۰ درصدی نیاز به غذا تا سال ۲۰۵۰ خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار