رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش:

آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان تدوین شد/ ارزیابی عملکرد معلم در طول سال تحصیلی

1402/09/14 - 12:13 - کد خبر: 104138 نسخه چاپی

نصر: رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان برای مرحله ارتقا تدوین شد که مسئولیت این کار را پژوهشگاه بر عهده گرفته است.

به گزارش نصر، علی محبی درباره جزئیات آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان اظهارکرد: شاید اکنون صلاح نباشد، جزئیات آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان را تشریح کنم چراکه آیین‌نامه جدید باید فرایند تصویب را طی کند اما به صورت کلی رویکرد کلی آیین‌نامه جدید در مقایسه با گذشته، ارتقای کیفیت صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان است.
وی افزود: رتبه‌بندی معلمان پس از وقفه ۱۰ ساله در دولت سیزدهم اجرا شد و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص یافت، رتبه بندی باید منجر به بهبود وضعیت معیشت و رضایت معلمان شود و همچنین کیفیت نظام تعلیم و تربیت را از طریق ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان، بهبود بخشد.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: به دلیل برخی محدودیت‌های قانون رتبه بندی که تأکید داشت باید ظرف مدت سه ماه عملیاتی شود در اجرا با مشکلاتی مواجه شدیم.
محبی یادآور شد: برای تدوین این آیین‌نامه، سه گروه پژوهشی برای این کار تشکیل شدند که با معلمان، مسئولان و نمایندگان مجلس گفت‌و گو کردند و مشکلات احصا شد، در نهایت براساس نتایج به دست آمده، آیین نامه جدید رتبه‌بندی معلمان تدوین شد و اکنون در مسیر بررسی و تصویب قرار گرفته است.
به گفته وی، در رویکرد جدید، مراجع ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان متنوع‌تر شده است یعنی علاوه بر مدیر مدرسه و ارزیابان، مراجع جدید در این خصوص نظر می‌دهند تا بتوانیم به معنای واقعی کیفیت تدریس معلمان در کلاس درس را بسنجیم و رتبه‌بندی در مسیر رشد معلمان قرار گیرد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا مراجع جدید شامل ذینفعان آموزش و پرورش یعنی دانش‌آموزان هم می‌شود؟ توضیح داد: جامعه ذینفعان یعنی دانش‌آموزان، والدین، مدیر مدرسه و همکاران هم لحاظ شده‌اند، همچنین براساس تجارب جهانی کشورهایی که در این زمینه کار کرده‌اند، تغییرات خوبی در آیین‌نامه لحاظ شده است.
محبی در پاسخ به این پرسش که معلمان در فاز نخست رتبه‌بندی، معترض بودند که بیش از حد درگیر مقاله و پژوهش شدند و معیارهای مرتبط با شغل معلمی کمتر مدنظر بود، اظهار کرد: یکی از تغییرات در آیین‌نامه جدید همین موضوع است، در فاز نخست ملاک و معیار رتبه‌بندی عمدتاً مربوط به مستندات بود اما در آیین‌نامه جدید تنوع ایجاد کردیم به گونه‌ای که عملکرد معلم در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: آزمون‌هایی برای ارزیابی عملکرد معلمان در طول سال تحصیلی، طراحی شده است همچنین مشاهده یکی از ابزارهاست به دلیل آنکه محدودیت زمانی گذشته را نداریم می‌توان مسیر ارزیابی را علمی و دقیق اجرا کرد.
به گزارش ایرنا، بررسی، اجرا و تدوین آیین نامه رتبه‌بندی معلمان اقدام دیگری بود که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود مورد توجه قرار داده بود؛ در واقع زمزمه اجرای رتبه بندی معلمان از سال ۹۷ به گوش می‌رسید اما وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادهای لوایح این طرح را در چند ماه ابتدایی آغاز دولت برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.
این طرح پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان رسید که در آنجا به برخی از لوایح ایراداتی وارد شد؛ اول اسفند ۱۴۰۰ اعلام شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادهای شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را رفع کردند و در نهایت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان با لایحه رتبه‌بندی معلمان را برطرف و ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ تعیین کرد.
همچنین در این خصوص برخی از لوایح این آیین‌نامه مورد انتقاد معلمان قرار گرفت که نیاز به بازنگری در آن وجود داشت.
انتهای پیام/
آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان تدوین شد/ ارزیابی عملکرد معلم در طول سال تحصیلی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار