به بهانه برگزاری نمایشگاه عکاسی در هتل لاله پارک تبریز

پروژه داروَگ یک روند ادامه دار است 

1402/09/15 - 10:00 - کد خبر: 104130 نسخه چاپی

نصر: نمایشگاه‌گردان پروژه داروَگ می‌گوید: باید متولیان جریان دریاچه و تشکیلاتی که مستقیم و غیر مسقیم درگیر این قضیه هستند، امروز به دنبال این چنین نمایشگاه ها باشند.

به گزارش نصر، محمدعلی مناجاتی در خصوص معرفی عکاسان این پروژه گفت: استاد کریم متقی با سابقه سی ساله عکاسی، بحران دریاچه ارومیه و بحران کرونا را به صورت جدی عکاسی‌کرده و حتی نشان شجاعت ورشو را هم کسب کرده است.
پروژه دریاچه ارومیه ایشان به شکل کتاب چاپ شده و سه سال پیش در نمایشگاه «بیابان» به نمایش گذاشته شد. در این مجموعه، سی سال عکاسی دریاچه اتفاق افتاده بود که امروز فقط بخشی از این عکس ها در پروژه داروگ شرکت داده شده است.
سایر هنرمندان هم در حوزه های مختلف معماری و طبیعت عکاسی کرده اند و به کار عکاسی و تدریس در دانشگاه مشغول اند. 
وی در ادامه افزود: خشک شدن تاسف برانگیز دریاچه ارومیه دغدغه مشترک آنها شده بود و خود در این زمینه عکاسی میکردند. ما جمع شدیم و عکس ها را به صورت مجموعه گردآوری کردیم و این پروژه شکل گرفت.
استیتمنت هایی که به صورت مجزا برای مجموعه عکس هر یک از عکاسان اختصاص یافته، دغدغه ها و نگاه آنها به موضوع است.
  وی در خصوص لوکیشن عکس ها اذعان داشت: در این عکس ها، چیدمان برخی لوکیشن ها از قبل بوده اند و عکاس ها در آنها دست نبرده اند. توجه کردن به سازه ها و اتمسفر اطراف هنر است و هنرمند به واسطه همین توجهش شناخته می‌شود. این دوستان هم از دریچه دوربین چنین توجهی را نثار طبیعت کرده اند. 
نمایشگاه‌گردان «پروژه داروگ» همچنین افزود: باید متولیان جریان دریاچه و تشکیلاتی که مستقیم و غیر مسقیم درگیر این قضیه هستند، امروز به دنبال جریان این چنین نمایشگاه ها باشند تا شاید به این واسطه اتفاقی امیدوار کننده بیفتد.
هنرمندان این مجموعه فقط برای انجام وظیفه اجتماعی خود به این دغدغه پرداختند. معتقدم ما نتوانستیم چنان که باید در جهت مشکل خشک شدن دریاچه توجه جلب کنیم. شاید این نمایشگاه بتواند قسمت کوچکی از نگاه ها را به این بحران برگرداند.
وی در خصوص برنامه های آتی داروگ گفت: موضوع مطالعه موردی روند خشک شدن دریاچه ارومیه از دیدگاه عکاسانه یک روند ادامه دار بوده و امروز به پروژه داروگ تبدیل شده است. ما این مطالعه تصویری را ادامه داده و مطالعه مکتوب و علمی هم خواهیم داشت.
این گزارش حاکی است، پروژه داروَگ نامش را از قورباغه ای درختی گرفته که در هنگام باران آواز سر می‌دهد. مهرداد واحد با مجموعه عکس«به امید باران»، فرشید احمدپور با مجموعه «زخم نمک»، کریم متقی با مجموعه«گؤلومی یئل آپاردی، گؤزؤمی دوز»، مسعود طالبی با مجموعه «دریا و این مردمان عاشق»و وحید دل سعید، عکاسان شرکت کننده در پروژه داروگ هستند. 
انتهای پیام/
پروژه داروَگ یک روند ادامه دار است  فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار