معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

مهمترین مشکلاتِ خشکسالی و کاهش بارندگی‌، فرونشست زمین است

1402/09/13 - 20:16 - کد خبر: 104098 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر جهاد کشاورزی مهم‌ترین مشکلات خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها را فرونشست زمین عنوان کرد.

به گزارش نصر، سید مجتبی خیام نکویی عصر روز دوشنبه در نشست با رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه و تولید نهال و بذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب اولویت اصلی کشور را امنیت غدایی برشمرده و از مسؤولان خواسته‌اند در این زمینه غفلت نکنند.
وی به مشکلات اقلیمی کشور در دهه‌های اخیر به خصوص کاهش بارش، خشکسالی و گرم شدن کره زمین اشاره کرد و گفت: دمای هوا در ۴۴ سال گذشته در کشورمان ۲ درجه گرم‌تر شده است و ۳۰ میلی متر بارندگی کشور کاهش پیدا کرده است که منجر به شدت مشکلات خشکسالی شده است.
خیام نکویی از مهمترین مشکلات خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها را فرونشست زمین دانست و افزود: برای رفع این مشکلات اقدام به موقع انجام نشده و تصمیمات امروز ما نقش مؤثری برای آینده کشور دارد و هیچ مجموعه‌ای در کشور نمی‌تواند در حوزه امنیت غذایی همچون سازمان تات عمل کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود ۵۶ مؤسسه، مرکز و پژوهشگاه تحقیقاتی زیر مجموعه سازمان تات در سراسر کشور، اظهار کرد: ظرفیت تات در امنیت غذایی کشور مورد غفلت قرار گرفته است در حالی که فعالیت‌های این مجموعه در سفره مردم تأثیر مستقیم و ۱۰۰ درصدی دارد.
خیام نکویی به سفر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به البرز و بازدید از ظرفیت‌های تحقیقاتی تات، گفت: آثار تصمیمات کمسیون‌های مجلس شورای اسلامی به خوبی در گشایش امور کشور قابل مشاهده است و تصمیمات امروز ما برای نسل آینده تأثیرگذار است.
وی تصریح کرد: کشاورزی دانش بنیان و بهره ور که مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است نیازمند توجه ویژه نمایندگان مجلس و دولتمردان است.
رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیز در این نشست با اشاره به فرارسیدن روز جهانی خاک گفت: اکنون سالانه در سطح ۱۸.۵ میلیون هکتار عرصه‌های کشاورزی کشور ۱۲۵ میلیون تن غذا به ارزش ۷۰ میلیون دلار تولید می‌شود.
«هادی اسدی رحمانی» با بیان اینکه تنها ۲۷ درصد اراضی کشاورزی کشور درجه یک و ۲ بوده و مابقی درجه سه و چهار هستند، افزود: بعضی مواقع قوانینی همچون قانون جهش تولید مسکن مصوب می‌شود که منجر به دست اندازی به عرصه‌های کشاورزی می‌شود.
وی اظهار کرد: برای اجرای این قانون به اراضی درجه سه و چهار که بیشتر اراضی کشاورزی کشور را تشکیل می‌دهد دست اندازی می‌شود و از عرصه کشاورزی خارج می‌شوند.
وی از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست تا از اراضی کشاورزی و خاک‌های مستعد کشور حمایت لازم را داشته باشند.
در این نشست رؤسای مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشگاه‌های سازمان تات حضور داشتند.
انتهای پیام/
مهمترین مشکلاتِ خشکسالی و کاهش بارندگی‌، فرونشست زمین است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار