رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی از مدارس/شناسایی ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد در مدارس کشور

1398/10/05 - 12:45 - کد خبر: 10406 نسخه چاپی

نصر: ۲۵ هزار کلاس درسی که زیرساخت گاز ندارند در کشور وجود دارد و هدف ما جمع‌آوری این ۲۵ هزار کلاس است که هر چه سریع‌تر ساماندهی خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از فارس،  مهرالله رخشانی‌مهر صبح امروز در مراسم افتتاح دبیرستان ماندگار آیت‌الله طالقانی (ره) تبریز  و اولین همایش مدیریت و نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی و تربیتی و ورزشی اظهار کرد: امروز به دو مناسبت در این محفل هستیم که یکی اعلام جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی دارای علمک گاز  و دیگری افتتاح یک مدرسه قدیمی تازه بازسازی شده است. 
وی افزود: این مدرسه از سال ۱۳۲۹ شروع به کار کرده و جزو مدارس قدیمی است که  افراد زیادی از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند. 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه شروع عملیات بازسازی مدرسه طالقانی از سال ۱۳۹۱ بود ولی بنا به کمبود اعتبارات پروژه راکد ماند، افزود: سال‌های پیش همکاران به این شهر برای بازدید آمده و گزارش راکد ماندن آن را به من دادند و از این‌رو مبلغ سه  میلیارد تومان را به این پروژه از محل اعتبارات سالیانه سازمان نوسازی اختصاص دادیم. 
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خاص این مدرسه، معماری این مکان است و سعی شده تا معماری سنتی حفظ شود. 
رخشانی‌مهر خاطرنشان کرد: سعی شده است تا جانمایی اتاق و معماری بیرون همان ترکیب را حفظ کند که یکی از دلایل این اقدام، تکیه بر معماری اسلامی و حفظ خاطرات فارغ‌التحصیلان می‌باشد. 
وی گفت: ما به خاطره‌سازی و حفظ آن تاکید داریم و تلاش می‌کنیم تا عمر مفید فضای آموزشی را بالا ببریم که البته کمی این عمر در مدارس ما کمتر است. 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: هزینه تمام شده بیش از ۱۸ میلیارد تومان با بیش از ۶ هزار متر مربع متراژ است. 
وی توضیح داد: جمع‌آوری بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز موضوعی دیگر است که در راستای استانداردسازی انجام گرفت به‌طوریکه یکی از اولین حوادث غیراستانداردسازی در کشور بروجن و شین‌آباد است که آثار این حادثه روی دانش‌آموزان هنوز باقی است. 
رخشانی‌مهر ادامه داد: بعد از حادثه شین‌آباد همکاران سیستم‌های غیراستاندارد را احصاء کردند که  ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد وجود داشت و بنابه مصوبه دولت چند درصد از عوارض گاز به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یافت که با این کار تعداد غیراستاندارد از ۳۶۰ هزار به  ۱۳۷ هزار بخاری رسید. 
وی تصریح کرد: همدان اولین استانی است که اقدام به جمع‌آوری سیستم‌های غیراستاندارد کرد به‌طوریکه ۲۴ هزار کلاس درس از ابتدای سال ۱۳۹۸ برداشته شده که بیشترین آن برای استان خراسان رضوی و کمترین برای استان تهران و همدان بود که برنامه‌ریزی روی استانداردسازی آنهاست.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بیان کرد:  هدف‌گذاری که انجام شد بر این اساس است تا  ۲۴ هزار کلاس درس ما بدون بخاری نفتی شده‌اند که با احتسابی که شده به ۸۸ هزار کلاس درس رسیده که دارای سیستم غیراستاندارد هستند. 
وی گفت: در سال ۱۳۹۸ تا به امروز ۵۷۰ میلیارد تومان از عوارض گاز برای این منظور اختصاص یافته است. 
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ابراز کرد: ۲۵ هزار کلاس درسی که زیرساخت گاز ندارند در کشور وجود دارد و هدف ما جمع‌آوری این ۲۵ هزار کلاس است که هر چه سریع‌تر ساماندهی خواهد شد. 
وی افزود: ۶۳ هزار بخاری گازی غیراستاندارد هستند به‌طوریکه بردن شعله گاز به مدارس ممنوع است که برای رفع آن از انواع سیستم‌های نو گرمایشی استفاده خواهیم کرد. 
رخشانی‌مهر ادامه داد: امسال در هیات دولت و لایحه بودجه سال ۹۹ اتفاقات خوبی اتفاق افتاده است و محل عوارض گاز از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید. 
مدرسه آیت‌الله طالقانی یا منصور سابق یکی از مدارس قدیمی آذربایجان‌شرقی است به طوریکه این دبیرستان در ۱۴ هزار ۷۰ متر مربع در گورستان قاسم خان و محوطه شهری  واقع شده و ساخت آن در ۱۳۲۰ شمسی شروع شده است.
ساختمان این دبیرستان بنای دو طبقه داشته و با ۲۱ کلاس و کانون و آزمایشگاه و یک سالن بزرگ برای اجتماع دارد که سال‌ها دانش‌آموزان زیادی را تربیت کرده است به‌طوریکه پروفسور هشترودی به عنوان معلم  و پورفیض رئیس اسبق دانشگاه تبریز را به‌عنوان دانش‌آموز به خود دیده است. 
در سال ۱۳۹۱ تخریب بنا در دستور کار قرار گرفت ولی با کمبود اعتبارات بازسازی از سال ۱۳۹۶ شروع شد و با توجه بر اینکه ساختمان دبیرستان دارای ماندگاری و محبوبیت بین مردم است، از این‌رو در طراحی ساختمان جدید ضمن رعایت نکات اصلی، اقدام به بازآفرینی شده است. 
در حال حاضر زیربنای این مدرسه  ۶ هزار  و ۳۰۰ متر مربع در سه طبقه توسط اداره‌کل نوسازی در سال ۱۳۹۲ طراحی شده و ساخت آن توسط شرکت لاریز بتن در سال ۱۳۹۸ به اتمام رسید. 

انتهای پیام/
جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی از مدارس/شناسایی ۳۶۰ هزار بخاری غیراستاندارد در مدارس کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار