گزارش «نصر» از چالش مرگبار افزایش تصادفات رانندگی در تبریز/

تبریز رکوردار آمار تلفات جانی سوانح رانندگی

1402/09/22 - 18:01 - کد خبر: 104048 نسخه چاپی

نصر: صدر اخبار این روزهای تبریز را تصادفات مرگبار درون شهری تصرف کرده اند، تصویرهای تصادفات دلخراش در فضای مجازی می چرخند که خبر از یک سانحه رانندگی شدید می دهند که گاهاً متاسفانه یک یا چند نفر فوتی را نیز شامل می شود.

به گزارش نصر، شهر پر از کارگاه های عمرانی نیمه کاری و رها شده ای است که مانند چندی پیش در زیرگذر مارالان عامل واژگونی یک خودرو در روز روشن بود. از اتوبان کسایی که خود به قتلگاه تبریزی ها لقب گرفته بگیرید تا اتوبان پاسداران که با نقص های فنی خود به اشتباهات رانندگان ناآشنا به محلیب می دهند و حوادث تلخی را سبب می شوند. معابر فرعی نیز در ساعات پایانی روز با ترافیک سنگین محل تصادفات و گاها کورس گذاری عده ای شده است که بجز سلب آسایش شهروندان، بنا به نبود دوربین های کنترل سرعت با اوج گرفتن سرعت به سوانح خسارت بار ختم می شوند.
 در چهارراه آبرسان با علی حسن پور، شهروند تبریزی هم صحبت می شویم. وی ۵۵ ساله معلم و دارای دو فرزند دختر و پسر است، نظرش را در مورد دلایل آمار بالای تصادفات کلان شهر تبریز می پرسم. او می گوید: به عنوان یک پدر نظرم این است، جوان ها چون جایی برای تفریح ندارند از این رو ماشین سواری در خیابان ها را نوعی سرگرمی می بینند، حالا اگر فرد مذکور از لحاظ فرهنگ رانندگی هم ضعیف باشد، ببینید چه اتفاقی می افتد؟ در ساعات پایانی شب به همراه دوستان و خیابان های خلوت و سرعت بالا قطعا سانحه ساز خواهد بود! چند وقتی است که اخبار ناگواری در مورد آمار بالای تصادفات و فوتی ها را در تبریز می شنویم و این یک بحران نگران کننده است.
 
فرهنگ رانندگی فرزندانمان را بالا ببریم
در ادامه مسیر گزارش به سراغ رسول احمدزاده ۶۵ ساله که یکی از اصناف بازار تبریز است، می رویم. وی خود پدر دو پسر جوان است و درباره تصادفات شهری و کیفیت معابر تبریز می گوید: ما پدر و مادرها باید فرهنگ رانندگی، رعایت حقوق اجتماعی دیگران و گذشت کردن را به فرزندان خود بیاموزیم؛ البته از این غافل نباشیم که پیچ های داخل شهر استاندارد هستند یا نه! من شب هنگام درحال رانندگی در خیابان های تبریز هستم به یک محل در حال تعمیر می رسم، آیا علائمی جهت هشدار و آگاه سازی خودروها در تاریکی شب نصب شده است؟ قطعا این یکی از عوامل اصلی تصادفات شب هنگام تبریز است.
 
کمبود دوربین های کنترل سرعت
در ادامه با محمدرضا روشنی، معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص این مشکلات شهروندان گفتگو می کنیم. وی نبود دوربین های کنترل سرعت در اتوبان پاسداران و کسایی را یکی از عوامل مهم تصادفات مرگبار اخیر شهر تبریز عنوان می کند و می گوید: اکثر رانندگان فوت شده در تصادفات افراد جوان هستند و آمار بالای عابران فوت شده را افراد سالخورده تشکیل می دهند، در نتیجه سرعت غیر مجاز را عامل اصلی تصادفات مرگبار می دانیم.
روشنی می گوید: قرارداد ۵٠ میلیارد تومانی سازمان ترافیک برای افزایش نصب دوربین های کنترل سرعت که مقرر شده است در دو ماه آینده با ترک تشریفات و فوریت در مناطق سانحه خیز مانند جاده سنتو، پاسداران، کسایی، جاده سردرود و بلوار ملت اجرایی شوند، قطعاً به کاهش تصادفات با سرعت غیرمجاز کمک شایانی خواهد کرد.
وی همچنین از فاز دو خرید دوربین های کنترل سرعت به ارزش ۲٠٠ میلیارد تومان خبر می دهد که ۸٠ درصد معابر کلان شهر تبریز را با این دوربین ها در کنترل و رصد خواهد بود و درصد بالایی از تصادفات و تلفات جانی را به کمک این پروژه می توان کاهش داد.
 
درخواست مکرر مردم برای نصب سرعت گیر در سطح معابر
روشنی در ادامه می گوید: درخواست های مکرری از جانب شهروندان برای نصب سرعت گیر درسطح شهر به دستمان می رسد و علت اصلی این است که مردم می گویند در ساعات پایانی روز در سطح معابر عده ای اقدام به راه اندازی کورس های سرعت می کنند که بجز آلودگی صوتی در بحث واژگونی و تلفات جانی بسیار خطرناک است. اکنون همکاران ما در حال رفع نواقص ایمنی معابر شهر تبریز هستند که نصب علائم هشدار دهنده و سرعت گیرها به مرور در تمامی معابر پرخطر نصب خواهند شد.
 
تبریز رکوردار آمار تلفات جانی سوانح رانندگی
در تکمیل گزارش به سراغ جهانگیر جهانگیری اصل، رئیس پلیس راهور تبریز می رویم و در مورد آمار بالای تصادفات و دلایل تصادفات درون شهری تبریز با وی گفتگو می کنیم. او از آمار هولناک فوتی های ۸ ماهه نخست سال ۱۴٠۲ خبر می دهد و می گوید: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا آبان ماه، ۸۵ نفر از شهروندان در تصادفات معابر درون شهری تبریز جان خود را از دست داده اند و دو هزار ۵۴۵ نفر به شدت مصدوم شده اند.۸٠ درصد تصادفات در ساعات روز و ۲٠ درصد تصادفات منجر به فوتی ها و مصدومیت ها در شب هنگام اتفاق افتاده است که البته حدود ۳ درصد کل تصادفات تبریز را افراد بدون گواهینامه تشکیل داده اند.
سرهنگ جهانگیری اصل نبود پیش فرض ذهنی رانندگان از پیچ ها و عملیات کارگاهی معابر تبریز را یکی از دلایل تصادفات در شب هنگام می داند و ادامه می دهد: همشهریان عزیز بخاطر خلوتی خیابان ها در ساعات پایانی شب با سرعت غیرمجاز تردد می کنند و زمانی که از محل پیچ ها و کارگاه های عمرانی معابر شهری اطلاعی ندارند، دچار سانحه می شوند و این بخشی از آمار تصادفات سنگین تبریز را شامل می شود.
وی در ادامه می گوید: واژگونی خودروها در داخل شهر تبریز، پیامد سرعت غیرمجاز شهروندان در ساعات شب و همچنین نبود علائم هشدار دهنده و لرزاننده ها قبل از پیچ های معابر سطح کلان شهر تبریز است. احداث خطوط بی آرتی دوم در مسیر باغمیشه، یوسف آباد، آبرسان تا آذربایجان با در نظر گرفتن امکان سنجی برای تردد بیماران و مراجعان مراکز سلامت ضروری است.
 
 خطاهای فردی، مهمترین عامل آمار بالای تصادفات تبریز
رئیس پلیس راهور تبریز همچنین اضافه می کند: سرعت بیش از حد مجاز خودروها در اتوبان پاسداران، کمربندی میانی و چایکنار یکی از عوامل واژگونی های مرگبار است. بهترین ناظر بر رفتارهای فرزندان والدین هستند و فکر می کنیم وظیفه نظارتی بر عهده پلیس است، ولی والدین همیشه درکنار فرزندان خود هستند و ناظر اصلی بر رفتارهای اجتماعی عزیزان خود هستند و جلوگیری از رانندگی بدون گواهینامه و آموزش احترام به حقوق اجتماعی شهروندان، تاثیر مثبتی بر روند کاهش رانندگی های پرخطر فرزندان خواهد داشت، البته رانندگی در حالات غیرعادی هم یکی از علل تصادفات مرگبار است.
جهانگیری در پایان گفت: شب هنگام در زمان تردد در معابر با خیال اینکه معبر باز است، حتی با سرعت مجاز هم بنابر نبود علائم پیش آگاهی دهنده نقض ایمنی راه و به دلیل نبود دید کافی، قدرت کنترل رانندگان پایین خواهد بود و در نتیجه منتهی به سانحه و خسارات جبران ناپذیر می شود؛ بر اساس بند ب ماده ۱٠ قانون نحوه رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورت مثبت بودن تست الکل و مواد مخدر، ضمن اعمال قانون جریمه نقدی و خودرو تا صدور دستور قضایی به پارکینگ منتقل می شود و فرد خاطی ضمن ضبط ۶ ماهه گواهینامه خود به دادگاه معرفی خواهد شد.

گزارش از آرش شهبازی
انتهای پیام/
تبریز رکوردار آمار تلفات جانی سوانح رانندگی نصر

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   ؟   5 ماه پیش  

آقای رییس پلیس راهور تبریز! ترافیک شهر را به حال خود رها کرده اید!

پاسخ   فرهاد   5 ماه پیش  

تبریز تاریک ترین کلان شهر دنیا، خواهشا رسیدگی بشه اکثر تصادفات به علت کاهش دید هست.
پژوهشیار