فرماندار مراغه خبر داد:

تصویب تامین زمین برای شهرک صنایع تبدیلی مراغه

1402/09/12 - 12:37 - کد خبر: 103998 نسخه چاپی

نصر: معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار مراغه با اشاره به مصوبه‌های شورای برنامه‌ریزی و توسعه آذربایجان‌شرقی که روز گذشته در مراغه برگزار شد، گفت: این جلسه مصوبه‌های قابل توجهی در مسیر توسعه شهرستان داشت که مصوبه تامین زمین برای شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی از جمله آنهاست. 

به گزارش نصر، «داود اسدیان» روز یکشنبه در گفت‌وگویی افزود: در این جلسه مشکلات و نارسایی‌های شهرستان در حوزه‌های مختلف مطرح شد و انتقال زمین ۱۶۰ هکتاری موسوم به زمین‌های سد «احمد» از وزارت نیرو به وزارت جهاد کشاورزی و احداث شهرک صنایع تبدیلی در این اراضی مورد موافقت قرار گرفت.
وی این را هم بیان کرد که وزارت نیرو پیش از این برای اخذ سند مالکیت برای این اراضی اقدام نکرده بود و اکنون مراحل آن طی می‌شود تا پس از اخذ سند رسمی، مالکیت اراضی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل گردد.
وی با اشاره به اینکه تمام معاونان استاندار و مدیران‌کل استان در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به میزبانی مراغه حضور داشتند، بیان کرد: در این جلسه همچنین آبرسانی به ۱۸ روستای شهرستان طی یکسال آینده مورد موافقت قرار گرفت و برای رفع مشکل آنتن‌دهی تلفن همراه در شهرک صنعتی تاکید شد.
«اسدیان» همچنین احداث شهرک صنعتی شماره ۲ و منطقه ویژه اقتصادی سهند در سال آینده را از دیگر مصوبه‌های این شورا عنوان کرد و افزود: احداث و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سهند به تخصیص اعتبار و خرید زمین نیاز دارد و تمام استعلام‌های لازم برای احداث آن اخذ شده است.

۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه – هشترود بهره‌برداری می‌شود
فرماندار مراغه بیان کرد: افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه - هشترود طی دهه فجر امسال هم در جلسه روز گذشته تصویب شد و در ادامه نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از این پروژه بازدید کرد.
«اسدیان» به ظرفیت‌های گردشگری مراغه و موافقت وزارت میراث فرهنگی با ایجاد پایگاه ملی در این شهرستان نیز اشاره و بیان کرد: تخصیص اعتبار پایدار برای این پایگاه از شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مصوبه گرفت تا در لایحه بودجه سال آینده برای آن ردیف مستقل تعریف شود.
وی به دیگر مصوبه‌های جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان نیز اشاره کرد و افزود: اعطای تسهیلات بانکی به دانشکده علوم پزشکی، افزایش سهم دولتی برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی از پنج میلیارد تومان به ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و تکمیل نواقصات واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن از دیگر مصوبه‌های این جلسه است.
به گفته فرماندار مراغه تخصیص زمین برای نیازمندان واجد شرایط، پیگیری تکمیل ورزشگاه از سوی مدیرکل ورزش و جوانان، احداث پنج باب ساختمان جدید در دانشگاه دولتی و تخصیص ۲۵ میلیارد تومان اعتبار استانی برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند نیز از دیگر مصوبه‌های شورای برنامه‌ریزی استان در روز گذشته بود.
نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته و پس از پایان جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به خبرنگار ایرنا گفته بود که تامین اعتبار مورد نیاز برای احداث جایگاه سوخت فرودگاه سهند در این جلسه قطعی شد.
به گفته «علی علیزاده»، اعتبار مورد نیاز برای احداث این جایگاه ۵۰ میلیارد تومان است که پیش از این وزیر نفت دستور لازم برای تامین ۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل خارج از شمول را صادر کرده بود و ۲۵ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات استانی و در شورای برنامه‌ریزی استان اختصاص یافت.
به گزارش ایرنا خام‌فروشی محصولات همواره چالشی پیش‌روی تولید ثروت در مناطق متکی به اقتصاد کشاورزی است و محصولات باغی مراغه به ویژه سیب، آلوچه، انگور و گردو نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ مانعی که رفع آن در دولت سیزدهم مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و امروزه با نسخه‌ای تحت عنوان ایجاد شهرک صنایع تبدیلی دنبال می‌شود.
سالانه حدود ۳۳۰ هزار تن سیب درختی، ۱۱ هزار و ۱۵۳ تن انگور، هفت هزار و ۲۶۳ تن آلوچه و ۲ هزار و ۹۸۸ تن گردو در این شهرستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود اما سهم این محصولات در تولید ثروت به دلیل خام‌فروشی بسیار محدود است.
نکته قابل تامل اینکه کارخانه‌های سبزه پاک‌کنی، تولید برگه و دیگر صنایع غذایی تبدیلی این شهرستان نیز به مرور زمان رو به افول گذاشته و اکنون بخش اندکی از این محصولات باغی در این شهرستان به خشکبار یا سایر فرآوده‌های غذایی تبدیل می‌شود.
انتهای پیام/
تصویب تامین زمین برای شهرک صنایع تبدیلی مراغه خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار