گزارش اختصاصی نصر به بهانه روز جهانی افراد دارای معلولیت؛

رویای یک واقعیت ساده؛ قدم زدن در شهر برایم رویاست

1402/09/12 - 09:39 - کد خبر: 103976 نسخه چاپی

نصر: کلانشهر تبریز با حدود دو میلیون نفر جمعیت، شهروندان معلولان پرشماری دارد ولی زمانی که در شهر تردد می‌ کنیم خبری از حضور معلولان در سطح شهر نیست، به نظر این یک امر غیر عادیست! چرا که نبود امکانات و آماده نبودن زیرساخت ها برای تردد، این قشر از جامعه را خانه نشین کرده است. 

به گزارش نصر، یک شهروند سوار بر ویلچر عملا به سختی می تواند از خیابان به پیاده رو ها و بالعکس تردد کند و برای این کار نیازمند کمک است.  
معلولان به هیچ وجه به ترحم و دلسوزی نیاز ندارد بلکه باید متولیان امر، پاسخگوی مطالبه گری این قشر باشد.

نبود امکانات مناسب برای تفریح معلولان در تبریز
چندی قبل به دعوت یکی از دوستانم با حضور در سالن ورزشی مهر تبریز و تایمی که با اراده و سخت کوشی یک شهروند به نام مرتضی دیوباد برای کم توانان عزیز اختصاص داده شده است، میهمان این عزیزان بودیم. 
والدین معلولین بر روی سکوها نظاره گر تمرین فرزندان خود بودند، حدود ۳۰ نفر از معلولان پسر و دختر در یک ردیف سوار بر ویلچرهای خود منتظر بودند تا توپ کوچک ورزش «بوچیا» و یکی دو عدد نیمکت رمپ بازی به نوبت به آنها برسد و بتوانند پرتاب خود را انجام دهند و شاید در آن دو ساعت تمرین هر 10 دقیقه یکبار بتوانند توپ را لمس کنند. 
«بوچیا ورزشی مخصوص معلولین است که با حرکت دادن توپ روی نیمکت رمپ مانند مختص آن به سمت موانع و اهداف رفته و با برخورد به آنها امتیازگیری شکل می‌گیرد» 

لغو سفر معلولان توسط رانندگان اسنپ 
با یکی از معلولین حاضر در سالن همکلام می شوم، گویا درد دلش را تازه کردم، «زهرا اسکویی» می گوید: وقتی میخواهم خود را به جمع دوستان در سالن برسانم و هفته ای دو ساعت شاد باشم از صبح شروع به گرفتن تاکسی اینترنتی می کنم،هر راننده ای به محض دیدن ویلچرم سفر را لغو می کند چون هیچ خودروها هیچ استانداردی برای استفاده معلولان ندارند، حتی در بحث حمل و نقل عمومی هم امکان تردد ما وجود ندارد، گویی ما شهروندان ناتنی هستیم.
این دختر جوان می گوید: وقتی در معابر شهر می خواهم تردد کنم حتما باید یک نفر از اعضای خانواده ام را با خود همراه داشته باشم، البته با کمک هم نمی توانیم در معبر عمومی تبریز رفت و آمد کنیم چون هیچ نشانی از استاندارد سازی برای عبور و مرور معلولین به چشم نمی خورد!
نمی دانم خیابان از روی پل عابر پیاده چه شکلی است! 
یکی از پسران ویلچری در صف تمرین دستش را بلند می کند و می گوید: [من هم می‌خواهم با شما صحبت کنم]  
با مرد جوان خوش خنده همکلام شدم.
گویی لبخندش از سر تلخی بوده سفره دلش را باز می‌کند، با لحنی کنایه وار می گوید: سلام مرا به مدیران شهری برسانید بگویید یک جوان معلول بنام محمدی گفت: حسرت بر دلم مانده تا منظره خیابان ها را از روی پل عابر ببینم! 
وی ادامه می دهد: آسانسور پل های عابر گذر را برای چه چیزی گذاشته اند؟ ویترین های نمایشی؟ حتی ساده ترین مسائل رفاهی را برای ما در نظر نگرفته اند، چطور از یک خیابان به پیاده رو و بالعکس عبور کنیم؟  
در خیابان ها چطور از پل عابر استفاده کنیم؟  
همه این موارد تنها گوشه ای از مشکلات کم توانان جسمی حرکتی هستند، آری ما بچه های ناتنی شهر هستیم!
 

یک سرویس برای رفت و آمد به سالن ورزشی حداقل خواسته بوچیا کاران تبریز
مرتضی دیوباد سرمربی بوچیا می گوید: بچه ها یک هفته منتظر می نشینند و روز تمرین از صبح سر از پا نمی شناسند تا بعد ظهر موعود تنها دلخوشی آنها فرا برسد، دیداری با دوستان و هم نوعان خود تازه کنند و دو ساعتی را به ورزش محبوب و تنها تفریح خود بپردازند. 
وی همچنین از عدم حمایت های مسئولین شهری گلایه مند است و در این رابطه می گوید، این بچه ها انتظار و توقع زیادی از مسئولین ندارند، وقتی میخواهند خود را به سالن برسانند افراد خانواده شان را هم درگیر خود می کنند، چون در یک شهر یک میلیوندو پانصد هزار نفری در قرن حاضر و با اصطلاح شهر هوشمند، یک خودرو مخصوص ناتوانان جسمی هم وجود ندارد.
معصومه نباتی مادر یک دختر معلول، که ۲۶ سال است از وی نگهداری می کند، از وی در مورد مشکلات معلولان و حمایت های بهزیستی از این افراد پرسیدم، او می گوید: کدام حمایت؟  واقعیت این است وقتی به بهزیستی رفتم و درخواست حق پرستاری خود را ارائه دادم به من گفتند، هر موقع یکی از حق پرستاری بگیران فوت کند تورا جایگزین او می کنیم، این پاسخی است که من بعد از ۲۶ سال پشت نوبتی بودن در تابستان ۱۴٠۲ از اداره بهزیستی آذربایجان شرقی در برابر درخواست خود دریافت کردم! 
وی اضافه می کند: تنها دریافتی معلولان یک مبلغ ناچیز ماهانه است، حتی چند سال یکبار هم ندیدم که از بهزیستی یک تماس با ما بگیرند و فقط حال مارا بپرسند.
معلولان از هزینه های سرسام آور زندگی مستثنی نیستند بلکه هزینه های زندگی یک فرد معلول از افراد عادی هم بیشتر است.
 

در ادامه گزارش به سراغ رشید رجب پور که یک فرزند ویلچری دارد می رویم، وی معتقد است، شهرداری نقش اول را در فراهم سازی زیرساخت های شهری برای تردد معلولان دارد.
رشید پور اضافه می کند، مدیریت شهری در راستای عمل به رسالت اجتماعی خود نقش بسزایی در مناسب سازی معابر دارد، شما نگاه کنید آیا حمل و نقل عمومی یک تاکسی یا اتوبوس مختص معلولان در تبریز دارد؟ 
هیچ معلولی امکان استفاده از وسائل نقلیه عمومی را ندارد و حتی در جاده سه کیلومتری ائل گلی یک فرد ویلچری نمی تواند از پیاده رو ها گذر و وارد خیابان و یا بالعکس شود، همچنین از خیابان راهنمایی تا مرکز شهر هم معبری برای تردد معلولان مناسب سازی نشده است. 
وی همچنین اضافه می کند: بهزیستی استان می گوید برای پرداخت مستمری برای افراد معلول باید یکی از مستمری بگیران فوت شود تا مستمری بگیر جدید جایگزین وی شود و این پاسخی بود که بنده خودم شخصا در اداره کل بهزیستی دریافت کردم. 

مترو و بی آرتی رایگان از جمله تسهیلات مدیریت شهری به معلولان/ مجتمع ورزشی اختصاصی برای معلولان ساخته می شود 
یاسین بجانی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز می گوید: از سال قبل مترو و بی آرتی را برای جامعه معلولین با اجماع اعضای شورا رایگان کردیم. 
وی ادامه می دهد: در حال شروع به ساخت یک مجموعه کامل ورزشی مختص معلولان و جانبازان هستیم که امیدواریم تا این مجتمع تا تابستان ۱۴٠۴ به بهره برداری برسد و ناگفته نماند که مشابه آن تنها در تهران موجود است و البته با همکاری سازمان ورزش شهرداری تمامی سالن های ورزشی شهرداری در محلات تبریز را مجاب کردیم سه جلسه در هفته برای معلولان اختصاص داده شود تا بتوانند از آن استفاده کنند ولی متولی این امر پیگیر حق و حقوق این عزیزان نیست. 
بجانی خاطر نشان کرد: در بحث عمرانی و متناسب سازی معابر برای تردد معلولان با طرح اسفالت ریزی و رفع چاله های محلی سهولت رفت آمد این عزیزان فراهم شده است ،حتی با خرید اتوبوس های جدید و بخاطر سیستم هم سطح سازی کف آن با سکوی سوار شدن مسافر معلولان براحتی می توانند از اتوبوس های شهری جدید استفاده کنند. 
در تکلمیل گزارش به سراغ فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی استان می رویم تا در مورد حمایت های بهزیستی از معلولان با وی صحبت کنیم.
وی می گوید: در بحث آموزشی معلولان اداره کل بهزیستی، طبق شیوه نامه حمایت های مالی ۶٠٠ نفر از دانشجویان دارای معلولیت با شدت متوسط، شدید و خیلی شدید که بر اساس آزمون وسع در دهک های ۱ الی ۷ قرار دارند در سقف اعتبارات مصوب، از صد در صد  کمک هزینه شهریه تحصیلی برخوردار شده اند که تا پایان سال تحصیلی ۱۴٠۱_۱۴٠۲ کمک هزینه شهریه دانشگاه به حساب دانشجویان دارای معلولیت پرداخت شده است، دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز آموزشی عالی دولتی روزانه نیز از کمک هزینه تشویقی تحصیلی برخوردار گردیده اند. 

متناسب سازی معابر شهری برای معلولان عزیز یکی از وظایف مدیریت شهری است
صحاف در مورد مناسب سازی معابر برای تردد معلولین می گوید: متولی این موضوع شهرداری می باشد و اداره کل بهزیستی استان  بعنوان ستاد هماهنگی و پیگیری عمل می کند، طی جلساتی، اتوبوس ویژه مناسب سازی شده  برای افراد دارای معلولیت رونمایی شده و تاکسی ویژه نیز در دست اقدام می باشد و البته جلسات مناسب سازی در استانداری و با حضور نماینده معلولین و مطالبه گری از شهرداری های مناطق صورت می پذیرد و در هر منطقه فراخور درآمد شهرداری کارهایی انجام می گیرد ولی قطعا ناکافی و در شان نام تبریز نیست.

در حد توان خود به وظیفه متاسب سازی عمل کرده ایم
وی افزود، لازم به ذکر است مناسب سازی خودروی افراد دارای معلولیت ۹ دستگاه و مناسب سازی مسکن ۷٠ باب توسط اداره کل بهزیستی استان انجام شده است، کلیه وسایل کمک توانبخشی مورد نیاز افراد دارای معلولیت از طریق سامانه تدارکات دولت خریداری و در اختیار عزیزان استفاده کننده قرار داده می شود، از ابتدای سال ۱۴٠۲ تا مهرماه ۵٠٠ دستگاه ویلچر، ۷٠٠ جفت عصای البو کراچ و زیر بغل خریداری و توزیع گردیده است در صورت درخواست توانخواهان و عدم امکان خرید وسیله مورد نیاز، پرداخت کمک هزینه بصورت موردی نیز انجام می گیرد.

قانون می گوید، اماکن ورزشی دولتی باید بصورت رایگان در اختیار معلولان قرار گیرد
وی می افزاید: یکی از اهداف ما توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است که ورزش از محورهای اصلی این برنامه به شمار می رود.
همه ساله بیش از یکصد نفر از معلولان استان در حوزه فعالیت های ورزشی به صورت فعال شرکت و در سطح ملی و بین المللی مدال‌های ارزنده‌ای را  نیز کسب کرده اند، در ماده ۸ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تصریح شده که دستگاه ها سازمان ها و نهادها موظف هستند که اماکن ورزشی خود را به صورت رایگان در اختیار افراد دارای معلولیت قرار دهند که امیدواریم وزارت ورزش در این خصوص برنامه ریزی هایی لحاظ کند.
وی می گوید، بهزیستی نیز یک نهاد خدمت رسان با امکانات محدود ورزشی می باشد که تایم هایی جهت انجام تمرینات ورزش معلولین عزیز دراین خصوص برای انواع معلولیت ها طبق برنامه فراهم‌کرده است.
خوشبختانه طی سال های اخیر نگرش به افراد دارای معلولیت در جامعه تغییر کرده و معلولین عزیز در رقابت های مختلف کشوری، پاراآسیایی و بین المللی خوش درخشیدند که البته ادامه درخشش این عزیزان در مسابقات بین‌المللی، بیش از پیش، همکاری و حمایت‌های همه جانبه و همگانی را  در این خصوص می طلبد.

گزارش از آرش شهبازی
انتهای پیام/
رویای یک واقعیت ساده؛ قدم زدن در شهر برایم رویاست نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار