گزارش/

کافه‌های تبریز، خفه در دود

1402/09/11 - 11:37 - کد خبر: 103908 نسخه چاپی

نصر: کافه‌نشینی بیش از دو دهه است به یکی از محبوب‌ترین تفریحات تبدیل شده؛ اما بی‌توجهی عده‌ای به فرهنگ کافه نشینی سبب شده است تا کافه‌ها تفاوتی با قهوه‌خانه نداشته باشند.

به گزارش نصر، اینکه مخاطبان از روی ناچاری رو به کافه‌نشینی آورده‌اند یا از روی علاقه، تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند و وضعیت کافه‌های تبریز این روزها صدای مشتریان را درآورده است.
اگر بخواهیم عنوانی مناسب برای کافه‌های تبریز انتخاب کنیم، "خفه در دود" عنوان مناسبی است؛ چرا که مشتریان بی توجه به باز بودن یا نبودن فضای کافه اقدام به کشیدن سیگار کرده و در بسیاری از وقت‌ها فضای کافه را برای دیگر مشتریان، غیرقابل تحمل می‌کنند.
روایت زیر، چند دقیقه از حال و هوای یکی از کافه‌های تبریز است که با وجود بسته بودن فضا کافه "فری اسموک" یا سیگار آزاد است؛ وارد کافه که می‌شوی کلی دختر و پسر جوان و نوجوان کنار هم نشسته و به سبک سریال‌های خارجی برای هم سیگار روشن می‌کنند.
مشتریان، چین اسموکرهایی هستند که قبل از خاموشی و تمام شدن سیگار قبلی، بعدی را روشن می‌کنند و با همان فردگرایی مفرط مختص نسل خودشان، حقوق دیگران به هیچ شمرده و تا آخرین درصد اکسیژن فضا را تمام کرده و بی‌توجه به سایر حضار در حال کشیدن سیگار هستند.
چند نفری به سراغ کانتر رفته و از وضع موجود گله می‌کنند، اما با جمله "اینجا فری اسموک است" سرجایشان برمی‌گردند و پس از چند دقیقه‌ای بیرون می‌روند؛ این روزها فضای کافه‌های تبریز بیش از گوشه‌ای دنج و متفاوت به بارهای خارجی شباهت دارند.
صدای گوش‌خراش موزیک و سیگار آزاد جایی برای حضور افراد غیرسیگاری در کافه‌ها باقی نگذاشته و به نظر می‌رسد این گروه جزو اقلیت هستند و پلمب و فک پلمب چند باره هم راه به جایی نبرده و تعزیرات باید به شکل جدی‌تری به دسته‌بندی کافه‌های سیگار آزاد و سیگار ممنوع ورود کند؛ چرا که کافه‌های سیگار آزاد سایر کشورها اغلب در فضای باز قرار دارد و استعمال سیگار در بسیاری از مکان‌های عمومی ممنوع است.
انتهای پیام/
کافه‌های تبریز، خفه در دود خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار