پژوهشگر حوزه گردشگری:

تبریز در اولویت های اول گردشگران خارجی قرار ندارد

1402/09/09 - 15:40 - کد خبر: 103832 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز و پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: بر اساس تحقیق علمی و میدانی از تعدادی از گردشگران ورودی خارجی به ایران، "تبریز" در اولویت آخر آنها برای مقصد گردشگری اعلام شده است.

به گزارش نصر، رحیم حیدری در کارگاه تخصصی راه‌های رفع موانع گردشگری در آذربایجان شرقی و تبریز، اظهار کرد: اینکه کهن شهر تبریز با برخورداری از انواع ظرفیت های مهم، موثر و منحصر به فرد گردشگری پس از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز در اولویت بعدی گردشگران خارجی ورودی به کشور و استان قرار داشته باشد، نشان دهنده کم کاری های صورت گرفته در معرفی این منطقه در داخل و خارج است.
وی شناخت از مقصد را یکی از مهمترین عناصر تعیین شهر و منطقه گردشگری برای سفر بیان و اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد که تبریز فاصله زیادی با شخصیت گردشگری در مقایسه با شهرهای همتراز به لحاظ برخورداری از اماکن و ابنیه های تاریخی و تمدنی و گردشگری دارد و این فاصله باید با ارایه راهکارهای عملی و عملی پر شود.
حیدری ، هنر، صنایع دستی، ادبیات، موسیقی، زیرساخت ها، نحوه و نوع میزبانی را از جمله دلایل گردشگران خارجی برای سفر به شهرهای ایران عنوان شده است که قرار گرفتن تبریز در رتبه آخر این نظرسنجی جای تامل بسیار دارد، در حالی که این شهر تاریخی در تمام موارد مزبور یک سر و گردن از شهرهای گردشگرپذیر کشور بالاتر است.
به گفته وی تهران به تنهایی یک چهارم درآمدهای گردشگری کشور را به خود اختصاص داده و شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز در رده های بعدی قرار دارند، که این موضوع به وضوح نشان می دهد متاسفانه صنعت گردشگری در کشور ما نه تنها نتوانسته به رفع نابرابری ناحیه‌ای کمک کند بلکه به آن دامن زده است که این موضوع ناشی از الگوی سفر می باشد.
حیدری با اشاره به اینکه ویژگی‌هایی چون هنر، معماری، صنایع دستی، ادبیات و موسیقی از جمله ویژگی‌های مشترک سازنده مقصد سفر به تبریز و سایر مقاصد همسان همچون اصفهان و شیراز است، یادآور شد: کهن شهر تبریز در تمام این عناصر غنی‌تر است اما در۲ موضوع زیرساخت‌ها و نحوه میزبانی، شخصیت مقصد گردشگری اصفهان و شیراز برتر و بهتر از تبریز است.
 دکتر رحیم حیدری
وی مرکزیت نسبی نداشتن، اثرات منفی فصلی بودن، بازار اقتصادی سنتی و میزبانی به معنی اخص فقدان آموزش عمومی را از جمله چالش‌های مقصد گردشگری نبودن تبریز بیان کرد و ادامه داد: در تحقیق انجام شده ۸۶ درصد پرسش شوندگان تبریز را اولویت آخر خود برای سفر اعلام کرده اند که با این شرایط رقابت این شهر با شهرهای همتراز در حال از دست رفتن است.
حیدری یکی از مزیت های مهم تبریز برای توسعه گردشگری را حوزه سلامت و پزشکی دانست و با ابراز تاسف از اینکه این مزیت در سال های اخیر به دلیل برخی اقدامات ناشیانه به طور کلی از دست رفته است، گفت: در این زمینه تا چند سال قبل تبریز همراه با شیراز جزو مقصد گردشگری پزشکی داخلی و خارجی بودند که شیراز توانسته این ویژگی را به راحتی حفظ و آن را رشد دهد اما تبریز به راحتی این ویژگی را از دست داد، زیرا دیدگاه توریست‌ها نسبت به شخصیت مقصد تبریز برای مدیران و مسئولان استانی مهم نبود.
وی یادآور شد: بررسی های علمی نشان می دهد بیش از ۵۳ درصد گردشگران از طریق مسافران قبلی با مقصد آشنا می‌شوند و اگر دیدگاه توریست‌هایی که از تبریز بازدید می‌کنند، منفی باشد بالغ بر ۶۴ درصد بازار آینده صنعت گردشگری ایران توسط آذربایجان شرقی از دست می‌ رود.
این استاد دانشگاه موقعیت ممتاز در بازار خارجی، شرایط ویژه بین‌المللی در صنایع دستی، برتری و غنای مولفه‌های سازنده شخصیت در مقایسه با مقصد همسان، بازاریابی دیجیتال و تاسیس نهادهای تخصصی علمی، صنفی و سازمانی ملی و بین المللی را از فرصت‌های توسعه و بازاریابی منحصر به گردشگری تبریز عنوان کرد و گفت: با چند ساعت رانندگی از تبریز می‌توان به چند کشور مطرح منطقه سفر کرد که این ظرفیت هنوز مغفول مانده است.
حیدری با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت و خدمات پردرآمد ویژگی‌هایی دارد که هیچ یک از صنایع دیگر آن خصوصیات را ندارند و بسیاری از کشورها از آن به عنوان گذرنامه توسعه یاد می‌کنند، جایگزین ناپذیری سفر، صادرات نامرئی، نرخ تولید شغل، صنعت صلح، بزرگترین صنعت دنیا، صنعت حامی فقرا را از برجستگی های اقتصادی این صنعت عنوان کرد.
انتهای پیام/
 تبریز در اولویت های اول گردشگران خارجی قرار ندارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   ؟   5 ماه پیش  

واقعیت اینه که تبریزی ها حتی با خودشون و هم زبونهاشون برخورد خوبی ندارند چه برسه به توریستها!
پژوهشیار