مدیریت تولید و بازار با کشت قراردادی در آذربایجان شرقی

1402/09/09 - 09:11 - کد خبر: 103774 نسخه چاپی

نصر: کشت قراردادی از سال ۱۴۰۰ در ۲۰ هزار هکتار از گندم زارهای آذربایجان شرقی آغاز شده و امسال ۴۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در برنامه این نوع کشت قرار گرفته است طرحی که می‌تواند علاوه بر خودکفایی، برای مدیریت مناسب تولید و بازار هم موثر باشد.

به گزارش نصر، کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.
بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

کشاورزی قراردادی خطرپذیری تولید را کاهش می‌دهد
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این نوع کشت، ابزاری نوین برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: کشاورزی قراردادی خطرپذیری تولید را کاهش می‌دهد.
«اکبر فتحی» خاطرنشان کرد: در این نوع کشت، تولید کننده محصول در فصل برداشت برای محصول خود خریدار قطعی دارد و دغدغه‌ای برای هدرروی محصول و زیان‌ده شدن تولید ندارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان تعاون روستایی به عنوان مجری طرح کشت قراردادی، شرکت خدمات حمایتی به عنوان منبع تامین کننده کودهای شیمیایی پایه، فسفاته، اوره و پتاسه با همکاری سایر نهادهای پشتیبان شامل بانک کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده‌اند که در کشاورزی قراردادی، کود شیمیایی را تامین کنند و در پایان فصل برداشت، تسویه حساب با کشاورز انجام شود.
وی همچنین به اهداف آینده این طرح از جمله افزایش بهره وری تولید اشاره کرد، گفت: کشت قراردادی روشی برای خدمت‌رسانی به قشر کشاورزان خرده‌ مالک و حرکت به سوی یکپارچه‌سازی اراضی برای داشتن کشاورزی بهره‌ور و اقتصادی است.

افزایش بهره وری از اهداف کشت قراردادی است
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز افزایش بهره‌وری و حمایت از کشاورزان را از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح کشت قراردادی اعلام کرد و ادامه داد: علمی کردن کشاورزی با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی کشاورزی از طریق ارایه نکات فنی و افزایش میزان برداشت و تولید از دیگر اهداف این طرح در کنار ساماندهی تولید محصولات کشاورزی است.
«جلال رحیم زاده» یادآوری کرد: افزایش سطح کشت، بهره‌وری بیشتر از منابع آبی، کاشت ارقام مقاوم در برابر کم آبی و بکارگیری شیوه های کشت ویژه شرایط کم آبی و تنش های آبی نیز در گام های بعدی این طرح دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح از سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار به طور آزمایشی در برخی استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی اجرا شد، افزود: در اجرای این طرح محصولات گندم و دانه‌های روغنی از جمله کلزا کشت می‌شود.
رحیم‌زاده گفت: بر اساس اهداف حمایتی این طرح در سال نخست قرارداد کشت گندم در سطح ۲۰ هزار و ۱۷۸ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی شامل ۱۷ هزار و ۴۸۱ هکتار اراضی دیم و ۲ هزار و ۶۹۷ هکتار اراضی آبی با مشارکت تعاونی روستایی به‌ عنوان ذی‌نفع و کشاورز به‌عنوان طرف قرارداد و با نظارت جهادکشاورزی منعقد شد.بر اساس اهداف حمایتی این طرح در سال نخست قرارداد کشت گندم در سطح ۲۰ هزار و ۱۷۸ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی شامل ۱۷ هزار و ۴۸۱ هکتار اراضی دیم و ۲ هزار و ۶۹۷ هکتار اراضی آبی با مشارکت تعاونی روستایی به‌ عنوان ذی‌نفع و کشاورز به‌عنوان طرف قرارداد و با نظارت جهادکشاورزی منعقد شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تمرکز در این طرح کشت در اراضی کشاورزی آبی است، اظهار کرد: این طرح با هدف حمایت از کشاورزان با توان مالی پایین و بدون نقدینگی در زمان کاشت و داشت اجرا می‌شود .
رحیم زاده، افزود: در این طرح نهاده‌های کشاورزی از جمله کودهای مورد استفاده که قیمت بالایی دارند، به‌ صورت حمایتی برای کشاورزان طرف قرارداد، تامین و حتی بیمه کشاورزی آنها نیز به‌ صورت اقساطی انجام می‌شود.

تخفیف ۲۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی قراردادی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز اجرای کشت قراردادی در این استان در سال زراعی جاری از اعمال تخفیف ۲۰ درصد بیمه محصولات برای بهره برداران طرف قرارداد خبر داد.
وی با بیان اینکه مجریان دولتی کشاورزی قراردادی شامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام کشور هستند، بیان کرد: هدف از کشت قراردادی، تنظیم قراردادهای اجرایی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای تنظیم قرارداد بیمه و تخفیف در بیمه کشاورزان، خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده و پرداخت کرایه حمل به میزان یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر تن، پرداخت مبالغ پیش پرداخت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی براساس قراردادهای منعقده با کشاورزان، همکاری در راه‌اندازی سامانه مدیریت و رصد کشاورزی قراردادی گندم، جو و دانه های روغنی است.
رحیم زاده همچنین ادامه داد: مجریان دولتی براساس تفاهم نامه منعقده با بانک کشاورزی موظف اند بانک کشاورزی را به عنوان بانک عامل و رکن ضامن تعیین کنند و این بانک موظف است نسبت به تخصیص اعتبار کشاورز و تسویه حق بیمه و نهاده های دریافتی توسط کشاورز اقدام کند.

۴۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در برنامه کشت قراردادی قرار گرفت
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای انجام کشت قراردادی در ۴۵۴ هزار و ۸۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: در بسته سیاست‌های حمایتی امسال، مهمترین حمایت وزارتخانه در زمینه توزیع کودهای فسفاته و پتاسه میان کشاورزان قراردادی و کسر وجه آن در زمان تحویل محصول است.
فتحی با بیان اینکه کشت قراردادی در آذربایجان شرقی شامل گندم آبی و دیم، ‌جو دیم و دانه‌های روغنی شامل کلزا، گلرنگ و کاملینا است، انتقال دانش و فناوری و آموزش کشاورزان طرف قرارداد با همکاری موسسه ترویج و آموزش سازمان تات را از دیگر حمایت‌ها و مشوق‌های کشت قراردادی عنوان کرد.
فتحی توسعه کشاورزی قراردادی را یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم عنوان و اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه شده که براساس آن کشت گندم در سطح ۴۱۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، ‌جو دیم ۲۶ هزار هکتار و دانه‌های روغنی (کلزا، گلرنگ و کاملینا) در سطح ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در سطح استان آذربایجان شرقی هدفگذاری شده است.در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ یک برنامه جامع کشاورزی قراردادی تهیه شده که براساس آن کشت گندم در سطح ۴۱۹ هزار و ۵۹۰ هکتار، ‌جو دیم ۲۶ هزار هکتار و دانه‌های روغنی (کلزا، گلرنگ و کاملینا) در سطح ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار در سطح استان آذربایجان شرقی هدفگذاری شده است.
وی ابراز امیدواری کرد اجرای کشت قراردادی به افزایش خوداتکایی در تولید گندم، کاهش واردات جو و تامین قسمتی از کنجاله و روغن مورد نیاز کشور که جزو برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، کمک کند.
تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان را از جمله مزایای کشت قرار دادی است.
کشت قراردادی وارد سومین سال اجرا شده است اما به نظر می رسد همراه کردن کشاورزان با این طرح، نیازمند توسعه امور ترویجی است زیرا که «اباذر محمدی» از گندم کاران بستان آباد در تماس خبرنگار ایرنا از اجرای این طرح اعلام بی اطلاعی کرد و «رشید عابدینی» از گندم کاران نمونه استان هم گفت: سال های گذشته قرارداد نبسته و امسال هم هنوز تصمیم نگرفته است.
مشارکت کشاورزان در این طرح نیازمند مراجعه به ادارات مدیریت جهاد کشاورزی و به روزرسانی اطلاعات کشاورز در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ، نصب برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی توسط کشاورز با استفاده از گوشی تلفن همراه یا رایانه از طریق نشانی: Farm.mcinext.com و gtc.ir، ثبت نامه در برنامه با کد ملی و شماره تلفن همراه متعلق به کشاورز، ثبت پیش نویس قرارداد توسط کشاورز در برنامه کاربردی کشت قراردادی، درج امضا توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی یا مدیریت تعاون روستایی، مراجعه کشاورز به بانک کشاورزی محل سکونت به همراه پیش نویس قرارداد، صدور بیمه نامه توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه کشاورز مراحل اجرای کشت قراردادی است.
به گزارش ایرنا، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که بخش عمده ای از این اراضی به صورت دیم کشت می شود.
میزان تولیدات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی حدود پنج میلیون تن است که سه میلیون تن آن مربوط به حوزه زراعت، یک میلیون تن مربوط به حوزه باغبانی و یک میلیون تن نیز مربوط به حوزه دام و طیور است.
انتهای پیام/
مدیریت تولید و بازار با کشت قراردادی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار