تبدیل ته‌مانده های سیگار به گیاه جهت مقابله با آثار آلودگی آنها

1402/09/09 - 08:24 - کد خبر: 103772 نسخه چاپی

نصر: سالانه میلیاردها تن ته‌مانده سیگار رها شده در طبیعت منجر به آلودگی فراوانی می‌شود که جهت مقابله با این معظل زیست‌محیطی استارت‌آپ هندی یک "راه حل سبز"، هوشمندانه و جالب ارائه کرده است.

به گزارش نصر، در قرن اخیر، ته مانده های سیگار به قدری زیاد و در چشم بوده‌اند که دیگر آن‌ها را نمی بینیم! با وجود این، همه جا چه در شهر چه در طبیعت وجود دارند. خیابان‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها، دریاها و اقیانوسها از وجود آن رنج برده و به تنگی نفس می‌افتند. آلودگی ناشی از ته‌مانده های سیگار به خاطر مواد سمی درونشان بسیارخطرناک است. ارقام زیر گویای آلودگی سیگار و ته‌مانده های آن است:
۴۳۰۰ میلیارد: تعداد ته‌سیگارهایی است که همه ساله در جهان روی زمین می افتند یعنی تعداد ۱۳۷۰۰۰ در هر ثانیه!
۱۵ سال: به طور متوسط  ۱۵ سال طول می‌کشد تا یک ته مانده سیگار کاملاً تجزیه شود!
۳/۲ میلیون: مقدار تنی که هر ساله ته مانده های سیگار در خیابان یا طبیعت رها می‌شود.
۵۰۰: یک ته مانده سیگار رها شده در آب، به تنهایی قادر به آلوده کردن حدود ۵۰۰ لیتر آب است (مثلاً دراقیانوس، دریا، نهر، رودخانه، کانال های آبی).
۳۰ درصد: نسبت آلودگی ته‌مانده سیگار که یکی از اولین زباله‌های جمع‌آوری شده در دریاها و اقیانوس‌ها است در حدود ۳۰ درصد برآورد شده است.
بیش از ۴۰۰۰: مقدار مواد مضر و سمی موجود در سیگار و ته‌مانده های آن است.

ته‌مانده های سیگار: فاجعه‌ای زیست‌محیطی
متاسفانه در کنار اعداد و ارقام ذکر شده بایستی بدانیم که خود این ته‌مانده های سیگار از چه چیزی ساخته شده است؟
از کاغذی که اطراف فیلتر کشیده شده، بقایای تنباکو و خود فیلتر که آلودگی مضاعفی دارد در واقع، حاوی استات سلولز است : پلاستیکی که در اصل از سلولز، یک پلیمر طبیعی مشتق شده است. با این حال، از نظر شیمیایی تبدیل شده و علاوه بر این، پس از مصرف سیگار، خود فیلتر حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده خطرناک از جمله فلزات سنگینی مانند نیکوتین، اتیل فنل، باقیمانده‌های آفت‌کش‌ها، فلزات سنگین، گازهای سمی (آمونیاک و اسید هیدروسیانیک ...) است.
ته مانده هایی که فیلترهای ترکیبی آنها در برابر تخریب مقاوم است، در شهرها روی زمین پرتاب می‌شوند، به مسیر خود در فاضلاب ادامه می‌دهند که آنها را مستقیماً به دریاها یا اقیانوس پیش می‌برد. علاوه بر ایجاد آلودگی خاک و آب، تمام حیات وحش نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند چرا که بسیاری از حیوانات، ماهی‎ها و پستانداران دریایی بقایای ته سیگار را می‌بلعند یا آبی را که سمی شده می‌نوشند و می‌میرند.
جهت ارزیابی خطر ته‌مانده های سیگار برای محیط زیست، دانشمندان اخیراً آزمایشی انجام داده‌اند : آنها ماهی‌های کوچک را با یک ته‌مانده ‌سیگار در ۱ لیتر آب قرار دادند. تنها در ۹۶ ساعت، نیمی از ماهی‌ها مردند. آزمایشی که حقایق دردناکی در مورد تأثیرات زیست محیطی و اکولوژیکی ته مانده سیگار بیان می کند.

آگاهی زیست‌محیطی و راهکارهایی برای مبارزه با آلودگی سیگار
مطمئناً مناسب ترین راه حل این است که سیگاری‌ها با انداختن ته‌مانده های سیگار خود در سطل‌های زباله یک حرکت ساده را اتخاذ کنند که گویای یک ژست ظاهراً ساده شهروند زیست‌محیطی است اما با توجه به ارقام ذکر شده در بالا چندان واضح نیست. هنوز راه زیادی از لحاظ آموزش هایی چون اطلاع‌رسانی، توضیح و اقدام آگاهی زیست‌محیطی برای محافظت از سیاره، دریاها/اقیانوس ها، و همچنین برای سلامتی خودمان برای عموم مردم و بزرگسالان مانده است.
در حالی که انتظار می رود انسان ها مسئولیت پذیرفته و از مسائل وحشتناک اکولوژیکی آگاه شوند، چندین شرکت قبلاً فیلترهای زیست‌تخریب‌پذیر سیگار را ارائه کرده‌اند اما این ایده به سرعت کنار گذاشته شد. چرا که در نهایت سیگاری‌ها را تشویق به انداختن ته‌مانده های سیگار بر زمین کردند.
برای مبارزه با آلودگی و تشویق افراد سیگاری به مسئولیت‌پذیری، برخی از شهرهای فرانسه طرح «ته مانده های صفر سیگار» را اجرا کرده اند، مانند مناطقی از بوردو که بیش از پنجاه پایانه زیرسیگاری در خیابان‌ها نصب کرده است. در شهر کن یا کولیور، در حال اجرای یک طرح اقدام ضد مدنی هستند : شهرداری‌ها پیام‌هایی روی زمین در کنار خروجی‌های فاضلاب نوشته‌اند: «دریا از اینجا شروع می‌شود، چیزی روی زمین نیندازید» یا «چیزی را دور نریزید، چیزی را خالی نکنید، از اینجا شروع کنید» و یا کمپین های پوستر اطلاع‌رسانی اجرا می‌شود! یک شرکت فرانسوی در شهر تولوز نیز متخصص در بازیافت ته مانده سیگار تشکیل شده که پس از پردازش ته سیگارها، صفحاتی را جهت استفاده در مبلمان خیابانی تولید می کند!

وقتی ته مانده سیگار تبدیل به گیاه می شود: ژست شهروند زیست محیطی به نفع محیط زیست
تبدیل ته‌مانده سیگار خود به گیاه ایده مبتکرانه و اصیل شرکت هندی "کارما فیلتر تیپس" است. این استارت آپ فیلترهای سیگار ۱۰۰% زیست‌تخریب‌پذیر را از پنبه طبیعی، پالپ میوه و گیاهان تولید می‌کند. هیچ درختی قطع نمی‌شود و این فیلتر حاوی هیچ ماده شیمیایی نیست! این فیلترها حاوی دانه‌هایی از گیاهان معطر و خوراکی مانند ریحان، اسفناج، رزماری، گل‌های وحشی هستند که بسیار جالب به نظر می رسد: پس از مصرف سیگار، فرد سیگاری می‌تواند آن را در زمین له کند و ته سیگاری که به این ترتیب دفن شده است، تبدیل به یک گیاه خواهد شد. ایده ای خلاقانه جهت مبارزه با آلودگی ته‌مانده سیگار، راهی مبتکرانه برای مبارزه با یک فاجعه زیست‌محیطی است و در نتیجه آنچه سیگاری‌ها از طبیعت گرفته اند به آن باز می‌گردد.
اما فراتر از همه این موارد، این محصول، سیگاری‌هایی که ته مانده های سیگار خود را روی زمین می‌اندازند را از آلودگی‌هایی که از این طریق ایجاد می‌کنند آگاه می‌کند: مسئولیت‌پذیری افراد سیگاری نیز یکی از اهداف این استارت‌آپ و محصول ارائه شده آنهاست. از آنجایی که دفن ته‌سیگار در زمین یک عادت ثابت باقی مانده است، "کارما فیلتر تیپس" پیشنهاد می کند سیگار خود را بجای اینکه روی زمین بیاندازید در زمین فشار دهید تا به وجود یک گیاه زندگی دهد. این راه حل که آلودگی‌های مرتبط با ته مانده سیگار را از بین می‌برد، هیچ گونه زحمت مضاعفی برای سیگاری ها ندارد.
این محصول مزیت دیگری که دارد این است که این فیلتر کاغذی ارگانیک و غیر سمی علاوه بر از بین بردن آلودگی، به شما این امکان را می‌دهد که زباله‌ها را به چیزی مثبت تبدیل کنید! نوآوری که توسط رسانه های متعددی در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفته است!

ته‌مانده های سیگار زیست محیطی، بزودی در دسترس عموم؟
در حال حاضر شرکت هندی "کارما فیلتر تیپس" فقط فیلترهایی را برای سیگارهای رولی ارائه می‌دهد، اما در تلاش است تا اعتماد تولیدکنندگان عمده تنباکو را جلب کند. محصولات این شرکت در حال حاضر در بریتانیا، برزیل، آفریقای جنوبی، پاناما، هلند، مالت، سوئیس و چند کشور دیگر به فروش می‌رسد. به زودی احتمال حضور گسترده در سایر کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه نیز است.   این نوآوری ثابت می‌کند که همیشه راهکارهایی جهت یک تحول زیست‌محیطی وجود دارد تا جهانی پاک‌تر داشته باشیم، اما همه چیز به اراده و انتخاب اقتصادی یا حتی سیاسی بستگی دارد.
انتهای پیام/
تبدیل ته‌مانده های سیگار به گیاه جهت مقابله با آثار آلودگی آنها نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار